Tjock i benen

Evergreen

Trådstartare
vad kan det bero på att pållan är det? :p

Mest nertill, lite över kotan över karleden. Mest på bakbenen. Det är inga gallor, men hon är mjuk och "gallig".
Har klämt och känt, och hon visar inget, inte heller vid ridning.

Hon har varit så ganska länge (sen i sommras) och först trodde jag att det kanske berodde på betet, och att det skulle försvinna till hösten. Vilket det inte har gjort. :crazy:

Jag vet inte om det kan vara något med fodret? Iaf så får hon: (just nu)

Morgon: 1 liter havre 2 kg hö.
Middag: 0.5 kg betfor
Kväll: 1 liter havre 2-3 kg hö.

+ Vitaminer och vitlökspulver.
 
Kan ju bero på lite allt möjligt. För mycket protein kan ju ge lite tjocka ben på en del hästar.

Hade en gammal ponny med dåliga ben förut och vid igångsättning så blev hon lite tjock i benen om jag tränade lite för mycket.

/Hippo
 
Blir hon tjock över natten och så försvinner det efter en stunds rörelse, och på alla ben? Då är det troligtvis ingen farlig svullnad iallafall.
Prova att uteslut havren ett tag? Vissa hästar kan vara överkänsliga av stärkelsen som finns mkt i havre (även i korn). Finns mkt annat man kan ge än havre.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Dräktig i stallet!! Min häst står i ett stall med ett sto som är dräktig. På dagarna har de hö som jag lägger ut, ca 20-30 kilo att dela...
Svar
9
· Visningar
1 004
Senast: Andersson
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 787
Senast: Bee
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort om min hunds mer eller mindre diffusa symptom och historiken av dem... är givetvis under utredning hos...
2
Svar
30
· Visningar
5 270
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 023
Senast: Irival
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp