Tjej som mår dåligt

MrPannkaka

Trådstartare
Jag har varit tillsammans med en tjej jag tycker jättemycket om i bra över ett år nu, och är fortfarande hur kär som helst.

Tyvärr så har hon på sistonde, eller de senaste månaderna börjat må dåligt, och känner det som att jag antingen inte tycker om henne, eller att jag inte bryr mig om henne. Båda dom här stämmer naturligvist inte, men hon mår ju lika dåligt för det. Jag tycker ofta vår relation är bra, men hon verkar alltså känna sig oälskad/oönskad en hel del.

Vad skulle ni vilja höra/göra i det läget. Kanske någon som har varit i samma situation eller som vet hur det känns att vara deprimerad.

Har pratat med skolkuratorn och googlat, och såklart försökt prata med henne, men får inga bra svar. Kan va värt att tillägga att det är ett distansförhållande. Vad tycker ni att jag ska göra?
 
Uppvakta henne, och sluta inte göra det. Överraska henne, skicka små meddelanden som hon vaknar till, planera saker ni ska göra tillsammans, inkludera henne i det du gör och ta större intresse av det hon gör. Svårare än så behöver det inte vara. Var kär och visa henne att du är det.
 
Vad som gör att man känner sig älskad/oälskad är lika olika som om allt annat men en bra början är att på riktigt lyssna på vad ens partner säger. Inte bara tro eller utgå ifrån att hen säger något utan verkligen lyssna på och ta med sig vad hen säger.

En människa som är deprimerad känner sig ofta värdelös, oälskad och oönskad. Det är tyvärr endel av sjukdomen och just det kan du inte göra så mycket åt men som sagt, du kan lyssna. Du kan vara närvarande i era samtal. Jag tror inte att du ska fråga henne vad du ska göra utan känn dig fram, tänk efter vad du säger innan du säger det och var lyhörd. Mår man dåligt så är frågorna om vad andra kan göra oöverstigligt jobbiga ibland för man vet helt enkelt inte själv. Det kan kännas som ännu ett krav när någon frågar och att känna att krav, även små, är övermäktiga är också vanligt. Att gå på toa, äta ja sådana där enkla vardagsgrejer kan vara helt övermäktigt vid en depression och då kan frågan om vad någon annan kan göra bli helt tokig när man inte ens orkar ta sig upp ur sängen och klä på sig. Det blir lite som att någon frågar vad man ska äta till middag när man har fullt upp med att klamra sig fast vid bergväggen man håller på att rasa ner för, det är en så oviktig fråga just då när man kämpar för sitt liv att det blir helt absurt. Jag förstår helt och fullt att du frågar av välmening men det kan bli så väldigt fel.

Googla på (seriösa sidor) om depression om du inte redan har gjort det. Det finns mycket vettigt att läsa och ta till sig som närstående. Den här sidan är bra http://www.deprimerad.net/for-anhoriga/for-anhoriga/du-ar-viktig den här också https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Depression/ och den här https://www.psykologiguiden.se/rad-och-fakta/fa-hjalp/sa-hjalper-du-en-van-anhorig
 
Jag har varit tillsammans med en tjej jag tycker jättemycket om i bra över ett år nu, och är fortfarande hur kär som helst.

Tyvärr så har hon på sistonde, eller de senaste månaderna börjat må dåligt, och känner det som att jag antingen inte tycker om henne, eller att jag inte bryr mig om henne. Båda dom här stämmer naturligvist inte, men hon mår ju lika dåligt för det. Jag tycker ofta vår relation är bra, men hon verkar alltså känna sig oälskad/oönskad en hel del.

Vad skulle ni vilja höra/göra i det läget. Kanske någon som har varit i samma situation eller som vet hur det känns att vara deprimerad.

Har pratat med skolkuratorn och googlat, och såklart försökt prata med henne, men får inga bra svar. Kan va värt att tillägga att det är ett distansförhållande. Vad tycker ni att jag ska göra?
Det är inte så mycket du kan göra eller säga annat än att visa att du finns där. Försök uppmuntra om att söka hjälp för det.
 
Jag har varit tillsammans med en tjej jag tycker jättemycket om i bra över ett år nu, och är fortfarande hur kär som helst.

Tyvärr så har hon på sistonde, eller de senaste månaderna börjat må dåligt, och känner det som att jag antingen inte tycker om henne, eller att jag inte bryr mig om henne. Båda dom här stämmer naturligvist inte, men hon mår ju lika dåligt för det. Jag tycker ofta vår relation är bra, men hon verkar alltså känna sig oälskad/oönskad en hel del.

Vad skulle ni vilja höra/göra i det läget. Kanske någon som har varit i samma situation eller som vet hur det känns att vara deprimerad.

Har pratat med skolkuratorn och googlat, och såklart försökt prata med henne, men får inga bra svar. Kan va värt att tillägga att det är ett distansförhållande. Vad tycker ni att jag ska göra?

Är det här något som bara speglas i er relation eller känner hon så här inför andra saker i hennes liv också? Jag tänker om det faktiskt är något hon saknar i just er relation eller om det är något som inte stämmer generellt.

I båda fallen tror jag du vinner mest på att vara lyhörd, vara försiktig med att ställa frågor som kan låta anklagande och dömmande och istället försöka se vilka behov det är hon inte får uppfyllda. Berätta för henne att du förstått att hon inte mår bra och att något fattas, att du vill hjälpa till men inte riktigt vet hur. Var ärlig utan att vara påträngande och anklagande. Ibland räcker det med att bara vara tydlig med att du finns där och ser henne.

För min egen del så kan jag inte svara på vad som är fel eller vad min partner kan göra för att underlätta, eftersom jag faktiskt inte vet. Det jag uppskattat mest är att han insett allvaret i mitt mående och tagit över mycket markservice när jag helt enkelt inte kunnat.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag var väldigt nära att skriva det här under anonymt nick, men kom sedan fram till att det här inte är något att skämmas för och att...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 633
Senast: Mineur
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 360
Senast: Grazing
·
L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
743
Senast: LiviaFilippa
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
44
· Visningar
6 463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp