Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Sjalen

Trådstartare
Min tolvåriga dotter rider i samma grupp som en tjej som jag länge tyckt varit lite udda - hon pratar ofta (men inte alltid) väldigt snabbt och grötigt så att man får fråga vad hon säger men först tänkte jag att detta bara var ett vanligt talfel för det hon säger är ändå intelligent. Hon har mer och mer blivit som ett klister på min dotter (de andra barnen i gruppen är yngre) och jag har börjat fundera på om hon är ensam. Min dotter är av den väldigt sociala typen som har svårt att säga nej och har artigt svarat på tjejens sms osv. men samtidigt beklagat sig för mig åt att denna tjej "fullständigt tar över" i vissa situationer som t.ex. när dottern har en knepig häst att sadla och tjejen gör det istället utan att fråga (samt säger att hon ska köpa en viss häst - men detta säger ju en del tjejer i den åldern i stall så det har jag ju även själv varit med om). När de umgåtts i stallet blir det många sms och ibland undrar tjejen om de kan fortsätta hitta på något under dagen.

Häromveckan sa hon att hon skulle ha "party" och bjöd in min dotter som fick höra att diverse kompisar till henne (halvbekanta till dottern) skulle komma. Vi lämnade dottern och när vi sedan hämtade henne fick vi se att även en nioårig tjej i ridgruppen var där men däremot inga av tjejens tidigare bekräftade kompisar.

Det blev dags för lucia i stallet och naturligtvis var tjejen där tidigt och sms:ade och undrade när vi skulle komma och sa att hon själv skulle "komma in gratis" med kompisar. Väl där visade det sig att hon inte alls hade några kompisar där och gratis kom hon såklart inte in så jag bjöd henne för annars hade det känts för grymt även om jag hellre haft en mysig lucia med min dotter. Jag bjöd även på lussefika i pausen. När det blev dags att gå hem hade tjejen inga pengar till bussen för de hade hon köpt godis för (vi har inte bil själva och bor åt helt fel håll för att ha sällskap kollektivt) så jag lånade ut busspengar till henne eftersom det var -7 grader och ingen vidare promenaddag men hon hade annars tänkt promenera.

Häromdagen får jag så veta att damen jag alltid trott var hennes släkting och som kommer till ridningen ibland (dock ej till lucia tyvärr) inte alls är hennes släkting utan en ledsagare! Alltså inser jag att jag kanske borde kolla upp ett och annat och inte bara lämna dottern "vind för våg" hos denna tjej. Jag har också upptäckt att hon nu blivit dotterns Facebook-kompis och då sett att tjejen där har ett foto där man ser på tok för mycket av henne :crazy:

Min dotters stora passion är fotboll och nu har tjejen hakat på även detta och provtränat i hennes lag. Till träningen förra måndagen kom hon i vinterjacka, skor, benvärmare och...shorts. I minusgrader på bussen. :crazy: Hon säger att hon spelat fotboll tidigare men uppger en klubb där dottern spelat och skulle ha spelat i det lag som var hennes ålder i så fall så detta stämmer alltså inte heller...

Det hela verkar riktigt mytoman-aktigt och tragiskt och jag vet inte riktigt hur jag ska förhålla mig till detta utan behöver ventilera lite. Hennes mamma har jag träffat en gång utanför ett köpcenter men hon sa bara "hej" och försvann i rask takt medan dottern introducerade oss och nu börjar jag ju förstå varför. Pappan bor på annat håll i staden och tjejen verkar bo där på helgerna och åker själv däremellan. Ledsagaren som jag trodde var en släkting är den jag pratat betydligt mer med alltså men tidigare inte förstått sammanhanget. Grejen är att jag får inget jätteförtroende för henne heller. Hon kanske bara tar sitt engagemang som "ett av många" men hon har en hund som hon låter springa okopplad in och ut i stallet tills hon ropar på den och när den är kopplad så skäller den som fanken tills instruktörerna blänger på henne och hon går ut. Hon stänger inte stalldörren fast det står att vattnet fryser om hon inte gör det osv. och även om hon inte är van vid hästar så verkar hon helt enkelt inte bry sig något vidare om vad som pågår omkring henne. Alltså känner jag inte riktigt att jag vet hur jag ska fråga henne om ditt och datt.

Någon med erfarenhet? Kanske rinner denna bekantskap ut i sanden snart men tills dess måste jag ha koll på läget mer än jag har idag känner jag eftersom tjejen beter sig som hon gör och verkligen är som ett klister och jag får säga till min dotter att inte svara ibland (men samtidigt tycker hon ju att det är kul med en jämnårig i ridningen och önskar bara att tjejen struntade i fotbollen och annat).
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Om det här barnet har någon funktionsnedsättning som gör att kontakten mellan henne och din dotter blir komplicerad och ansträngande så tycker jag att du ska kontakta flickans föräldrar. Berätta att du lånat ut pengar, bjudit på fika och lögnerna (eller ev drömmar och önsketänkande, som görs verkligt genom att säga det till någon samt bristande förståelse för konsekvenser ) ...

I den bästa av världar kan kanske hennes föräldrar förklara en del så du kan stötta ditt barn i kontakten med henne, samt dem hjälpa sin tjej i kontakten med ditt och andra barn.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Verkar dock som om denne stackars tjej inte har så vettiga och engagerade föräldrar om hon springer i shorts mitt i vintern osv ...
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Alltså, hur kan du resonera som du gör??
Det är ju synd om barnet! En unge som kommer i shorts i minusgrader har ju långt ifrån vettiga föräldrar(eller föräldrar med problem). Och du tänker på din dotter, som att det vore synd om henne för att den andra tjejen försöker få en kompis?! Ta kontakt med barnets föräldrar och skolan. Den andra tjejen kan säkert behöva allt stöd hon kan få.

Passa på att berätta för din dotter också att man ska respektera alla för dem de är, även de med ev handikapp eller som är annorlunda. Eller ja, du kanske ska berätta det för dig själv först :mad:
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Att ta kontakt med skolan är ju en bra idé ...

Förstår dock inte vad det skulle vara för fel på ts resonemang. Hon frågar efter hjälp kring hur hon skall förhålla sig till den här tjejen, hennes dotter och deras eventuella vänskap.

Om ts inte skulle tycka att det är synd om barnet så skulle hon förmodligen inte heller betala inträde, lussefika och busspengar hem.

Barn är barn. Lögner som efter en vuxen persons psykologiska analyser står för något annat är från ett barns perspektiv fortfarande en lögn. Att tala om för sitt barn att det är Ok och att personen skall respekteras blir ju lite snedrivet. Det är inte hur simpelt som helst att ge sina barn rätt information och stöttning.

Självfallet är alla lika värda men om det här nu handlar om någon med funktionsnedsättning som ingen ser efter, så blir situationen helt klart komplicerad och svår att hantera ...
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Det kan vara synd om ett barn utan att man därför lämnar sin dotter vind för våg hemma hos henne. Om hon har oansvariga föräldrar och oansvarig ledsagare och man inte vet exakt varför hon har ledsagare är det väl självklart att hon oroar sig. Jag har ju tex gått i paralellklass med en kille med ledsagare, som han hade för att han fick plötsliga utbrott och började slåss... han var farlig helt enkelt. En gång höll det på att bli en incident där det var nära att flera av hans klasskamrater rasade ned för en trappa. (själv blev jag livrädd).
 
Senast ändrad:
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Alltså, hur kan du resonera som du gör??
Det är ju synd om barnet! En unge som kommer i shorts i minusgrader har ju långt ifrån vettiga föräldrar(eller föräldrar med problem). Och du tänker på din dotter, som att det vore synd om henne för att den andra tjejen försöker få en kompis?! Ta kontakt med barnets föräldrar och skolan. Den andra tjejen kan säkert behöva allt stöd hon kan få.

Passa på att berätta för din dotter också att man ska respektera alla för dem de är, även de med ev handikapp eller som är annorlunda. Eller ja, du kanske ska berätta det för dig själv först :mad:

Vi vuxna måste inte vara vänner och umgås med varandra,men våra barn ska vi tvinga till att vara vänner och tillgängliga dygnet runt även om barnet själv är besvärat?! :eek:

Jag tycker TS resonerar moget men så är jag själv uppvuxen med fosterbarn i huset och även just nu bor ett sådant här.
Det är trasiga själar eller barn med brokiga bakgrunder,bokstavskombinationer ja,det finns många alt.
Och när det gäller vår flicka så finns det oerhört mkt att jobba med,men vi försöker också vara aktiva och öppna emot andra föräldrar som undrar och har även konfronterat direkt när det blivit fel. En del kan bara inte skilja på rätt och fel helt enkelt och vi som fosterföräldrar uppskattar om andra barns föräldrar ringer och säger om vår tonåring uppfört sig illa på nått vis.
Hur ska ett 'sådant barn' annars komma tillrätta i livet?
Det är snarare mera oansvarigt att bara låta det vara och 'tycka synd om',för det har de fått tillräckligt många som gjort runt omkring sig,barn av denna kaliber behöver oftast bara klara regler.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Om man har ledsagare så har man ett funktionshinder...

Be dottern säga ifrån på ett trevligt sätt. Svara inte på sms i onödan om dottern inte vill ha vidare kontakt.

Visst kan du ringa till soc, jag tror dock att den här familjen redan är klienter där (det är ofta så).
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Jag tycker det var väldigt bra skrivet av ts, både snällt mot kompisen att försöka lösa det utan att vara otrevlig eller förbjuda kontakt och samtidigt modigt att sätta sitt eget barns välbefinnande främst. Sådana föräldrar borde det finnas fler av.

Att kontakta skolan och soc låter också som bra idéer. Även om dom redan är klienter där så sköts det uppenbarligen inte så bra? Om alla tänker att någon annan larmar kan det mycket väl vara så att varken skola eller soc har riktig koll.

Ibland behöver dom också en extra knuff för att det ska hända något... Vi ringde soc för några år sedan ang. en femårig flicka som ibland kom och knackade på vid 21/22-tiden och frågade om hon fick leka. Hon var väldigt dåligt klädd för vintern och alltid hungrig. Vi ville såklart ringa hennes föräldrar och följa henne hem men hon vägrade säga vart hon bodde och sa att nu när hennes mamma träffat ny kille så skulle hon sova i hans tatuerarstudio, han lämnade dörren på glänt. Gissa vad soc sa? "Barn som bor i flerfamiljshus träffar alltid nån snäll gammal tant som ger dom en banan eller så, ingen risk att flickan svälter". Vi kontaktade även flickans dagis som var lika oroliga dom men som också blivit dåligt bemötta av soc.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

soc är inte alltid så fantastiska ... Urs, man får ont i magen när man läser och hör om sådant bemötande och resonemang.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Alltså, hur kan du resonera som du gör??
Det är ju synd om barnet! En unge som kommer i shorts i minusgrader har ju långt ifrån vettiga föräldrar(eller föräldrar med problem). Och du tänker på din dotter, som att det vore synd om henne för att den andra tjejen försöker få en kompis?! Ta kontakt med barnets föräldrar och skolan. Den andra tjejen kan säkert behöva allt stöd hon kan få.

Passa på att berätta för din dotter också att man ska respektera alla för dem de är, även de med ev handikapp eller som är annorlunda. Eller ja, du kanske ska berätta det för dig själv först :mad:

Nu har du nog läst in tankar som inte fanns där. Jag tycker väldigt synd om tjejen! Det gör vi alla föräldrar i ridgruppen nu när vi fått situationen klar för oss men eftersom det är min dotter hon umgås med och som är i samma ålder så är det jag som har mest kontakt med henne och behöver råd (Mabuse, jag undrar alltså lite över båda egentligen).

Det framgick kanske inte av mitt inlägg men både min dotter och jag är av typen som avskyr att göra folk ledsna och självklart är även min dotter medveten om att tjejen har problem men som min dotters mamma måste jag i första hand se till hennes säkerhet om de ska fortsätta umgås (eftersom det är den jag kan ta ansvar för) och då måste jag veta hur det står till så att hon och jag kan anpassa oss efter detta. Samtidigt måste jag kunna prata med min dotter om hur hon ska ta hand om situationen om hon blir dödstrött på den vilket hon inte är än.

Som du skriver så kan tjejen ju inte ha vettiga föräldrar när hon släpps iväg i shorts mitt i vintern (och ensam på en buss klädd så dessutom) och det är därför jag känner att det verkar tveksamt att snacka med föräldrarna. Där är det snarare så att jag vill veta om jag ska se till att prata med någon helt annan. Skolan som du tog upp var kanske ett bra förslag men jag antar att de inte säger så värst mycket till en okänd människa.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Det är snarare mera oansvarigt att bara låta det vara och 'tycka synd om',för det har de fått tillräckligt många som gjort runt omkring sig,barn av denna kaliber behöver oftast bara klara regler.

Tack alla, för snälla och uppmuntrande ord. :)

Det är faktiskt just detta jag märkt när vi hittat på något tillsammans - det krävs bara att man ger ett direktiv så följer tjejen detta utan knot. Det är just det där "vind för våg" livet där hon köper upp busspengarna och ingen verkar ta tag i vad hon gör eller var hon är som jag undrar över och där jag känner att jag kanske kunde hjälpa mer om jag visste hur hon tänker.

Jag har aldrig sett någon av hennes föräldrar i stallet och som sagt inte mycket annars heller.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Vet tränarna i stallet att hon har ledsagare och en ev funktionsnedsättning? Får hon vara där ensam utan ledsagaren?
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Vet tränarna i stallet att hon har ledsagare och en ev funktionsnedsättning? Får hon vara där ensam utan ledsagaren?

Det funderade jag faktiskt på nu senast för efter ridningen sa min dotter att ridläraren ibland sneglar lite lustigt på tjejen. Det verkar alltså som att även hon uppfattar något och det fick mig att undra om hon egentligen vet något. Hon är själv en ung ridlärare som är riktigt bra på att ta både barn och hästar men som just därför kanske inte har erfarenhet av allt man kan råka på i livet.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Jag kan nästan lova att den här tjejen med all säkerhet redan är klient hos soc... Det brukar vara så faktiskt. Men känner du att du vill göra en orosanmälan så gör det, du kan ju vara anonym om du känner för det.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Jag läste #1 .

Jag vet faktiskt inte om hon får det eller ej utan bara att hon är det oftast.

Nu har det utvecklat sig åt ett nytt håll under senaste veckorna. Vi var bortresta över jul och nyår och då chattade de bara med varandra dottern och tjejen. En del osams blev de också under detta chattande av outgrundlig anledning som jag misstänker är bara för att vi var bortresta och inte tillgängliga. Tjejen skrev att min dotter skulle minsann inte få se sina pengar från lucia (d.v.s. mina pengar) och att en gemensam bekant till båda som hon tidigare endast snackat riktigt läskig skit om nu var hennes bästis igen. Huruvida detta är sant eller bara var ett ilsket utfall för att vi var bortresta det också vet jag inte.

Hur som helst är vi tillbaka hemma och ridningen sätter igång. Tjejen är inte där och när min dotter på chatten undrar var hon höll hus så får hon veta att det inte blir någon ridning den här terminen utan möjligtvis i höst när föräldrarna kanske också ska köpa en av ridskolans ponnyer till henne - jo hejsan.

Ingen mer info så det kan ju vara allt från ekonomiska besvär till annat som gör att hon inte kommer (för hästintresset är nog högt - hon rider bra och vågar umgås med de krångligaste av hästar) men samtidigt har hon bland sina Facebookvänner skrivit att hon nu är kär och killen verkar också finnas på FB bland hennes vänner att döma av trådar och kommentarer (allt såklart alldeles för öppet utan en tanke på hur hon lämnar ut sig själv :( ). Kan hända kommer hon nu att dyka upp i framtiden ändå om detta kraschar. Kan hända ser vi henne inte på länge. Oroad är jag hur som helst fortfarande för tjejen även om jag nu inte kommer i kontakt med henne men nu har dottern berättat att mamman jobbar i en butik jag ibland går förbi så jag kanske tittar in och småpratar om ridningen i största allmänhet och ser vad det ger för reaktion.
 
Sv: Tjej med ledsagare - förhållningssätt?

Jag kan nästan lova att den här tjejen med all säkerhet redan är klient hos soc... Det brukar vara så faktiskt. Men känner du att du vill göra en orosanmälan så gör det, du kan ju vara anonym om du känner för det.

Jag skulle inte ta det för givet. Högst troligt, men inte tillräckligt troligt för att inte göra anmälan.

I vår kommun är insatser för personer med funktionshinder och insatser för barn/familj vitt skiljda, det är två olika organisationer under olika nämnder, på olika geografiska platser. Så bara för man är aktuell på ena stället behöver man inte vara det på andra. (Även om det är troligt. )
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej allihopa! Behöver hjälp. Har fullständigt ångest över dotterns kalas. Framförallt vilka vi har bjudit. Dottern fyller 6 år och har...
Svar
11
· Visningar
2 433
Senast: YaHilweh
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
26 409
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 344
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp