Tjock i benet...

caradan

Trådstartare
Min häst /hbl val -82) var i lördags morse jätte tjock i ena bakbenet (karleden var lika stor som kotan!) Han haltade inte och ömmade inte. Efter ett par timmar i hagen var det borta och jag red honom och det visade inget.
Sen i morse så var det där igen men denna gången har det inte gått ner lika fint, det är bättre än vad det var på mo men inte helt borta nu när jag tog in dem. Ingen hälta, ömmar inte.
Han har börjat få soja för en vecka sedan kan det bero på det?

Jag lindar bakbenen nu men tycker inte att det gör någon större sklillnad. Tips, råd ideer??
 
Min häst /hbl val -82) var i lördags morse jätte tjock i ena bakbenet (karleden var lika stor som kotan!) Han haltade inte och ömmade inte. Efter ett par timmar i hagen var det borta och jag red honom och det visade inget.
Sen i morse så var det där igen men denna gången har det inte gått ner lika fint, det är bättre än vad det var på mo men inte helt borta nu när jag tog in dem. Ingen hälta, ömmar inte.
Han har börjat få soja för en vecka sedan kan det bero på det?

Jag lindar bakbenen nu men tycker inte att det gör någon större sklillnad. Tips, råd ideer??
Vet inte om det kan bero på soja. Hästars ben kan ju vara lite problematiska, cirkulationsmässigt. Dom har egentligen lite för långa ben...
Typiskt är ju gallor på morgonen, när hästen stått still under natten, som senare försvinner när den rör på sig.
Naturen har ju utrustat hästen med 4 "extra-hjärtan" i form av putor under hovarna. Dessa kan fyllas med blod, och när hästen sedan rör sig, pressas putorna ihop, och blodet pumpas upp i benen.
Ibland så kan skoning/sulor påverka detta och göra hästen mer gallig.
Med risk för att verka tjatig, så tycker jag om du är det minsta tveksam, att du skall kontakt vet. Det verkar ju som en rätt kraftig svullnad/galla. Är han varm? har han puls? (Dvs, känns pulsen mer på svullnaden)
 
Det är alldeles säkert ett sår som gör att benet svullnar så, eftesom det går ner när hästen har rört på sig!
Leta mkt nogrannt efter sår, det kan vara pyttelitet men djupt. Tvätta nogrannt med vatten och lägg på jodopax. Ta ev. lite Zinkpasta på, det tar ner svullnaden.
 
Min första tanka är lymfangit, eftersom det är bara ett ben och så tjockt...

Med tanke på hans ålder, så kan man fundera på om det är en cirkulationsstörning också, att kroppen samlar vätska....

Men jag tycker nog att om det inte är borta till i morgon, så ring veterinären, det kan vara fel på insidan som du inte ser.
 
Är det alla ben ?
Vi har nu någon konstig infektion i stallet på våra hästar.
Börjar med svällda bakben, börjar nedanför kotan och sen lite ovanför..På vänster bak har det börjat på alla först. Sen stegvis har det blivit lite på alla fyra. Rätt så hög temp runt 39 grader i några dagar. Sen vände det och går nu sakta tillbaka. Dom har inte haft någon feber på några dagar men på 2 av hästarna är fortfarande vänster bak lite svälld, men det blir bättre och bättre för varje dag.
Så något skit är det som går.. :cry:
 
Han har haft först och fämst h bak emn nu i morse så var alla svullna men de andra mycket mindre. Ingen temp (har iofs inte tagit den men man känner det väldigt väl på honom)
STäller av honom ett par veckor och ser vad som händer, mycket möjligt att hans gamla ben har gett upp!
 
Ta tempen..! Våra var också så nu att vi kunde aldrig i vår vildaste fantasi tro att dom hade så hög feber. Alla var pigga och man såg inte på dom att dom hade över 39 graders feber..vi gick till och med och köpte en ny termometer för vi trodde inte på det. Våra har vilat nu drygt en vecka och nu är dom nästan friska...
Och linda inte benen..är det svullnad p g a infektion så flyttar du bara svullnaden uppåt i benet. Den tabben gjorde min sambo första dan. han trodde hästen var ansträngd p g a ett snabbjobb på travet. Men sen på morron när han kom ut och tog av lindorna såg han inte klok ut. Rätt så fin i kotorna och ner..men från hasen och uppåt var han supertjock..så det är bättre att låta det vara..
OM det nu är p g a en infektion på din häst också.
 
behöver inte vara farligt!
min häst, f-82, fick sådant förra året!! vi åkte till klinik som konstatera att hon måste skrittas!!!!
det gick över efter ett tag
 
HUr menar du då?
Att hon var tvungen att skrittas för att svullnasden skulle gå ner eller att hon bara fick skrittas i framtiden??
 
skrittades i ca 2 veckor. sedan kunde jag bärja rida som vanligt. hon tävlades tom LA, så hon gick i den nivån sedan. det var bara en ofarlig svullnad som hade uppkommit. veterinärern sa att det inte var ngt farligt. hon visade ingen hälta.
 
upptäckte idag att min lilla pålla var lite tjock och svampig i bakbenen.. men jag tror att det är pga foderbytet vi gör i stallet just nu...så det kan väl vara att du börjat gett soja.
 

Liknande trådar

Hästvård Har problem med min hästs bakben som har strulat nu under flera veckor. Redan i december har min häst haft mugg som jag har försökt bli...
Svar
13
· Visningar
1 782
Senast: Elo
·
Hästvård Hästen brallade till igår när jag busade runt i hagen med mina två. Hon snubblade till och stampade sig på framhoven. Jag tog då in...
Svar
9
· Visningar
1 104
Hundhälsa Jag behöver få tips, råd, förslag vad sjutton det kan vara för fel på min fina underbara hund. Det är så att min hund har under...
Svar
8
· Visningar
1 849
Senast: kossankaj
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 044
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp