Bukefalos 28 år!

Tjock i benen

Ireland

Trådstartare
Igår när jag skulle ta in min 5-åring för att tömköra, märkte jag att höger bakben var svullet/tjockt. Inga gallor, utan mer jämntjockt och hårt. Inte mer varm i det benet än i de andra och ingen värme i hoven. Jag tog ut och skrittade honom för hand, tog lite kortare steg med hö bak uppfattade jag det som. Blev inte bättre efter rörelse. Lindade med back on track (han är invand) över natten. Nu i morse när jag kom för att fodra, var alla benen tjocka :eek: , även fram. Tjock ända ner till kronranden.
Tog ut honom och spolade med kalltvatten en stund. Frambenen tog till sig kylan bäst, bakbenen förblev ganska varma. Efter spolningen var vä fram ganska normal igen. På båda bak var han extremt varm i karlederna och på insidan av kotorna. Även extra varm på insidan av kotorna fram. Ingen värme i hovarna. jag la på liniment och släppte ut.

Vad kan detta vara? Hästen har ingen feber och är mycket pigg och glad. Reagerar inte när jag trycker på benen.
Han har nu fått lite extra e-vitamin på veterinärens inrådan, samt att jag har ökat lucernen. (Han är under muskeluppbyggnad.) Igår fick han även en ny mineralbalja till hagen. Kan det vara nåt överskott av nåt slag?
Sen har han sen 1 vecka tillbaka tappat båda sina bakskor. Hästen är mycket ömfotad. Har försdökt få hit veterinären, men han skjuter upp det hela tiden pga akutfall. Men idag lovade han att han skulle komma. Kan tänka mig att han kanske belastar fram mer nu för att slippa all tyngd bak?

Ja jag vet inte.. Kom gärna med era funderingar!
 
Sv: Tjock i benen

jag skulle rekommendera att du kontaktade veterinär, men hur är det med ekollon?? kan han ha fått i sig några sådanna i hagen innan du red iväg?? och ett råd, kolla pulsen på honom, ganska ofta!
 
Sv: Tjock i benen

Har det inte gått ner efter han fått på skorna, ringer jag vet. Kom precis hem därifrån efter ett återbesök. Han behandlas för låsningar och spänningar i ländryggen efter att ha varit sned. Därför hade han en specialskoning med, så inte bra att han tappar skorna. Hoppas hovslagaren ringer snart...
Ekollonen ska jag med kolla.. Han går ju i en skogshage.
Menatr du kolla pulsen i benen? För det har jag försökt, och jag är så kass på att hitta det!
 
Senast ändrad:
Sv: Tjock i benen

Är han fortfarande tjock i benen när han gått i hagen hela dagen? Har svullnaden gått ner då så kanske han bara vrickat till sig och då blir det bättre av vila och lite liniment... Men han låter nästan lite för mycket svullen för det...

Jag brukar låta min häst vila ca 1 vecka innan jag tar ut veterinär om det inte är något akut.. men det låter lite akut på din häst! Först ojämt svullen (alltså bara ett bakben) och sen på alla 4 som inte går ner vid rörelse... den är så ung så det går inte att skylla svullnaden på åldern!!
 
Sv: Tjock i benen

Var i stallet precis. Bakbenen har blivit så gott som normala med endast lite gallor. Frambenen var också betydligt bättre, men lite "svampiga". Jag tog in honom, longerade (ville se vad som hände efter han rört sig, står själv i hagen och står då mest stilla) och sedan masserade, lininemtade och stretchade jag bogen. Märker att han blir stel i bogen, antagligen lägger han över mycket belasning på fram nu när han tappat båda bakskorna.
Vet inte vad det kan vara. Kan det vara nån reaktion på mineralbaljan som han fick samma dag som detta hände? Han åt då ganska mycket på den. Överdos på selen?? :crazy:
Är så trött på hovslagare just nu. Han skulle kommit i tisdags, ändrade det till fredag, ändrade det tills igår, men varken kom eller ringde eller gick att få tag på.. Blir tokig!! Har suttit hela dagen o ringt rundor till andra hovslagare, men det är inte lätt. Det är ju väldigt bråttom också! Hästen ömmar och har inte mycket kvar av hovarna, de ser hemska ut.
Eftersom han i sin behandling för sitt sneda bäcken och låsningarna i länden därtill, har en specialskoning som har hjälpt honom jättemycket, blir det såklart en omställning för kroppen igen när han tappar båda bak. Han hade sula hö bak (pga snedheten, för att höja den sidan) och greppskor båda bak för att han inte får halka. Så jag tror kanske att det kan vara en anledning, men det kom ju så snabbt?? Kan det då vara mineralbaljan??
Jag har nu minskat på proteinet och e-vitaminen.
Idag såg han väldigt hängig ut, men jag vet inte om det är för att han är deprimerad pga att han går själv. :cry:
 
Sv: Tjock i benen

Sedan funderade jag även på ormbett. En annan häst som gick i den hagen tidigare i somras blev ormbiten. Det visade sig i svullnad. Hästen fick absolut inte röra på sig då för att giftet inte skulle sprida sig. Tänkte det kunde vara nåt sånt, men sen tänkte jag att då hade det ju inte blivit bättre efter motion..
 
Sv: Tjock i benen

Hästen är nu endast lite gallig.. Lindar med back on track över natten. Får se hur det ser ut imorgon bitti...
 
Sv: Tjock i benen

Puttar lite igen.

Benen blir inte bättre av back on track över natten, vilket det brukar bli. De blir nästan mer svullna.
Frambenen är svanpiga och bakbenen ganska tjocka, särskilt på morgonen.
Kan detta vara nån reaktion på något i mineralbaljan??
Hur ser man att hästen fått selenförgiftning?
 
Sv: Tjock i benen

3 funderingar har jag

1. Börjar betet sina och han börjar tugga i sig växter han annars hade ratat?

2. Ekollon?

3. Nyligen installad? Alltså har gått ute dygnet runt för att sen stå inne på nätterna igen?
 
Sv: Tjock i benen

1. Börjar betet sina och han börjar tugga i sig växter han annars hade ratat?

Jag tycker inte att där är så lite att äta. Däremot går han själv och har ganska tråkigt om dagarna, så det är mycket möjligt.

2. Ekollon?

Hittar inga.

3. Nyligen installad? Alltså har gått ute dygnet runt för att sen stå inne på nätterna igen?
Installad för 1,5 månad sen och gått på samma gräs hela tiden sen dess.
 
Sv: Tjock i benen

för dig som undrade om ekollon så är det ganska giftigt för hästar, men de får mersmak för dom, och det första symtomen är svullnad, andra är kollik och tredje död!

det var skönt att höra att det blir bättre oxh att det itne var ekollon ialla fall...
 
Sv: Tjock i benen

ja jag vet att de är giftiga. Och sen går han ju i en skogshage med en massa träd med. Men jag kunde inte hitta några ekollon.. Han kanske har ätit upp alla :smirk:
Jag misstänker fortfarande mineralbaljan.. Han har varit utan ett tag nu pga att de sparkade sönder den, och när han nu fick en ny så åt han ganska mycket av den och sen var han sån i benet. Iofs bara hö bak då... Men sen efter natten blev det alla 4.
Imorgon kommer äntligen hovslagaren. Hästen har gått med 2 tappskor i 1,5 vecka nu, och är väldigt ömfotad. Gått från nödvändig specialskoning till bara 2 skor och söndriga hovar.. Kan vara en del av orsaken med.
Hoppas att han blir bättre efter att ha fått på skorna !!
I morse var han jättegallig bak o svampig fram.. Struntar i b o t i natt.. verkar ju inte bli bättre ändå.. suck... :confused: :confused: :confused:
 
Sv: Tjock i benen

Ekollonförgiftning yttrar sig som täta urineringar, förstoppning - blodig diarré samt allmäna sjukdomssymptom.

Svullna ben (ödem) kan ses i samband med olika viroser och ibland vid andra akuta infektioner som t ex ehrlichios. Om hästen mår bra för övrigt handlar det sannolikt om en lindrig infektion som kanske inte kommer att ge några andra symptom. Kolla tempen dagligen och låt hästen vila från arbete.

Efter din beskrivning låter det som om svullnaden ger med sig under dagen och förvärras nattetid. Detta är typiskt och beror på att hästen får en betydligt sämre cirkulation när den står stilla och inte kan nyttja blodpumpen (elastiska putan) i hovarna.

Högt proteinvärde i fodret (tänker på lucernen) kan ge galliga ben, men inte lymfangitliknande svullnader.

Digitalpulsen kan du nog inte känna pga ödemen.

Selenförgiftning kommer inte så akut och symptomen är annorlunda, håravfall och hovsprickor brukar nämnas liksom anemi (blodbrist) och hältor.

Att sluka stora mängder mineraler ger inte heller svullna ben.

Huggormsbett ger visserligen rejäla svullnader, men inte i alla benen (såvida det inte var en hel flock huggormar)...
 
Sv: Tjock i benen

Min häst har också fått tjocka bakben... Står som ett frågetecken ???:confused:
Jag ska testa ta bort mitt ena hö (vårt hö har ganska höga värden och tjejen behöver inte det så hon får ett sent skördat ängshö uptill)
Se om det är någon form av proteinförgiftning hon åkt på...
Hon har dock ätit båda sorterna en längre tid nu men jag inbillar mig att hon bygger på hela tiden och tillslut så blir det så här.
Hur mår din pålle nu ?
Mvh Rosenlund
 
Sv: Tjock i benen

Vi hade samma problem med travhästen för ca 2 veckor sedan svällde båda bakbenen upp, i vårat fall var det gallor. Vi skrittade henne två gånger per dag och tog bort allt kraftfoder i 2 dag och började sedan öka sakta och gallorna är nu borta.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 369
Senast: Jamtland
·
Hästmänniskan Hej Jag står på ett stall där det även är en ridskola så de har en anställd som ska ta hand om ridskolehästarna, men då så ska h*n...
Svar
9
· Visningar
2 513
Senast: Kjerulfia
·
Hundhälsa Veterinär på Onsdag, men känner att jag vill bolla lite. Äldre hund som har liiiite lite artros på en armbågsled fram, bak är aldrig...
Svar
14
· Visningar
2 713
Senast: Fibusen
·
  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 436
Senast: Calmiche
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp