tittig och spänd

dreamhorse

Trådstartare
Hej!
Min vanligtvis ganska lugna häst är inne i ganska mycket testperiod. Han försöker testa genom stanna, tjura och sparka bakut och är liksom lite spänd. Har bra balans så åker inte av tack och lov. Försöker hålla mig lugn och rida på som vanligt men rätt som det är så börjar han igen.
Tips på övningar att få hästen sluta med detta och hur håller man sig lugn?
 
Hej!
Min vanligtvis ganska lugna häst är inne i ganska mycket testperiod. Han försöker testa genom stanna, tjura och sparka bakut och är liksom lite spänd. Har bra balans så åker inte av tack och lov. Försöker hålla mig lugn och rida på som vanligt men rätt som det är så börjar han igen.
Tips på övningar att få hästen sluta med detta och hur håller man sig lugn?

Är detta något nytt som kommit skulle jag börja med en koll hos veterinären.
Hästen försöker tala om något för dig.
 
Det du beskriver skulle jag inte kalla testning utan istadighet. Jag hade absolut kollat upp den ett varv till veterinärt. Det finns mycket som inte är helt enkelt att upptäcka, men något är ju tokigt. I övrigt hade jag tagit hjälp av en bra tränare så det inte är utbildningen av hästen som brister.
 
Det kan även va utrustning som inte passar om nu inte hästen har någon skada efter en koll hos veterinären.

En häst testar inte, den försöker bara tala om för oss att något inte är som det ska på det enda sättet den kan det på.
 
Om du haft hästen länge och den aldrig gjort så innan hade jag tagit den en gång till till veterinär, sadelprovare och verkligen kollat allt. Är hästen relativt ny för dig, omgivningarna eller om något annat nytt inträffat i hästens liv som kan orsaka osäkerhet hade jag gått promenader med hästen på de ridvägarna där den stannar, tjurar osv för att se om hästens förtroende för dig och situationen kan lösas genom att du går före och är trygg.
 
Om du haft hästen länge och den aldrig gjort så innan hade jag tagit den en gång till till veterinär, sadelprovare och verkligen kollat allt. Är hästen relativt ny för dig, omgivningarna eller om något annat nytt inträffat i hästens liv som kan orsaka osäkerhet hade jag gått promenader med hästen på de ridvägarna där den stannar, tjurar osv för att se om hästens förtroende för dig och situationen kan lösas genom att du går före och är trygg.
Vi flyttade i höstas så det är fortfarande lite nytt för honom. Men han är lite spänd vid nya platser innan vi flyttade också. Innan vi flyttade red vi bara ut och då var han snäll😊
 
Vi flyttade i höstas så det är fortfarande lite nytt för honom. Men han är lite spänd vid nya platser innan vi flyttade också. Innan vi flyttade red vi bara ut och då var han snäll😊

Då skulle jag ha gått promenader. Möjligtvis gått bort från stallet och ridit tillbaka om det funkar. För en del hästar drar stället så mycket att hemvägen funkar men inte bort.
 

Liknande trådar

Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 218
Senast: Roheryn
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 489
Senast: sorbifolia
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Träning Hej, jag har lite problem med en häst jag rider. Han sparkar bakut och stegrar och bockar en hel del (minst en gång per varv). Vi...
2
Svar
30
· Visningar
3 839
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp