Tjetjeniers syn på USA

hier

Trådstartare
Så har det då kommit fram att Bostonbombarna ursprungligen är från Tjetjenien, framgångsrika idrottsmän och åtminstone en av dem djupt religiösa.

Jag har försökt läsa på lite om kriget med Ryssland men hittar inte riktigt något som indikerar såriga relationer med USA. Det enda lilla jag hittade var att det finns religiösa extremister i landet - kanske till följd av införseln av sharialagar, eller fanns de tendenserna redan innan?
Jag syftar förstås inte helt och hållet på landet Tjetjenien, bombarnas religiösa övertygelse lika väl ha kommit från umgänget i USA. Men jag måste säga att Tjetjenier har varit väldigt anonyma för mig och det kom som en överraskning. Jag hade mer trott på en högerextremist i stil Breivik.

Någon som har bättre koll?
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Oj, jag har en gång gjort ett skolarbete om konflikten i Tjetjenien och kom väl fram till några saker. Bland annat att det inte bara är en konflikt, men också att det såklart är oerhört komplicerat.

Vi får nog inte veta förrän de misstänkta är förhörda.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Vad vi vet än så är det två unga bröder som handlat helt på eget bevåg. De behöver inte vara mer representativa för tjetjenier i allmänhet än vad Breivik är representativ för norrmän. Känt är däremot att det finns islamistiska fanatiker i Tjetjenien och även i Dagestan där de tydligen gått i skola och deras far bor.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Så har det då kommit fram att Bostonbombarna ursprungligen är från Tjetjenien, framgångsrika idrottsmän och åtminstone en av dem djupt religiösa.

Jag har försökt läsa på lite om kriget med Ryssland men hittar inte riktigt något som indikerar såriga relationer med USA. Det enda lilla jag hittade var att det finns religiösa extremister i landet - kanske till följd av införseln av sharialagar, eller fanns de tendenserna redan innan?
Jag syftar förstås inte helt och hållet på landet Tjetjenien, bombarnas religiösa övertygelse lika väl ha kommit från umgänget i USA. Men jag måste säga att Tjetjenier har varit väldigt anonyma för mig och det kom som en överraskning. Jag hade mer trott på en högerextremist i stil Breivik.

Någon som har bättre koll?

Fast inte är väl sharialagar lagligt giltiga i Tjetjenien?!

Tjetjenien hör till Ryssland, och Ryska lagar gäller.

Jag är handledare för en Tjetjensk man, muslim, tio år äldre än jag (och ja, jag är kvinna).
Min tjetjenske adept är en mycket mjuk och vänlig och ödmjuk person som uttrycker sig på ett tolerant sätt kring olika religioner. Han har kommit till Sverige som flykting, om det nu har någon betydelse.

Detta handlar knappast om att de är just Tjetjener, utan om deras individuella personliga val. Den ene, som nu blivit ihjälskjuten (praktiskt, för då går det inte att förhöra honom) var ju tydligen gift med en kristen kvinna, så religiös fanatism låter lite långsökt som motiv, tycker jag.

Jo, jag har också läst någon bok där det framkommer kopplingar mellan AlQaida och de "Tjetjenska rebellerna" men utifrån mina samtal med min adept, framstår det knappast som att den normale Tjetjenen hör till AlQaida.

Eller så är "min" tjetjen väldigt dåligt representativ för sitt ursprung.
Min tjetjen har sagt, när jag reflekterat över att han presenterat sig som Ryss, att "Turkiet vore ju mycket värre, för de är så väldigt muslimska där".
Skälet till att jag frågade honom var uppenbarligen min fördom om att det "alltid" är laddat mellan Tjetjener och Ryssland utifrån det lilla vi hört om konflikten mellan Ryssland och "Tjetjenska rebeller".
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Har dålig koll på Tjetjenien men lite mer på Dagestan. Vad jag förstår så är de här islamistiska rebeller inte alls representativa för stordelen av folket som är helt nöjda med att vara ryssar.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Slog inte Ryssland sönder och samman landets frihetssträvanden?

Regionen är muslimsk och när repressionen från ryssarna steg så tvingade man ju ut frustrerade in i armarna på jihadistiska rörelser, var det inte dessa som sköt ihjäl ungarna i en skola och ockuperade en teater i Moskva?
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Fast han som är Tjetjeniens ledare nu verkar dra en del åt shariahållet. Han understödjer bla religösa fanatikers rätt att skjuta paint-ball på kvinnor som inte är traditionsenligt klädda :crazy: (Wikipedia).

Bröderna verkar dock tillhöra kategorin: Unga ensamma män med avertioner mot samhället.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Slog inte Ryssland sönder och samman landets frihetssträvanden?

Regionen är muslimsk och när repressionen från ryssarna steg så tvingade man ju ut frustrerade in i armarna på jihadistiska rörelser, var det inte dessa som sköt ihjäl ungarna i en skola och ockuperade en teater i Moskva?

De som utförde det "dådet" hade väldigt bra hjälp från dåvarande president Putins hemliga polis (fd KGB) för att han låg dåligt till inför valet 2 mnd senare, och med sitt, i sann sovjetisk anda som före detta chef för KGB, "handlingskraftiga ingripande" genom att beordra attacken på "terroristerna" (som förövrigt var utrustade med KGBs standard vapen med lös ammunition och sprängämnen utan fungerande detonatorer) och "rädda gisslan", steg hans popularitet och han vann valet.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

De som utförde det "dådet" hade väldigt bra hjälp från dåvarande president Putins hemliga polis (fd KGB) för att han låg dåligt till inför valet 2 mnd senare, och med sitt, i sann sovjetisk anda som före detta chef för KGB, "handlingskraftiga ingripande" genom att beordra attacken på "terroristerna" (som förövrigt var utrustade med KGBs standard vapen med lös ammunition och sprängämnen utan fungerande detonatorer) och "rädda gisslan", steg hans popularitet och han vann valet.

Det, påståendet är ungefär lika konstruktivt som att hävda att det var München polisens fel att de palestinska kaparna mörda de israeliska idrottsmännen. det hela hade ju inte hänt om inte terroristerna dragit igång "sitt projekt"
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Sa "praktiskt" var det kanske inte att han forst skjot ihjal en polis innan polisen skjot honom ...

Ja han sköt (vilket är korrekt stavning av ordet) en polis. Men det är ändå inte så bra att den misstänkte förövaren blivit ihjälskjuten själv.

Visserligen får man nog sällan en hel sanning ur förhör, och mina fördomar antyder för mig att man i USA är ganska hårdhänt i förhör, men lite mer än en förmodan i alla fall.

Nu vet jag i och för sig inte hur mycket man har på fötterna för att misstänka just de här två männen, men ändå.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Slog inte Ryssland sönder och samman landets frihetssträvanden?

Regionen är muslimsk och när repressionen från ryssarna steg så tvingade man ju ut frustrerade in i armarna på jihadistiska rörelser, var det inte dessa som sköt ihjäl ungarna i en skola och ockuperade en teater i Moskva?

Nja.. när sovjet föll samman och så var de ledande upptagna med att roffa åt sig så mycket så mycket kunde. En del tog stål-och sågverk, en del öppnade eget helt och hållet i form av nya länder. Det fanns ingen centralmakt som vare sig kunde eller ville bry såg om allt som hände.

De flesta små enklaver, eller rättare sagt deras rövarbaroner rättade in sig i ledet genom att de fick behålla pengarna men inte landet. De som hade lagt rabarber på Tjetjenien ville behålla både ock.
 
Sv: Tjetjeniers syn på USA

Nja.. när sovjet föll samman och så var de ledande upptagna med att roffa åt sig så mycket så mycket kunde. En del tog stål-och sågverk, en del öppnade eget helt och hållet i form av nya länder. Det fanns ingen centralmakt som vare sig kunde eller ville bry såg om allt som hände.

De flesta små enklaver, eller rättare sagt deras rövarbaroner rättade in sig i ledet genom att de fick behålla pengarna men inte landet. De som hade lagt rabarber på Tjetjenien ville behålla både ock.
Ja Ryssland och deras fd satelliter lider fortfarande av Tsarernas politik, den att härska genom att söndra. Stalin använde den ju med framgång med....
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Den första tråden
  • Kaoset del 2
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp