Bukefalos 28 år!

titthålsoperation

miamiSwing

Trådstartare
Nån som har erfarenhet o kunskap hur prognosen och rehaben ser ut efteråt?Hur promenaderna ser ut o vad dom gör på rehaben
 
Sv: titthålsoperation

Vad ska de göra under operationen? Det spelar ju också in. Fördelen med titthål är att det blir mkt små snitt, men det de lagar på insidan tar väl lika lång tid som om de gör ett större snitt.
 
Sv: titthålsoperation

Bogen på båda sidorna med ca 1mån mellan rum.

Vad ska de göra med bogen?

Vi opererade våran för ett par år sedan för en lös benbit i en bog med titthålsoperation. Det var lång rehab, i början höll jag och hunden på att bli tokiga när han hade överskottsenergi och jag skulle försöka få honom att enbart skritta. När vi sedan fick börja med rehaben så blev det lite bättre, min fungerade bäst på treadmile i vatten, man kunde även simma i bassängen men där plaskade han mest och var ofokuserad så vi höll oss där han fungerade bäst och fick ut mest av träningen.
För honom var prognosen bar, han var bara halvåret och hade bra läkkött. Men det bästa är väl att prata med veterinären och fråga allt du kan komma på, man kan även få prata med rehabavdelningen innan om man vill.
 
Sv: titthålsoperation

Tror de är lös benbit på båda sidorna...
Inte lin hund men jag ska bara sköta rehaben blir han bra så blir han
Min. Han är 6mån
 
Senast ändrad:
Sv: titthålsoperation

Tror de är lös benbit på båda sidorna...
Inte lin hund men jag ska bara sköta rehaben blir han bra så blir han
Min. Han är 6mån

Prata igenom det ordentligt med veterinären och rehab gruppen, på båda sidorna tror jag är sämre prognos på än som för oss på en sida. Och rehaben innebar i början att jag åkte varje vecka för träning på plats, varje dag masserade och stretchade jag honom flera gånger om dagen. Det gick inte att lämna honom själv eftersom det då var risk att han stissade igång och han fick absolut inte hoppa och studsa. Vi hade honom i buren under natten för att han inte skulle kunna dra igång, och även perioder dagtider. Vi hade även kompostgaller som vi begränsade honom med.
Vi fick även problem med att han fick partella upphakning när han hade tappat alla muskler, så fort han började bygga igen så blev det bättre men det var ett par rätt oroliga veckor.
Rehaben är ett enormt jobb, och hade jag inte jobbat hemifrån vet jag faktiskt inte hur vi hade kunnat löst det. Han skulle gå 5 min promenader 6 gånger om dagen och varje vecka fick vi börja utöka med en minut åt gången osv...

Jag skulle inte ta på mig det jobbet för att få en hund, nu hade vi honom redan men vi pratade mycket och länge innan vi ens tog beslutet att operera just för att ha en sån bra prognos som möjligt.
 
Sv: titthålsoperation

Oavsett om jag skulle få han eller ej så erbjöd ja uppfödaren o hjälpa
Henne eftersom de tar max 5min till strömsholm för mig o 1 1/2 tim
För henne.
 
Sv: titthålsoperation

Oavsett om jag skulle få han eller ej så erbjöd ja uppfödaren o hjälpa
Henne eftersom de tar max 5min till strömsholm för mig o 1 1/2 tim
För henne.

Fast det är ju inte bara tiden på strömsholm, det är all tid och engagemang hemma oxå... Jag skulle tänka mig för både en och två gånger innan jag gick igenom det igen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Vår hund (Sankt Bernhard 75 kg, snart 3 år) har troligtvis dragit av korsbandet och vi väntar nu på tid till ortoped och ev...
2
Svar
25
· Visningar
3 125
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Har en Malle hane på 1,5år, som i januari opererades för meniskskada i höger bakknä där man även kunde se att 10% av främre korsbandet...
Svar
1
· Visningar
1 096
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 864
Senast: Takire
·
Hästvård Hejsan alla Buke Har varit på återbesök idag med min häst där det har konstaterat att han har trasiga fibrer på gaffelbandet!! Nån som...
Svar
2
· Visningar
419
Senast: Idaw83
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • GVFÖ 2024
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp