Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@VLMF citronsåsen är helt oslagbar till fisk! Grädde, lite creme fraiche, fiskfond, saften av en citron, en nypa socker och så salt och svartpeppar (gillar inte vitpeppar). Låt det koka ihop och smaka ev av med lite mer socker - låter konstigt men är så sjuuuukt gott i denna sås! Den passar speciellt bra till ångad lax, men jag kan tänka mig att annan stekt vit fisk skulle kunna passa bra också. Servera med kokt potatis (helst mandelpotatis) samt varma gröna grönsaker typ sparris, sockerärter, broccoli och liknande.

Mums! Tack för receptet :)
 
Igår hade jag storslagna middagsplaner som involverade rödbetor i parti och minut, men det fick avblåsas till förmån för vila och lite yoghurt. En sån kväll, helt enkelt.

Idag åt jag av de där Särimnerbönbiffarna jag gjorde i förra veckan, nu inrullade i ett platt bröd med stekta grönsaker (morot, pak choi, squash), sriracha, surgurka och salladsblad. Gott, men kladdigt. Ikväll är jag lovad hemgjord sushi!
 
Igår åt jag fyra olika sorters surdegspizza som sambon lagade. Blandade toppingar, bland annat parmaskinka, zucchini, fetaost, oliver och portabello. Var dessutom sugen på efterrätt vilket vi hade exakt noll resurser till, så jag åt halvfrusen äpplemust och kallade det granité :D

Idag åt vi tacos innan fotbollsmatch. Tre med bönor och avocado samt en med långkokt biff. Alltså det var gott men väldigt salt och syrligt så det tog lite över resten av smakerna. Sen delade jag och sambon på en citronbiskvi (som saknade syra!) och en surdegsbulle med kardemumma, plus varm choklad till pga väldigt kallt ute!
 
Vad gör man med 15 kg medium grained rice (dvs ris man använder till sushi/stir fry) som inte är friced rice eller stir-fry? Sushi gör jag inte själv eftersom det inte kan sparas alls och det blir bara så att jag får slänga det mesta. Yakiniku och bulgogi naturligtvis men något annat? Helst inte dyrt (se hur mycket lägger ni på mat tråden).
 
Här har jag gjort min rödbetspaj (se rödbetstråden för recept :D) men med pajbotten gjord på kikärter då jag fått ett hälsoryck. Ikväll hade jag tänkt vara HUSMODERLIG och göra grönkålschips och lägga in gurka. Funderar på att följa recept för cornichoner trots att jag har "normalstora" inläggningsgurkor, men tvekar på om jag då ska skiva dem, skära dem i stavar eller ha dem hela. Vad tror Bukepanelen?
 
Vad gör man med 15 kg medium grained rice (dvs ris man använder till sushi/stir fry) som inte är friced rice eller stir-fry? Sushi gör jag inte själv eftersom det inte kan sparas alls och det blir bara så att jag får slänga det mesta. Yakiniku och bulgogi naturligtvis men något annat? Helst inte dyrt (se hur mycket lägger ni på mat tråden).

Poké bowl? Du kan ha i precis vad du har hemma och det går att ha det i en kall matlåda. Men ta fram det en stund innan lunch, iskallt sushiris är ingen hit. Jag gjorde dessutom ris- och ostbollar av överblivet kallt sushiris. Blanda med riven valfri ost, salt, peppar och chiliflakes. Rulla bollar/biffar och stek.

Annars går det väl att använda till risotto? :)
 
Åt Insalata Salmone till lunch i Rom. Sallad är ju alltid gott när råvarorna är goda. Jag har av misstag fått business class-biljetter så jag glassade iväg till loungen och åt ohemula mängder ananas, melon och drack blodapelsinjuice.

I business class är flygmaten klart bättre, men inget att skriva hem om.

Nu: ett sista plan. Försenat. Och sen en sista flygmåltid.
 
Obs! Är statligt anställd. Business class är TABU. Jag undrar vilken administratör som råkat boka så här.

Jag är också statligt anställd. Så, varför är jag aldrig på några konferenser i Rom?!?! Med espresso och pasta och fänkålssallader och grillade havskräftor och vin. Och gelato.

Har jag tur kan jag få låna ett jojo-kort och åka till ett endagsseminarium medelst Skånes så kallade kollektivtrafik. Där finns det ingen business class. Än mindre gudomlig pasta.

Avgå, någon! (och håll hårt i den adminstratören)
 
Vilket liv i flärd, @Petruska ! Kanske inte så mycket business class-biten så mycket som måltiderna och att få vara i Rom:love:

Iförrgår fick jag som utlovat hemgjord sushi med misosoppa (som jag gjorde själv). Mycket gott och igår hade jag därför kallt sursött ris, gurk- och morotsstavar,gröna sojabönor och den där eviga bönbiffen i min lunchlåda, allt dränkt i soja och sesamolja. Tyvärr hade jag inte hunnit se @VLMF s inlägg om att ta hand om överblivet sushiris, annars hade min lunch kanske varit mer inspirerande.

Igår kväll behövde jag nåt snällt och gjorde grönsakssoppa på alla stumpar ur kylen, vilka jag skar fint: morot, lök, en aning rotselleri, fänkål, paprika, gröna sojabönor, bladspenat och till och med en överbliven slatt majs. Kryddade med upphetsande grönsaksbuljong och timjan och rörde i crème fraiche, istället för att mixa. Svartpeppar på och Finn Crisp med smör och lagrad präst till. Precis vad jag behövde.
 
Vilket liv i flärd, @Petruska ! Kanske inte så mycket business class-biten så mycket som måltiderna och att få vara i Rom:love:

Iförrgår fick jag som utlovat hemgjord sushi med misosoppa (som jag gjorde själv). Mycket gott och igår hade jag därför kallt sursött ris, gurk- och morotsstavar,gröna sojabönor och den där eviga bönbiffen i min lunchlåda, allt dränkt i soja och sesamolja. Tyvärr hade jag inte hunnit se @VLMF s inlägg om att ta hand om överblivet sushiris, annars hade min lunch kanske varit mer inspirerande.

Igår kväll behövde jag nåt snällt och gjorde grönsakssoppa på alla stumpar ur kylen, vilka jag skar fint: morot, lök, en aning rotselleri, fänkål, paprika, gröna sojabönor, bladspenat och till och med en överbliven slatt majs. Kryddade med upphetsande grönsaksbuljong och timjan och rörde i crème fraiche, istället för att mixa. Svartpeppar på och Finn Crisp med smör och lagrad präst till. Precis vad jag behövde.
Business-biten visar snarast väldigt tydligt att mina glädjeämnen i livet inte främst handlar om att få gå före i köer, sitta i lounger bland folk som tar sig själva på för stort allvar eller att bli serverad vin och ost på planet när andra får små påsar med snacks.

Det trodde jag ju inte heller.

Herregud vilken tramsig form av lyx!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
617
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
4 591
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
480
Senast: niardasp
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 744
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gryta och matberedare
  • Det sjukaste har hänt
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp