Tjänstledighet för annat jobb på deltid

sthu

Trådstartare
Kan man få tjänstledigt på deltid för att jobba med något helt annat?

Jag ska på intervju för ett jobb som är 16 h/vecka i 12 månader. Jag har ett heltidsjobb i dagsläget och är ju så klart inte intresserad av att säga upp mig för det (eventuellt) nya jobbet. Kan jag få tjänstledigt 2 dagar i veckan? Förstår förstås att det i slutändan är upp till arbetsgivaren men vill ändå ha lite på fötterna.
 
Tjänstledigt för prövandet av annat arbete regleras inte av någon lag utan av gällande kollektiavtal... kolla med ditt fackförbund vad som gäller för just dig......
Om inget kollektivavtal finnes så är det helt upp till din arbetsgivare att bestämma
 
@swemale jag hittar ingenting på Seko teles hemsida.. Är det överhuvudtaget möjligt med deltid? Jag hittar lite info om studier och heltid men ingenting om deltid. Ska ringa facket och chefen imorgon men är nyfiken redan nu :p
 
För annat jobb - nej, om inte chefen är snäll. Om jag kommer ihåg rätt. Lycka till!

Får hoppas på snäll chef, och att jag får jobbet så klart. Vi har haft rätt lite att göra i mitt område så jag tänker att det borde gå bra. Jag får slipa på argumenten tills imorgon :D
 
@swemale jag hittar ingenting på Seko teles hemsida.. Är det överhuvudtaget möjligt med deltid? Jag hittar lite info om studier och heltid men ingenting om deltid. Ska ringa facket och chefen imorgon men är nyfiken redan nu :p

Kan inte Sekos avtal utan svarade mest generellt.... Man är INTE garanterad ledighet för prövande av annat jobb
 
Kan inte Sekos avtal utan svarade mest generellt.... Man är INTE garanterad ledighet för prövande av annat jobb

Nej, att det inte är lagstadgat har jag koll på.
Men jag hittar ingenting om att det skulle vara möjligt överhuvudtaget med deltid. På någon hemsida.
Jag får helt enkelt ge mig till tåls tills imorgon när jag pratat med chefen.
 
Jag är med i en annan gren av SEKO och hos oss är det upp till arbetsgivaren vilket i praktiken betyder nej.
 
Är det inom samma område som nuvarande arbete kanske du kan sälja in det som kompetens utvecklande? Särskilt om du har lite att göra.
 
Nej, att det inte är lagstadgat har jag koll på.
Men jag hittar ingenting om att det skulle vara möjligt överhuvudtaget med deltid. På någon hemsida.
Jag får helt enkelt ge mig till tåls tills imorgon när jag pratat med chefen.
Klart att det är avtalsmässigt möjligt, men det är helt upp till arbetsgivaren om du får tjänstledigt.
 
Prata INTE med nuvarande chef innan
du ev får erbjudande om det andra jobbet.

Varför? Jag tänkte dessutom ha honom som referens. Tänkte att det kunde vara bra att få veta om det ens är möjligt att ta det andra jobbet innan jag tar upp för mycket av deras tid. Kan det ge problem på nåt sätt menar du?
 
Prata INTE med nuvarande chef innan
du ev får erbjudande om det andra jobbet.

Det beror väl helt på vad man har för chef och vilken relation man har till sin chef?Jag hade absolut pratat med min chef då jag vet att hon stöttat och hjälpt mig i den mån det vore möjligt.

@sthu på min arbetsplats beviljas det som det är möjligt med motiveringen att det är utvecklande för medarbetaren. Det är alltid nyttigt/utvecklande att se andra organisationer och prova på något nytt
 
Min chef vet att jag inte riktigt trivs med nuvarande arbetssituation, så förhoppningsvis ser han det som något positivt för både mig och arbetsplatsen att jag gör något annat ett tag. Han är medveten om att jag söker nytt jobb.
Jag kan visst inte prata med honom innan ändå, han sitter i möte hela dagen..
 
Varför? Jag tänkte dessutom ha honom som referens. Tänkte att det kunde vara bra att få veta om det ens är möjligt att ta det andra jobbet innan jag tar upp för mycket av deras tid. Kan det ge problem på nåt sätt menar du?
Man kan hamna i en besvärlig sits om man avslöjar att man har planer på att sluta/vara tjänsteledig. Normalt bör man hålla tyst om sådana planer tills man har ett erbjudande som man kan acceptera. Men nu verkar det ju som att din chef redan vet så då är det ju ingen fara.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag förstår verkligen inte detta, men jag får inget jobb trots att jag har en 3 1/2 årig universitets utbildning. Jag tog studenten...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
20 903
Skola & Jobb Efter en ovanligt strulig vecka på jobbet (industri) så började jag fundera på hur lite insatta folk, allmänheten, kunderna, är i hur...
9 10 11
Svar
219
· Visningar
13 810
Senast: MiaMia
·
Skola & Jobb Började nytt jobb för 2 veckor sedan. Ingen överlämning har funnits eller upplärning utav arbetsuppgifter, utan jag får springa och ta...
2
Svar
37
· Visningar
4 123
Senast: Soapbubble
·
Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 419
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp