Tittar in i ditt kök, del 20

Status
Stängd för vidare inlägg.

athena_arabians

Trådstartare
Jag har grillat idag! :banana:

30922226_629838587363523_507485944056643584_n.jpg

Det blev jättegott och kompisarna som var hit hade med sig en jättegod potatisgratäng och fixade salladen till. Vi rullade från bordet och ner till sjön för att titta på brasan :D

Edit: Det blev rökta räkor också :d
 
Jag vill också grilla men allt jag har är en gasolgrill utan gasol :arghh:

Jaja. Valborgsfirandet regnade bort så det fick bli hämtpizza med ädelost och färska champinjoner. Vatten i glaset för jag har icke fyllt på förrådet med öl eller lättdrucket vin.
 
”Någon här som testat Glenn Ellen? https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/glen-ellen-625201
Fick tips om det av en anställd på systembolaget. Var ju skamligt billigt och hade givetvis köpt och testat om det funnits i butiken. Men nu var det beställningsvara...”

@Nebraska

Just den, nej, men vi köpte nån flaska vitt för samma peng (de rear inte, men gör prissänkningar på utgående produkter) som var lysande. Nu 39, innan 89. Är det en sån skulle jag chansa. Eller beställ 5, testa och lämna tillbaka om det är rävgift...
 
”Någon här som testat Glenn Ellen? https://www.systembolaget.se/dryck/roseviner/glen-ellen-625201
Fick tips om det av en anställd på systembolaget. Var ju skamligt billigt och hade givetvis köpt och testat om det funnits i butiken. Men nu var det beställningsvara...”

@Nebraska

Just den, nej, men vi köpte nån flaska vitt för samma peng (de rear inte, men gör prissänkningar på utgående produkter) som var lysande. Nu 39, innan 89. Är det en sån skulle jag chansa. Eller beställ 5, testa och lämna tillbaka om det är rävgift...
Ekonomiskt är det ju ingen större grej. Lite halvdrygt att beställa bara ;)
 
Var igår på lanseringsevent för en ny produkt och mumsade således på först baobab-smoothies och sedan västafrikansk mat. Nån god stark ris & grönsaksblanding, nån mindre god gryta med sardiner, några högst intetsägande dumplings, en näve plantainchips, några bitar rostad cassava och till efterrätt något som kallades "super puff puff" (efter det glas vin som serverades till maten hade jag och mina kollegor mycket roligt åt detta namn) och som på många vis påminde om en zeppole.

Allt i allt en mycket kolhydratsrik kväll, dessvärre utan några fantastiska smakupplevelser. Men vi fick i alla fall VLIN, som sagt.

Ikväll blir det quorngryta med kikärtor till middag.
 
Jag ville så gärna grilla igår! Vägrade ge upp tanken förrän regnet öste ner och prognosen inte såg ljusare ut. Då gav jag med mig, och så gjorde vi en ramslökspesto med parmesan, citronolja och valnötter. Stekte halloumi, kokade pasta och blandade ihop allt i en enda vårig röra. Rosé och tända ljus och Stockholms studentsångare i högtalarna men det kändes ändå som en decemberkväll :meh:
 
Idag lagade sambon mat - klyftpotatis, rödbetsbiffar, ruccola och ramslöksaioli blev det. Jag är mycket imponerad av hans ansträngning men mindre imponerad av receptet, fast jag hade iofs inte direkt några höga förhoppningar med tanke på att Morberg inte direkt har levererat receptmässigt tidigare.
 
89A4EE3C-CC1B-47CC-81DA-7E96B031CAED.jpeg
Champagnevänstern har haft möte:o
De små chipsen kompletterades med den enda dippen värd namnet; c-f och löjrom samt hackad rödlök.
Som huvudrätt en fantastisk lax, små förskpotatisar vända i brynt smör och dill, en sallad på vattenmelon/fetaost/sockerärtor och en basilikasås. Eventuellt en flaska vitt.
Skål, kamrater!
 
Visa bifogad fil 14259
Champagnevänstern har haft möte:o
De små chipsen kompletterades med den enda dippen värd namnet; c-f och löjrom samt hackad rödlök.
Som huvudrätt en fantastisk lax, små förskpotatisar vända i brynt smör och dill, en sallad på vattenmelon/fetaost/sockerärtor och en basilikasås. Eventuellt en flaska vitt.
Skål, kamrater!
ÅH vad underbart somrigt allt låter!
 
Upptäckte produkten 'salsicciafärs" på Hemköp. Stekte små biffar. Penne med fänkål och citronzest. Lupinbönor. Samtrödkålssallad. Gick inte helt i mål med rödkålen. Rött vin.

Ösregn och blåst och trasig cykel. Sonen fanbärare. Jag soffliggare. Ömme fadern firade minnet av de spanienfrivilliga. Min politiska depression är monumental.
 
Upptäckte produkten 'salsicciafärs" på Hemköp. Stekte små biffar. Penne med fänkål och citronzest. Lupinbönor. Samtrödkålssallad. Gick inte helt i mål med rödkålen. Rött vin.

Ösregn och blåst och trasig cykel. Sonen fanbärare. Jag soffliggare. Ömme fadern firade minnet av de spanienfrivilliga. Min politiska depression är monumental.

Det går väl inte att vara annat än politiskt deprimerad ???
Kände mig inte alls som någon fanbärare utan köpte två äppelträd i stället. Varav ett heter Rödluvan, vilket väl får vara min politiska markering en dag som denna ... ;)

Har varit helt yr idag. Vi fixade någon sorts sallad med kyckling, bönpasta, feta, stekt squash och aubergine, tomat, sallad och gurka.

Eftersom planen egentligen var att göra egna ravioli med nässlor, basilika, broccoli, mögelost och ricotta -fyllning så vet jag faktiskt inte riktigt vad som hände. Allmän yrsel, kanske.
 
Var helt utmattad efter i söndgs/måndags och däckade idag och sov hela dagen och gjorde inga politiska manifestationer trots löfte :down: Vaknade tillräckligt för att tillaga ugnsgrillade grönsaker - potatis, paprika, broccoli, rödlök, zucchini och aubergine. Till det tsatsiki :d Köttet var det jag försökte slowkoka - ingen höjdare och tyvärr åker nog resten i slasken.

Möjligtvis har jag ett onaturligt förhållande till tsatsiki :idea: Det går till nästan vad som helst enligt mig.
 
Jag ville så gärna grilla igår! Vägrade ge upp tanken förrän regnet öste ner och prognosen inte såg ljusare ut. Då gav jag med mig, och så gjorde vi en ramslökspesto med parmesan, citronolja och valnötter. Stekte halloumi, kokade pasta och blandade ihop allt i en enda vårig röra. Rosé och tända ljus och Stockholms studentsångare i högtalarna men det kändes ändå som en decemberkväll :meh:

Det gick bra att grilla på Valborg men igår var det så satans råkallt att det bara var att elda i spisen för att inte frysa :nailbiting:

Matlagningen var inte så imponerande heller, färdiga dumplings pga frysrensning och de närmade sig bäst före (jag har ju varit borta och jobbat ett tag).
 
Var helt utmattad efter i söndgs/måndags och däckade idag och sov hela dagen och gjorde inga politiska manifestationer trots löfte :down: Vaknade tillräckligt för att tillaga ugnsgrillade grönsaker - potatis, paprika, broccoli, rödlök, zucchini och aubergine. Till det tsatsiki :d Köttet var det jag försökte slowkoka - ingen höjdare och tyvärr åker nog resten i slasken.

Möjligtvis har jag ett onaturligt förhållande till tsatsiki :idea: Det går till nästan vad som helst enligt mig.

Tzatziki är gott och nyttigt :d
 
Visa bifogad fil 14259
Champagnevänstern har haft möte:o
De små chipsen kompletterades med den enda dippen värd namnet; c-f och löjrom samt hackad rödlök.
Som huvudrätt en fantastisk lax, små förskpotatisar vända i brynt smör och dill, en sallad på vattenmelon/fetaost/sockerärtor och en basilikasås. Eventuellt en flaska vitt.
Skål, kamrater!

Det lät som ypperlig proletärmat :up: Det där bubblet är värt att köpa alltså? Jag har ju precis druckit upp en flaska champagne så det är ett hål i kylen :angel:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
8 9 10
Svar
193
· Visningar
7 026
Senast: Bexzor
·
  • Låst
Kropp & Själ Dagens middag: Surdegsbaguette, rökta räkor och kalixlöjrom :d👌 Edit: Jag tror jag fick numreringen rätt, annars får en moderator ändra :)
Svar
1
· Visningar
316
Senast: Mineur
·
M
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I onsdags, vid lunch ungefär, packade jag och en kompis ihop oss och rullade ner mot Falsterbo. Tältet packat och vi skulle tälta på ett...
Svar
1
· Visningar
1 117
Relationer I vilken ände ska jag börja ens försöka förklara det som har hänt, mina tankar och allt kaos som just nu omsluter mig.. Jag får försöka...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
32 575
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp