Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bifogade filer

  • 20181115_141010.jpg
    20181115_141010.jpg
    264,9 KB · Visningar: 23
Partner har lovat nåt slags nordafrikanskt tagine-inspirerat idag, med blomkål. Jag är sjuk och således fast i min gorgonzolasås-craving, men det kan jag fixa imorgon. Jag hoppas på grov bulgur eller matvete till istället för couscous, som liksom är så... intetsägande? Och på tal om bulgur så måste jag snart göra mina lammfärs/rödbets/bulgurbiffar! Och så ska jag (eller partner blir det nog) laga de där halloumi/morotsbiffarna i helgen.
 
En annan dag beställde jag grande kaffe och liten grappa. Och då blev det ändå mer grappa än kaffe! En av få saker jag saknar är rejält med kaffe i MUGG.

Ja, italienskt kaffe är ju otroligt gott, men det är liksom tänkt att intas på stående fot, i all hast, känns det som. Pyttesmå koppar och illande starkt, och måste ju drickas snabbt för att inte bli kallt. Inget av det där svenska att sitta en hel förmiddag och jobba med en balja långsamt kallnande kaffe.
 
Ja, italienskt kaffe är ju otroligt gott, men det är liksom tänkt att intas på stående fot, i all hast, känns det som. Pyttesmå koppar och illande starkt, och måste ju drickas snabbt för att inte bli kallt. Inget av det där svenska att sitta en hel förmiddag och jobba med en balja långsamt kallnande kaffe.
Precis. Och det saknar jag ändå. Det är ju inte så att kaffe är antingen för lite och gott, eller lagom mycket och inte gott. Ett par ställen har "tea room", vad än det heter på italienska, och där sitter distingerade män ganska länge i lugn och ro, men det är varken te eller kaffe de dricker. Jag sitter där också en del, med kopp efter kopp, och skriver för det brukar vara bra fåtöljer. Men inte heller då kaffe i mugg, alltså.
 
Det kompliceras också av att jag inte kan dricka cappucchino, som ju annars vore en halv lösning ändå. Här är så hög luftfuktighet att mina laktastabletter har smält bort i ett enda klet för länge sedan, och jag har inte orkat leta efter nya. Så jag är ganska måttlig med mjölken.
 
Lite som att det känns bra att äta älg och vildsvin, som jag är lite rädd för.

Grannen sköt en jättevildsvinsgalt som jag hört grymta när jag red förbi bakom vårt hus. Efter att ha sett bild på den raggiga besten i avlivat tillstånd var det ren njutning att göra köttgryta på den bit av det lilla svinet som jag fick i present av grannen. :)

Har ALDRIG nutit så mycket av att tillaga och äta upp ett djur.
 
Grannen sköt en jättevildsvinsgalt som jag hört grymta när jag red förbi bakom vårt hus. Efter att ha sett bild på den raggiga besten i avlivat tillstånd var det ren njutning att göra köttgryta på den bit av det lilla svinet som jag fick i present av grannen. :)

Har ALDRIG nutit så mycket av att tillaga och äta upp ett djur.
Hämnden är ljuv.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 584
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 742
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp