Tjäle och hagstolpar

Nebraska

Trådstartare
Jag blev lite överraskad av kylan och har en fem, sex hagstolpar jag måste ner med. Nu är backen som betong, hur löser jag det på bästa sätt?
 
Nu vet jag inte hur långt norr ut du bor men jag har slagit ner stolpar när marken blivit betong. Man spettar som fan några cm ner och sen är marken mjuk och fin. Det är lite mer jobb än vanligt men än så länge har inte tjälen gått så djupt att det blir ett stort problem, iallafall inte här i Värmland
 
Nu vet jag inte hur långt norr ut du bor men jag har slagit ner stolpar när marken blivit betong. Man spettar som fan några cm ner och sen är marken mjuk och fin. Det är lite mer jobb än vanligt men än så länge har inte tjälen gått så djupt att det blir ett stort problem, iallafall inte här i Värmland
Finns jordborr att hyra..
Om du ska ha ned trästolp alltså.

Är det plaststolp som ska ned lär en vanlig betongborr räcka.
 
Jag la ner ett projekt nästa vecka efter att jag kollat på tjäldjupet på den här kartan, visserligen inte någon exakt uppgift från där jag skulle vara men tillräckligt nära för att med temperaturuppgifter inse att det skulle bli för jobbigt med i mitt fall 80 cm tjäle. :cautious:

http://tjaldjup.trafikverket.se/
 
Finns jordborr att hyra..
Om du ska ha ned trästolp alltså.

Är det plaststolp som ska ned lär en vanlig betongborr räcka.
Fast ska man ha ner 5-6 stolp så är det betydligt enklare att spetta än att krånga med att hyra en borr, om nu inte tjälken är djup förståss.
 
Har försökt att tajma då det är som varmast på dagen, gärna plusgrader eller nollgradigt och tagit med en till två liter kokvatten och hällt på där hålet ska bli.
Ja det tar längre tid men funkar nu när det inte är fryser så djupt.
 
Nja, en brasa vid var stolpplats, de kan ju brinna samtidigt så. Lite tid tar det men fungerar om tjälen inte är omottligt djup.
 
Fast ska man ha ner 5-6 stolp så är det betydligt enklare att spetta än att krånga med att hyra en borr, om nu inte tjälken är djup förståss.
Mycket möjligt.
Jag tänkte bara upplysa om det som ett alternativ.
Det beror ju på var i landet man bor och hur torr marken är också. Eller hur länge det hunnit vara kallt.
När vi skulle stolpa efter en relativt torr höst när det inte ens var tjäle än så var det så hårt att vi behövde borra ändå. Men det var väl 20-30 stolp så spetta testade vi nog bara med en stolp eller så.
 
Mycket möjligt.
Jag tänkte bara upplysa om det som ett alternativ.
Det beror ju på var i landet man bor och hur torr marken är också. Eller hur länge det hunnit vara kallt.
När vi skulle stolpa efter en relativt torr höst när det inte ens var tjäle än så var det så hårt att vi behövde borra ändå. Men det var väl 20-30 stolp så spetta testade vi nog bara med en stolp eller så.
Ja i somras hade jag tänkt slå ner ett antal stolpar men det slutade med att det bara blev de två nödvändigaste (avbrutna och hörde till inhängnaden av bromsfällan). Det var vidrigt och hålen blev inte så djupa som de borde men efter myckket tandagnisslan så stod de ialalfall på plats.?
 
Annars använd gamla fälgar och ställ stolparna i dom, alternativt armeringsjärn har jag hört ska funka att få ner i backen och sen fästa i dom, sen när tjällossningen kommer kan man göra det på riktigt.
Detta är det jag känner till, har ingen erfarenhet av det dock.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag har lite lösa funderingar kring sjukperiod och krav på sjukintyg (från dag 8). Vilka frånvarodagar räknas? Vad jag förstår räknas...
Svar
4
· Visningar
608
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Miingla
·
Övr. Djur Jag har en liten gård med gamla åkrar med öar av sten här och där. Har upptäckt att den största ön är full av skräp: glas och porslin...
Svar
5
· Visningar
479
Senast: skogaliten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
17 037
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp