Tjänstledigt för läkarbesök?

tanten

Trådstartare
Tänkte att jag skulle fråga om hur vanligt det är att man måste ta tjänstledigt för besök i vården på era arbetsplatser?

Jag är ju arbetslös nu, efter ett halvårs tjänst. Förr gången jag var arbetslös räknade a-kassan att jag bara arbetat 38 % eftersom jag varit tjänstledig för besök i vården i så storomfattning. Jag har också varit tjänstledig för politiska uppdrag. Eftersom jag började en period förra gången fortsätter nu de dagar jag har kvar från den tiden. Med de gamla villkoren.

Nuvarande A-kassa säger att politiska uppdrag ska redovisas som arbete. Det tackar jag för :)

Det suger dock att jag får låg ersättning pga att jag varit sjuk.

Inför framtiiden... Hur har ni det? Kan ni få jobba in tid för besök i vården eller göra det på arbetstid?
Eller är det faktiskt vanligt att behöva ta tjänstledigt utan lön för det?
 
Jag besöker sällan vården i eget syfte (jobbar inom den) men jag vet att kollegor löser besök etc med flexl alt sjukskrivning (operation). Vi är väldigt fria i vår schemaläggning så med lite framförhållning så kan vi möblera om rätt fritt på eget bevåg.
 
Jag går på arbetstid. Tror inte att vi har några riktlinjer för det, men behöver jag jobba lite längre den dagen så sätter jag ju inte upp övertid.
 
Vi har bibehållen lön vid läkarbesök, plus att del av läkarbesöket bekostas av arbetsgivaren. Vid akuta tandläkarbesök så får det göras på arbetstid och även behandling efter remiss från tandläkare eller läkare. Likaså har vi bibehållen lön vid akut sjukdomsfall, dödsfall, begravning och bouppteckning inom den egna familjen eller närmaste släktkretsen.
 
Hos min arbetsgivare får vi gå till läkare/tandläkare på arbetstid, men det står i policyn att man ska försöka boka utanför arbetstid. Man får också ledigt en dag för flytta (max en gång/år) med full lön.
 
Vi har bibehållen lön vid läkarbesök, plus att del av läkarbesöket bekostas av arbetsgivaren. Vid akuta tandläkarbesök så får det göras på arbetstid och även behandling efter remiss från tandläkare eller läkare. Likaså har vi bibehållen lön vid akut sjukdomsfall, dödsfall, begravning och bouppteckning inom den egna familjen eller närmaste släktkretsen.
Samma här.
 
Jag flexar. Är det mitt på dagen är det egentligen utanför den fria flexramen, men i praktiken är det aldrig någonsin några problem om jag så ska på läkarbesök eller vill hem och slappa. ;) I det sistnämnda givet att man har flexsaldo och arbetet inte blir lidande såklart. Det händer ju typ inte men jag har aldrig fått nej till flex.
 
Vi får gå på arbetstid. Det ska dock sägas till i så god tid som möjligt.
Förra jobbet fick man dock ta tjänstledigt för det.
 
Sjukvvårdbesök på betald arbetstid. Skulle vi få en personal som ständigt går på läkarbesök och under en lång period, skulle vi se över rutinerna, så att inte de övriga medarbetarna får för hög belastning. De flesta på jobbet löser det smidigt och utan att de påverkar verksamheten.
 
Vi får gå till sjukvård på betald arbetstid. Pga förtroendetid har det dock begränsad praktisk betydelse.
 
Vi har en löneförmån som gör att vi får gå på betald arbetstid, den ska dock sökas för innan som en ledighet och särredovisas i lönesystemet. Jag arbetar statligt.
Tidigare av mina arbetsgivare (privata bolag) har haft samma sak.
 
Obetald ledighet eller semester gäller för oss. Eventuellt komptid om man har sådan. Beroende på kan man också flexa efter överenskommelse med driftledaren, men det beror lite på var du är och jobbar (lokalvård). Behöver man uppsöka vc pga olycka på jobbet går det under vanlig arbetstid.
 
Än så länge kan jag både ta det på flex eller tjänstledigt för läkarbesök. Jobbar åt kommunen.
 
Akuta besök får ske på arbetstid, annars används komptid, semester eller obetald ledighet. Arbetsgivaren bekostar besök och medicin.
 
En kort undersökning löser vi ofta inom ramarna för rast/lunch, annars flex eller kompledigt. Jobbar på sjukhus med de flesta specialiteter, så har i praktiken ingen ställtid alls utan kan minimera frånvaron till själva besökstiden. Fick t ex en fot opererad på lunchen föra året. :p
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 499
Senast: Enya
·
Juridik & Ekonomi Är ni med i facket? A-kassa? Jag funderar på att gå ur. Har aldrig haft svårt att få jobb, har aldrig varit arbetslös, har behövt...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
9 981
Skola & Jobb Jag har lite krångel med A-kassan, och eftersom jag fick mycket bra input härifrån på min förra tråd i samma ämne frågar jag igen. Lär...
Svar
12
· Visningar
1 696
Senast: Smulu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp