Titthålskastrering - tik

sockerdricka

Trådstartare
Hej!
Jag överväger att kastrera min 2.5-åriga tik, och i så fall med titthål. Är det någon som har gjort en sådan kastrering på sin tik?
Som jag förstår det är det mindre smärta för tiken och snabbare läkningsprocess.

Vad har ni för erfarenheter? Är ni nöjda? :) Om ni minns vad ni betala så vore det fint att få en litet hum om vad det kan landa på ;)
 
Hej!
Jag överväger att kastrera min 2.5-åriga tik, och i så fall med titthål. Är det någon som har gjort en sådan kastrering på sin tik?
Som jag förstår det är det mindre smärta för tiken och snabbare läkningsprocess.

Vad har ni för erfarenheter? Är ni nöjda? :) Om ni minns vad ni betala så vore det fint att få en litet hum om vad det kan landa på ;)
Hunden behöver vara över ett visst antal kilo, oftast minst 10 kg men kan variera beroende på klinik. Sen är det också väldigt få ställen i Sverige som ens erbjuder det.

Har kastrerat två tikar med titthål och en på vanligt sätt. Båda som kastrerades med titthål var som vanligt samma dag som ingreppet och behövde ingen mer smärtlindring. Den som kastrerades på vanligt sätt behövde smärtlindring i 5 dagar och det tog också så lång tid innan hon var helt sig själv igen.
Såren blir betydligt mindre också med titthål.
Kostnad låg då på ca 8000kr men nu tror jag snarare 10.000kr. De flesta kliniker har priser för kastrering skrivna på sin hemsida så det är bara att surfa runt och kolla lite.

Om man har möjlighet så skulle jag rekommendera titthålskastrering framför vanlig. Ingreppet är betydligt mindre.
 
Hunden behöver vara över ett visst antal kilo, oftast minst 10 kg men kan variera beroende på klinik. Sen är det också väldigt få ställen i Sverige som ens erbjuder det.

Har kastrerat två tikar med titthål och en på vanligt sätt. Båda som kastrerades med titthål var som vanligt samma dag som ingreppet och behövde ingen mer smärtlindring. Den som kastrerades på vanligt sätt behövde smärtlindring i 5 dagar och det tog också så lång tid innan hon var helt sig själv igen.
Såren blir betydligt mindre också med titthål.
Kostnad låg då på ca 8000kr men nu tror jag snarare 10.000kr. De flesta kliniker har priser för kastrering skrivna på sin hemsida så det är bara att surfa runt och kolla lite.

Om man har möjlighet så skulle jag rekommendera titthålskastrering framför vanlig. Ingreppet är betydligt mindre.
Tack så mycket!

Har googlat massor på priser för titthål, men det dyker mest upp för vanlig kastrering.
 
Jag har bara kastrerat tik på "vanligt" sätt. Det gick utmärkt, men kommer ändå inte kastrera någon framtida hund annat än i nödfall/hälsoskäl (det var också därför min ena blev kastrerad).
 
Tack så mycket!

Har googlat massor på priser för titthål, men det dyker mest upp för vanlig kastrering.
Då handlar det nog om att de inte erbjuder det. Som sagt är det väldigt få som gör det, för det mesta de stora djursjukhusen enbart och inte ens alla av dom har den tjänsten.
 
Senast ändrad:
Flera vänner har opererat sina med titthål och har varit väldigt nöjda.

Min tik är opererad på vanligt sätt och hon var sig själv nästan genast. Efter en vecka såg man knappt ärret. Behövde knappt värkmedicin.
 
Det enda negativa med titthål är att det kan finnas en liten risk att hunden fortfarande kan få livmoderinflammation eftersom man vid titthål endast tar bort äggstockarna och inte livmodern. Men den risken är extremt liten.
Annars är det bara fördelar med titthål jämfört med vanlig kastrering.
 
Det enda negativa med titthål är att det kan finnas en liten risk att hunden fortfarande kan få livmoderinflammation eftersom man vid titthål endast tar bort äggstockarna och inte livmodern. Men den risken är extremt liten.
Annars är det bara fördelar med titthål jämfört med vanlig kastrering.
Är det så? Min honkatt är kastrerad med titthål och då plockade man bort även livmodern. Men kan ju såklart vara skillnad på hund och katt.
 
Är det så? Min honkatt är kastrerad med titthål och då plockade man bort även livmodern. Men kan ju såklart vara skillnad på hund och katt.
Man kan göra på olika sätt.
Det finns dom som tar bort enbart äggstockarna vid en vanlig kastrering också.
Oavsett så är risken så pass liten (i princip enbart en teoretisk risk) för livmoderinflammation att jag inte vet om några fall överhuvudtaget. Livmoderinflammationen utvecklas pga hormonell påverkan, och denna försvinner helt efter att äggstockarna är borta.
 
Är det så? Min honkatt är kastrerad med titthål och då plockade man bort även livmodern. Men kan ju såklart vara skillnad på hund och katt.
Är du säker på att det gjordes med titthål? normalt gör man inte titthålskastrering på katter eftersom katter är så små. Däremot finns det olika sätt att kastrera katter, en metod är där man gör ett litet snitt på ca 1,5-3 cm på sidan, vilket endel kan mista för en titthåls operation. Och endel som gör vanlig kastrering på buken kan göra detta med väldigt litet snitt.
Oavsett vad så är livmoderinflammation extremt ovanligt på djur när man tagit bort äggstockarna :)
 
Är du säker på att det gjordes med titthål? normalt gör man inte titthålskastrering på katter eftersom katter är så små. Däremot finns det olika sätt att kastrera katter, en metod är där man gör ett litet snitt på ca 1,5-3 cm på sidan, vilket endel kan mista för en titthåls operation. Och endel som gör vanlig kastrering på buken kan göra detta med väldigt litet snitt.
Oavsett vad så är livmoderinflammation extremt ovanligt på djur när man tagit bort äggstockarna :)
Jag var ju inte med inne på operationen och såg men veterinären kallar det titthål så förutsätter att det var den metod som användes.
 
Jag var ju inte med inne på operationen och såg men veterinären kallar det titthål så förutsätter att det var den metod som användes.

Mer troligt att det var flanksnitt. Satt stygnen på buken, under naveln eller på sidan av buken?
 
Har kastrerat två hundar med titthål, har gått jättebra och de har läkt snabbt! Har tyckt det varit väl värt de extra pengarna.
Har en mindre klinik i min stad som gör titthål, eller iaf gjorde förut.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har en 7 årig hane som jag nu behöver låta vandra vidare. Han har under hela livet kämpat med en rad sjukdomar och skador och...
2
Svar
33
· Visningar
4 508
Senast: Ava22
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
21 615
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 453
Senast: Roheryn
·
Däggdjur Hej! Vi har en kastrerad hane på 2.5 år och en hona på 2. De har bott i hop i ett år snart och trivs fint och mår bra. Jag är lite velig...
Svar
7
· Visningar
2 096
Senast: Twister2007
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hyra ut rum i lgh?
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp