Tjock kattunge.

super

Trådstartare
Jag och min sambo är totalt nybörjare på katt och fick hem en liten neva masquerade för några veckor sedan. Vi köpte samma mat som uppfödaren hade gett, Royal Canin Mother and babycat samt Royal Canin kitten. Hon har haft fri tillgång på torrfoder hela uppväxten och så även hos oss. Får även blötamat två gånger om dagen, RC kitten som hon inte tycker är jätte god så blandar med Bozita kitten som hon däremot gillar.
Men nu börjar jag oroa mig för att hon börjar bli lite tjock, tycker magen hänger lite och även om jag känner revbenen så är det inte med lätt tryck sas. Tyvärr blev vi lite ambitiösa när vi köpte kattmaten så köpte en stor säck på 10 kg, känns som den kommer räcka i all oändlighet och jag känner att jag nog eentligen skulle vilja byta till ett bättre foder med högre kötthalt. Men har ingen lust att kasta pengarna i sjön med den stora säcken heller. Vi leker ganska mycket med henne och hon har två stora klätterträd som hon far runt i men är som sagt lite tjock ändå. Kan jag blanda detta foder med något annat som är högre i kötthalt men lägre i energi? Vad rekommenderar ni i så fall? Hon är 17 veckor kanske jag ska tillägga.🥰
20221221_133348.jpg
 
Den ska växa länge än, jag hade inte funderat över hull innan den är året eller så :)
Ok tack för svar! Jag ska erkänna att jag är livrädd för att få ett sjukt djur då mina båda hundar var väldigt sjukliga så oroar mig för att fetman ska ställa till det..🙈
 
Även unga katter kan behöva få maten ransonerad om de blir för tjocka.
Möter många feta (!) unga katter i jobbet så skulle absolut oroa mig innan 1års ålder om jag tycker den är rund men man behöver ha lite vana ofta för att hullbedöma
 
Jag hade läst mig till att man ger fri tillgång på torrfoder när de är unga. Då min katt skulle kastreras vid 6 månader fick jag ordentlig tillsägelse om behov att banta. Hade helt missat att hon inte borde se ut så och att fri tillgång inte funkar för alla. Vet inte om 17 veckor är tidigt eller inte, men det kan finnas behov att börja styra matintaget redan för en ung katt om det är ett matvrak man fått på halsen.
 
Jag hade inte begränsat mattillgången, men däremot bytt så att det är fri tillgång på blötmat istället för torrfoder. Bozita är bättre som blötmat än RC så det är lika bra att ungen gillar det mer :)
Hon har i princip fri tillgång till blötmat men hon äter mindre av den. Men tänker du då att jag ska ransonera torrfodret och försöka styra över mer på blötmaten om det bara är den som finns att tillgå så äter hon säkert lite bättre av den. Men hur mycket/lite ska man ge? Fyller ungefär 1 dl torrfoder om dagen nu.🤔 Häller även lite extra vatten på blötmaten så hon ska få i sig ordentligt med vätska. Hon växer dock så det knakar och tassarna är gigantiska så det kommer nog bli en rejäl katt..:nailbiting:
Vägde henne nu och hon väger redan 2.4 kg, vägde henne för några dagar sedan och då vägde hon ganska precis 2..🙉
 
Exakt! 17 veckor är vääääldigt mycket för ungt för att börja tänka på att ransonera mat!

Babykatter ska vara runda, de behöver hull för att kunna växa och utvecklas, och det är inget fel på något av de foder du nämner, så låt henne äta det hon vill🐾💕!
Men kan det vara så att hon skulle behöva ett kattungefoder som är ngt energisnålare? Jag tänker att istället för att begränsa mängden så om det finns nåt foder som innehåller lite mindre fett men att all annan näring är som det ska sas?
 
Jag hade läst mig till att man ger fri tillgång på torrfoder när de är unga. Då min katt skulle kastreras vid 6 månader fick jag ordentlig tillsägelse om behov att banta. Hade helt missat att hon inte borde se ut så och att fri tillgång inte funkar för alla. Vet inte om 17 veckor är tidigt eller inte, men det kan finnas behov att börja styra matintaget redan för en ung katt om det är ett matvrak man fått på halsen.
Ja precis det är det jag är lite orolig för, för tycker hon har börjat få lite hängmage sas.:nailbiting:
 
Hon har i princip fri tillgång till blötmat men hon äter mindre av den. Men tänker du då att jag ska ransonera torrfodret och försöka styra över mer på blötmaten om det bara är den som finns att tillgå så äter hon säkert lite bättre av den. Men hur mycket/lite ska man ge? Fyller ungefär 1 dl torrfoder om dagen nu.🤔 Häller även lite extra vatten på blötmaten så hon ska få i sig ordentligt med vätska. Hon växer dock så det knakar och tassarna är gigantiska så det kommer nog bli en rejäl katt..:nailbiting:
Vägde henne nu och hon väger redan 2.4 kg, vägde henne för några dagar sedan och då vägde hon ganska precis 2..🙉
Ja, precis, ransonera torrfodret. Hur mycket du ger av torrfodret blir ju avhängigt av hur mycket hon äter av blötmaten, så det vill jag inte säga så mycket om. Snarare hade jag testat en dag av bara blötfoder, se hur mycket som går åt, och så kolla upp det mot givningstabeller och sen mot torrfodrets näringsinnehåll.
 
Exakt! 17 veckor är vääääldigt mycket för ungt för att börja tänka på att ransonera mat!

Babykatter ska vara runda, de behöver hull för att kunna växa och utvecklas, och det är inget fel på något av de foder du nämner, så låt henne äta det hon vill🐾💕!
Nej 17 veckor är ingen bebis utan faktiskt över 4 månader och inga katter ska vara runda och feta. De har noll och inget behov av sitt hull utan det leder bara till sjukdom. Framförallt hos unga växande djur är det extra viktigt att de är normalviktiga då det annars kan leda till tillväxtrubbningar och ledproblem.

@super Jag förstår din oro och tycker att du ska strunta i fri tillgång eftersom det uppenbarligen leder till att din katt överäter. Portionera ut maten istället, dra ned på torrfodergivan och öka blötmatsgivan. En del katter gillar inte alls när man späder ut blötmaten med vatten så det hade jag slutat med för att se om hon äter bättre då.
En foderautomat kan vara behjälplig för att portionera ut torrfoder dygnet runt.
 
Innan de är kastrerade så tycker jag inte att du ska bry dig nämnvärt om hullet. Så länge de inte börjar bli sjukligt feta så mår de inte dåligt av lite extra hull i den åldern. Helst ska man köra på fri tillgång på babymat fram till 12 månader, men ibland kan man behöva byta till något annat efter kastreringen om de lägger på sig för mycket då.

Vad är kissen för ras? Vissa raser ska ju vara lite grövre också, precis som att man inte kan jämföra en leonberger med en wippet bara för att båda råkar vara hundar.
 
Man vet att ungar som är överviktiga har större risk för övervikt som vuxna.
Att en ras ska vara grövre betyder ju inte att den ska vara fet. Inga ungar eller barn mår bra av övervikt.
Så är det ju såklart. Jag vet bara av erfarenhet att det är många som misstar grova katter som tjocka. Den rasen jag har fåt ofta höra att de är tjocka hos veterinären när de i själva verket bara är stora och grova. Än en gång tycker jag liknelsen mellan hundar är bra. Det är många som verkar tro att alla katters kroppar ska se lika ut.
 
Så är det ju såklart. Jag vet bara av erfarenhet att det är många som misstar grova katter som tjocka. Den rasen jag har fåt ofta höra att de är tjocka hos veterinären när de i själva verket bara är stora och grova. Än en gång tycker jag liknelsen mellan hundar är bra. Det är många som verkar tro att alla katters kroppar ska se lika ut.
Upplever tvärt om - det är väldigt många som misstar tjocka djur för grova. Liksom nej, det mjuka dallriga lagret mellan revben och hud är INTE "kraftig benstomme". :cautious:

De har ännu lättare att lägga på sig efter kastrering, så är de överviktiga redan som intakta ungar ger man sig och katten onödigt dåliga förutsättningar att hålla sig frisk.
 
Upplever tvärt om - det är väldigt många som misstar tjocka djur för grova. Liksom nej, det mjuka dallriga lagret mellan revben och hud är INTE "kraftig benstomme". :cautious:

De har ännu lättare att lägga på sig efter kastrering, så är de överviktiga redan som intakta ungar ger man sig och katten onödigt dåliga förutsättningar att hålla sig frisk.
Men jämför du olika hundar med varandra så upplever åtminstone jag att hudlagret känns grövre på en St Bernard jämfört med en vinthund. De är byggda olika.

Jag säger inte att kattungar eller vuxna katter ska vara feta, men man kan inte jämföra äpplen och päron. Inom min ras är det var och varannan dag som det är kattungeköpare som fått höra från sina veterinärer om att katterna behöver banta ner till rent skadliga vikter. En stor ragdollhane ska inte väga 4 kg. Då skulle du behöva svälta den. Det är som en st bernard skulle få tipset om att banta så att den väger som en afganhund. De har ungefär samma mankhöjd så de borde väl väga ungefär samma, eller?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 422
Senast: Sofie.S
·
Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
2 608
Senast: aiquen
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 008
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 354
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp