Tjänstevikt Bojsläp?

MiniLi

Trådstartare
Jag kollar en del annonser på släp och blir bara mer och mer förvirrad över uppgivna tjänstevikter på Bojsläpen (begagnat). Finns det något slags system kring vad de olika modellerna väger?
Tycker det verkar vara en himla röra, en del modeller har samma tjänstevikt uppgivet med och utan sadelkammare, extra stora eller inte osv.
Har det med tillverkningsår att göra?
Olika material?
 
Senast ändrad:
Jag kollar en del annonser på släp och blir bara mer och mer förvirrad över uppgivna tjänstevikter på Bojsläpen (begagnat). Finns det något slags system kring vad de olika modellerna väger?
Tycker det verkar vara en himla röra, en del modeller har samma tjänstevikt uppgivet med och utan sadelkammare, extra stora eller inte osv.
Har det med tillverkningsår att göra?
Olika material?

Väldigt många är specialbeställda. Vårt hade t ex max totalvikt 2100 kg, inget som normalt ingår sortimentet.
 
Min enkelaxlade boj från 2000 har tjänstevikt 660 kg och får lasta 620kg. Köpte den för att kunna ta mig till träningar etc. Med vanligt B körkort. Nu har jag bytt stall med allt jag behöver inom gångsvstånd. Veterinär hovslagare mm. så nu används den mer som vanlig släpkärra.
 

Liknande trådar

Utrustning Tog BE-kort nu i höstas och därmed börjar det bli aktuellt att kolla på transporter. Tidigare har jag varit inne på att hitta något...
2
Svar
24
· Visningar
1 469
Senast: iNHALE
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 518
Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 332
Senast: Mimmimamma
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 995
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Annonsera mera VII
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

Tillbaka
Upp