Tjäna pengar privat?

Thathorse

Trådstartare
Hej! Jag behöver hjälp snabbt. Jag vill hålla ett evenemang. Räknar med att cirka 500 personer kommer o varje biljett kommer kosta 300kr. Är detta lagligt? Jag kommer ju få pengarna för biljetterna. Får man tjäna pengar så privat? Eller måste man ha företag?
 
Hej! Jag behöver hjälp snabbt. Jag vill hålla ett evenemang. Räknar med att cirka 500 personer kommer o varje biljett kommer kosta 300kr. Är detta lagligt? Jag kommer ju få pengarna för biljetterna. Får man tjäna pengar så privat? Eller måste man ha företag?

Ja, du får tjäna pengar privat utan eget företag men du måste ta upp det i deklarationen dvs skatta för det. Kontakta Skatteverket för hjälp om hur det ska deklareras och vilka avdrag du får göra. De är mycket hjälpsamma.
 
Är det ett engångstillfälle kan du ta upp det som hobbyinkomst i din deklaration. Är det återkommande (dvs varaktigt) så ska du ha företag. Tänk på moms och skatt bara så att du inte glömmer det och går back efter att ha betalat det.
 
Tänk på att samma krav ställs på en privatperson i övrigt när man arrangerar; rätt tillstånd/anmälan om det är tillståndspliktigt, säkerhetsorganisation, brandskydd m.m. Ofta är det lättare att göra ett samarrangemang med en organisation med erfarenhet även om det innebär en del kostnader. (Det går ändå inte att rodda 500 pers på en person, så någon backning behöver man.)
 
Hej! Jag behöver hjälp snabbt. Jag vill hålla ett evenemang. Räknar med att cirka 500 personer kommer o varje biljett kommer kosta 300kr. Är detta lagligt? Jag kommer ju få pengarna för biljetterna. Får man tjäna pengar så privat? Eller måste man ha företag?
lagligt ja. Men det är sannolikt en massa tillstånd och regler att tänka på. Plus att du sannolikt behöver en del försäkringar för att inte råka i knipa om det händer en olycka t.ex
 
Skatteverket gör också en bedömning om huruvida det är hobby- eller näringsverksamhet utefter flera kriterier. En sak som kan få myndigheten att höja på ögonbrynen är hur mycket som blir vinst av din 150' du räknar med att dra in på biljettförsäljning. Ska folk ha lön och sånt under eventet så ska det ju betalas sociala avgifter och sånt
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hur överlever en företagare innan företaget börjar gå med vinst? Blir de försörjda av en partner? Eller jobbar de heltid och kör...
6 7 8
Svar
145
· Visningar
8 922
Senast: Wille
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 230
Senast: Lillefrun
·
Juridik & Ekonomi I samband med en operation kommer jag att bli sjukskriven c:a 1-2 månader beroende på hur snabbt återhämtningen går. Det känns väldigt...
Svar
0
· Visningar
363
Senast: enough
·
Juridik & Ekonomi Jag och min partner sitter och försöker förstå detta med avdrag för tjänsteresor med privat bil. Han har sedan förra året ett eget...
Svar
9
· Visningar
897
Senast: soom
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp