Bukefalos 28 år!

Tjock kanin?!

S

sally_lipton

Nu är det så att jag har en jättefin kaninhona, men hon är jättetjock! hon är korsning mellan angora/"bondkanin" enligt de förra ägarna. jag köpte henne när hon var ungefär ett halvt år, hon blev (och är) världens snällaste. så jag bestämmde mig för att ta en kull efter henne (sommaren 2008), allt gick bra, hon fick tre små sötnosar, jag har kvar två och min kompis fick ta hem en. efter att hon fårr ungar har hon blivit lite halvjock men det fixade jag med mindre havre och mer motion.
Men nu, de senaste veckorna har hennes mage "svullnat" upp. Hon är jättetjock men inte fläskig... känns ungefär som magen på en dräktig kaninhona. Jag är osäker, tänk om hon, fast det är nästintil omöjliogt då jag varit jättenoga att bara ha en av dom ute i hagarna etc., parat sig med min hane (samma hane som var pappa 2008)? spenarna känns lite svullna... är det normalt? dom känns inte som när hon var dräktig. Ska jag chansa på att hon inte är dräktig och dra ner på havren igen? eller ska jag öka ifall hon är dräktig? hon har inte visat andra tecken på att vara dräktig, möjligtvis att hon gräver och krafsar i spånet mer än vanligt. 8men det kan jag ha inbillat mig förstås..) kanske ska tilläga att den "lilla" tjejen är ungefär 3 år gammal om jag inte minns fel... hade ju igentligen tänkt att hon kanske skulle få en till kull ungar, menmen, jag tror att jag hoppar det kanske.

Så... hur tycker ni att jag ska göra? vänta och se?

/den orolig kaninmatten Mimmi ;)
 
Sv: Tjock kanin?!

Min erfarenhet är att feta kaninhonor ofta känns dräktiga, att spenarna känns svullna men inte dräktighetssvullna kan bero på att hon är tjock så att spenarna står ut mer än normalt, de får inte plats helt enkelt. men jag tycker ändå du ska vänta ett par veckor och se om det kommer några ungar, förutsatt att ho inte är så tjock att hon behöver akutbantas. Sedan kan du ta bort kraftfodret helt (om hon inte tränas mycket) så går bantningen smidigare.
 
Sv: Tjock kanin?!

Oavsett om hon är dräktig eller ej, bör du ej öka mängden foder.
Honan bör få samma mängd som vanligt, så att hon inte lägger på sig massa vikt, som kan försvåra en förlossning.
Eftersom hon redan har lite för mycket vikt, så skulle jag nog faktiskt dra ner lite till på havren.
Så länge hon får hö och nyttiga grönsaker ska det inte vara någon fara.

Men det är ju inte säkert hon är dräktig.
Hon kan ju vara skendräktig också.
Då kan honorna bli precis som när de är dräktiga, med skillnaden att det ju logiskt sett inte kommer några ungar.
Har haft hona som svullnade om magen och fick svullna spenar.
Men hon var bara skendräktig (gick tom).
 
Sv: Tjock kanin?!

du har fått en del tips och råd redan, men jag vill inflika att jag tycker du ska byta foder till ett pellets avsett för kaniner. Havre är ganska fett.
 
Sv: Tjock kanin?!

tack för alla svar! då får det bli så att jag väntar, minskar på havren (ska titta nästa gång jag är på Granngården om det finns pellets) och ökar på motionen. tack än en gång! jag blev faktiskt lite orolig.. :laugh:

/mimmi:grin:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Att ta valpar på sin tik Lite allmänt om tik, parning och valpning. Vill man lära sig mer, så rekommenderar jag hunduppfödarens...
2
Svar
26
· Visningar
5 765
Senast: lundborg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp