Tjock kattunge.

Vår uppfödare är tyvärr väldigt nybörjare både på katt och kattungar eller djur i största allmänhet. Hen visste inte ens vad kattmynta var för något. Hen är trevlig och välmenande men erkänner själv att hen är osäker. Har som jag förstått det mycket kontakt med pappakatts ägare som jag förstår är rutinerad uppfödare. Jag känner att jag nästan har mer koll då jag ändå är van vid djur sas, hade ju två hundar tidigare som var sjukliga så man fick lära sig om foder då för att dom skulle må bra och det sitter kvar även om man ska tänka lite annorlunda iom att katter är rena karnivorer.
Jag har försökt läsa på så mycket jag kan men det verkar råda väldigt delade meningar överallt så blir svårt att veta vad som är rätt och fel.

Jag pratade tex med en angående att blanda färskfoder med torrfoder men fick då höra att det inte alls var bra för att pht i magen är olika beroende på om dom äter färskfoder eller tillagat foder sas så enligt hen var man tvungen att välja antingen eller. Hen menade att katterna fick ont i magen om man blandade. Har försökt googla men inte hittat några bevis på att detta skulle stämma men känner att jag inte vågar chansa så nu blir det vanlig blötmat tillsammans med torrfoder. Sambon är väldigt bränd efter allt fixande med mat till våra sjuka hundar som vi hade så vill ha det så enkelt som möjligt och det kan jag förstå.

Har ökat blötmaten och minskat torrfodret och upplever att hon äter mer av blötmaten då som hon har fri tillgång till. Kör Bozitas blötmat och den verkar gå hem. Hon får äta vidare RC Mother and babycat blandat med RC katten tills det börjar sina och sedan är planen att fasa över på annat märke med mer kött. Tar gärna rekommendationer på sådant. Hon ska ju även kastreras om ca 1,5 månad så får se vad vet säger då.

Min katt som fyllde 1 år 29/12, får på uppfödares (uppfödare sen 70-talet där min förste och än så länge ende avelshane finns långt bak i stammen på min katt, så min katt är betalning för en parning för 28 år sen :D) inrådan, våtfoder, färskfoder, samt fri tillgång på torrfoder.

Så det finns inte ett enkelt svar på vad som är rätt och fel. :heart Men att börja ransonera maten till en bebis, ett föl, en hundvalp eller en kattunge på tidigt stadium är inte rätt väg att gå. Så unga individer behöver mat för kroppsbyggnad och energi .
 
Min katt som fyllde 1 år 29/12, får på uppfödares (uppfödare sen 70-talet där min förste och än så länge ende avelshane finns långt bak i stammen på min katt, så min katt är betalning för en parning för 28 år sen :D) inrådan, våtfoder, färskfoder, samt fri tillgång på torrfoder.

Så det finns inte ett enkelt svar på vad som är rätt och fel. :heart Men att börja ransonera maten till en bebis, ett föl, en hundvalp eller en kattunge på tidigt stadium är inte rätt väg att gå. Så unga individer behöver mat för kroppsbyggnad och energi .
Fast det verkar ju tyvärr inte vara så enkelt. Det är ju flera veterinärer som varnar för att kattungarna blir fetare och fetare så jag vågar faktiskt inte chansa. Jag ska inte banta henne bara styra över mer på blötmat. För jag är livrädd för att få ett sjukt djur och när en kattunge börjar få hängmage samt att det är svårt att känna revbenen då anar iaf jag oråd. Kan det vara så att kattungematen är fetare numer så att kattungarna inte klarar fri tillgång om dom har lite lättare för att lägga på sig? Upplever iaf vår mat som väldigt fet när man tar i den. Tänker att protein, taurin, mineraler och vitaminer måste vara det viktigaste för en växande kattunge?
 
Fast det verkar ju tyvärr inte vara så enkelt. Det är ju flera veterinärer som varnar för att kattungarna blir fetare och fetare så jag vågar faktiskt inte chansa. Jag ska inte banta henne bara styra över mer på blötmat. För jag är livrädd för att få ett sjukt djur och när en kattunge börjar få hängmage samt att det är svårt att känna revbenen då anar iaf jag oråd. Kan det vara så att kattungematen är fetare numer så att kattungarna inte klarar fri tillgång om dom har lite lättare för att lägga på sig? Upplever iaf vår mat som väldigt fet när man tar i den. Tänker att protein, taurin, mineraler och vitaminer måste vara det viktigaste för en växande kattunge?
jag skrev ju det i mitt svar och håller altså med dig, förlåt om det var otydligt...

Så här skrev jag... "Så det finns inte ett enkelt svar på vad som är rätt och fel. :heart "
 
Uppdatering. Var in idag och kastrerade och vi bad att få besked om hur hullet var och vi fick svar att hullet var bra så att byta till fri tillgång på blötmat istället för torrfoder verkade vara en succé.

Men vi har lite problem med kastrationssåret. Enligt vet så skulle vi inte behöva varken body eller tratt men det första hon gjorde när vi kom hem och släppte ut från väskan var att slicka på såret. Ringde då vet och då sa dom att vi skulle sätta på strut. Hon blir dock jätte stressad med tratten och har backat runt badrummet typ 10 ggr. Provade då istället en body som vi hade till hundarna men den är lite modifierad till hundarna så sitter inte perfekt så den blir hon oxå jätte arg på och lyckas dessutom krypa ur, hon biter tag i ena benet och backar sedan så hon får in tassen innanför osv.. Letade då istället fram en bitterspray som jag köpt till hundarna och sprayade runt såret och tog lite papper och strök ut det så det kom nära sårkanterna sas. Hon har provat att slicka några gånger och ser äcklad ut men är på det lite grann då och då ändå, mest på pälsen i närheten men någon gång på såret. Problemet med tratten är att hon inte kan äta eller dricka med den. Hon försökte men det var mat på väggarna efteråt... Så hur skulle ni göra? Vi fick även rek att ha henne instängd men då kan vi ju inte övervaka på samma sätt. Kan ju inte sitta på toan hela kvällen. Hon blir ju djupt upprörd om hon inte får vara nära oss.. Känner mig lite villrådig och tänker att jag ber lite om tips här.
 
Uppdatering. Var in idag och kastrerade och vi bad att få besked om hur hullet var och vi fick svar att hullet var bra så att byta till fri tillgång på blötmat istället för torrfoder verkade vara en succé.

Men vi har lite problem med kastrationssåret. Enligt vet så skulle vi inte behöva varken body eller tratt men det första hon gjorde när vi kom hem och släppte ut från väskan var att slicka på såret. Ringde då vet och då sa dom att vi skulle sätta på strut. Hon blir dock jätte stressad med tratten och har backat runt badrummet typ 10 ggr. Provade då istället en body som vi hade till hundarna men den är lite modifierad till hundarna så sitter inte perfekt så den blir hon oxå jätte arg på och lyckas dessutom krypa ur, hon biter tag i ena benet och backar sedan så hon får in tassen innanför osv.. Letade då istället fram en bitterspray som jag köpt till hundarna och sprayade runt såret och tog lite papper och strök ut det så det kom nära sårkanterna sas. Hon har provat att slicka några gånger och ser äcklad ut men är på det lite grann då och då ändå, mest på pälsen i närheten men någon gång på såret. Problemet med tratten är att hon inte kan äta eller dricka med den. Hon försökte men det var mat på väggarna efteråt... Så hur skulle ni göra? Vi fick även rek att ha henne instängd men då kan vi ju inte övervaka på samma sätt. Kan ju inte sitta på toan hela kvällen. Hon blir ju djupt upprörd om hon inte får vara nära oss.. Känner mig lite villrådig och tänker att jag ber lite om tips här.
De vänjer sig vid kragen. Självklart kan du ta av den när hon äter.
 
En lagom smal tröjärm med hål för fyra ben fungerade för min :)
Nja, skulle vara försiktig med det. Jag gjorde så med min katt med en gammal tröjärm, och det slutade med att hon fick en infektion i operationssåret och fick opereras igen :( iofs så kan det ju hända att det var något som skulle hända ändå, dvs var något djupare i såret som orsakade detta (det syntes inte så himla väl utan jag blev orolig över att hon var så himla dämpad). Men det gjorde mig lite bränd av att tillverka egna bodys, skulle rekommendera att vara extra noga med storleken isåfall eller helst köpa någon body som är gjord för det.
 
Uppdatering. Var in idag och kastrerade och vi bad att få besked om hur hullet var och vi fick svar att hullet var bra så att byta till fri tillgång på blötmat istället för torrfoder verkade vara en succé.

Men vi har lite problem med kastrationssåret. Enligt vet så skulle vi inte behöva varken body eller tratt men det första hon gjorde när vi kom hem och släppte ut från väskan var att slicka på såret. Ringde då vet och då sa dom att vi skulle sätta på strut. Hon blir dock jätte stressad med tratten och har backat runt badrummet typ 10 ggr. Provade då istället en body som vi hade till hundarna men den är lite modifierad till hundarna så sitter inte perfekt så den blir hon oxå jätte arg på och lyckas dessutom krypa ur, hon biter tag i ena benet och backar sedan så hon får in tassen innanför osv.. Letade då istället fram en bitterspray som jag köpt till hundarna och sprayade runt såret och tog lite papper och strök ut det så det kom nära sårkanterna sas. Hon har provat att slicka några gånger och ser äcklad ut men är på det lite grann då och då ändå, mest på pälsen i närheten men någon gång på såret. Problemet med tratten är att hon inte kan äta eller dricka med den. Hon försökte men det var mat på väggarna efteråt... Så hur skulle ni göra? Vi fick även rek att ha henne instängd men då kan vi ju inte övervaka på samma sätt. Kan ju inte sitta på toan hela kvällen. Hon blir ju djupt upprörd om hon inte får vara nära oss.. Känner mig lite villrådig och tänker att jag ber lite om tips här.
Se mitt andra inlägg ovan som förklaring på vad som hände med min katt efter kastreringen. Efter den andra operationen så skippade jag body helt och hållet, ville inte chansa en gång till, och hon lärde sig att äta med tratten trots allt. Men vi ställde skålen/tallriken på en pall så att den höjdes upp lite från golvet och tratten kunde gå in under den lite, det krävs lite teknik för att kunna äta ändå tycker jag. Annars skulle jag prova att ta bort tratten när hon äter och ta på den sen igen, om hon äter upp sin mat på en gång. Jag brukar ge min en påse blötfoder en gång om dagen och torrfoder två gånger om dagen. Blötfodret äter hon upp på en gång så det skulle jag kunna ta bort tratten för, torrfodret äter hon lite mera sakta och jag skulle försöka hitta en bättre skål och yta att ställa den på.

Då den andra operationen innebar att hon fick bara gå ännu längre utan att kunna tvätta sig etc 😅 så tog jag av henne tratten en stund varje dag, ofta efter hon fått sin medicin då hon kunde bli kladdig av den (det var en pasta), hon fick ligga i mitt knä hela tiden. Hon försökte kanske ett par gången hoppa ned men då hejdade jag henne bara och hon var ändå så fullt upptagen av att tvätta sig så hon inte hade så mycket emot det. Jag hade handen över såret så fort hon kom i närheten av det så kunde hon åtminstone slicka pälsen runt den rakade biten. Det var inte så problematiskt faktiskt.

Katten innan henne behövde ingen body eller tratt när hon kastrerades så det kan klart vara olika mellan katt och katt om de behöver en eller inte.
 
@Malibu_Stacy @Asko
Det största problemet är inte maten med tratten på, det är att hon inte klarar att dricka heller. Hon försökte flera gånger utan att få till det. Vi försökte även modifiera tratten så den inte skulle vara så djup men det fungerade inte heller.
Nu har jag sprayat på bitterspray och håller tummarna att det går bra några timmar tills husse går upp. Hon har varit utan tratt nu ikväll och inte brytt sig nämnvärt om såret. Efter att jag sprayat på ny bitterspray så ville hon dit och slicka lite, tror det är pga att det är blött sas så hon vill försöka tvätta bort det. Håller mig lite vaken en stund till och hoppas det lugnar sig när det torkat ordentligt.
Hon har heller aldrig varit lugn sedan vi kom hem, förutom en stund nu på kvällen utan varit speedad och fräst runt som en galning. Tror det är lite stressrelaterat pga att vi provat olika lösningar på henne samt lagt ner klösträden så hon inte kan klättra enligt klinikens ordination. Så just nu vill jag faktiskt inte stressa henne mer utan hoppas innerligt att det ska gå bra inatt.

Har kollat olika bodies till katter men dom ser ut ungefär som den vi har (en Buster) så tror tyvärr inte det kommer fungera.

Möjligtvis att vi skulle kunna prova en sådan där uppblåsbar variant av tratt för den skulle ju inte hindra henne från att äta. Har ni några erfarenheter av dom? Men dom kanske är svåra att få tajta nog runt halsen för hon är en fena på att få in tassarna mellan hals och tratt har vi märkt...
 
@Malibu_Stacy @Asko
Det största problemet är inte maten med tratten på, det är att hon inte klarar att dricka heller. Hon försökte flera gånger utan att få till det. Vi försökte även modifiera tratten så den inte skulle vara så djup men det fungerade inte heller.
Nu har jag sprayat på bitterspray och håller tummarna att det går bra några timmar tills husse går upp. Hon har varit utan tratt nu ikväll och inte brytt sig nämnvärt om såret. Efter att jag sprayat på ny bitterspray så ville hon dit och slicka lite, tror det är pga att det är blött sas så hon vill försöka tvätta bort det. Håller mig lite vaken en stund till och hoppas det lugnar sig när det torkat ordentligt.
Hon har heller aldrig varit lugn sedan vi kom hem, förutom en stund nu på kvällen utan varit speedad och fräst runt som en galning. Tror det är lite stressrelaterat pga att vi provat olika lösningar på henne samt lagt ner klösträden så hon inte kan klättra enligt klinikens ordination. Så just nu vill jag faktiskt inte stressa henne mer utan hoppas innerligt att det ska gå bra inatt.

Har kollat olika bodies till katter men dom ser ut ungefär som den vi har (en Buster) så tror tyvärr inte det kommer fungera.

Möjligtvis att vi skulle kunna prova en sådan där uppblåsbar variant av tratt för den skulle ju inte hindra henne från att äta. Har ni några erfarenheter av dom? Men dom kanske är svåra att få tajta nog runt halsen för hon är en fena på att få in tassarna mellan hals och tratt har vi märkt...
Min ena katt var hopplös efter kastreringen. Tratten fick hon av. Boddyn bet hon sönder totalt. Plåstret som hon fick på såret drog hon av när jag vände ryggen till några sekunder.

Tillslut satte jag en sele över den lagade bodyn och det fungerade hyfsat, efter att hon lekt död i en dag eller två.

Det blev som tur var inga infektioner. Vi var in till veterinären på koll några dagar efter kastreringen eftersom hon hållit på som hon gjort. Det krävdes två personer för att veterinären överhuvudtaget skulle kunna undersöka katten och hennes skrik hördes över hela kliniken…
 
@Malibu_Stacy @Asko
Det största problemet är inte maten med tratten på, det är att hon inte klarar att dricka heller. Hon försökte flera gånger utan att få till det. Vi försökte även modifiera tratten så den inte skulle vara så djup men det fungerade inte heller.
Nu har jag sprayat på bitterspray och håller tummarna att det går bra några timmar tills husse går upp. Hon har varit utan tratt nu ikväll och inte brytt sig nämnvärt om såret. Efter att jag sprayat på ny bitterspray så ville hon dit och slicka lite, tror det är pga att det är blött sas så hon vill försöka tvätta bort det. Håller mig lite vaken en stund till och hoppas det lugnar sig när det torkat ordentligt.
Hon har heller aldrig varit lugn sedan vi kom hem, förutom en stund nu på kvällen utan varit speedad och fräst runt som en galning. Tror det är lite stressrelaterat pga att vi provat olika lösningar på henne samt lagt ner klösträden så hon inte kan klättra enligt klinikens ordination. Så just nu vill jag faktiskt inte stressa henne mer utan hoppas innerligt att det ska gå bra inatt.

Har kollat olika bodies till katter men dom ser ut ungefär som den vi har (en Buster) så tror tyvärr inte det kommer fungera.

Möjligtvis att vi skulle kunna prova en sådan där uppblåsbar variant av tratt för den skulle ju inte hindra henne från att äta. Har ni några erfarenheter av dom? Men dom kanske är svåra att få tajta nog runt halsen för hon är en fena på att få in tassarna mellan hals och tratt har vi märkt...
När vår katt kastrerades så blev jag först orolig, trodde hon började slicka på såret. Såg sen när jag tittade noga att hon slickade på sidan av såret, inte på såret. Hon fick vara utan tratt och det funkade jättebra.
 
Sambon som gick upp före mig idag tycker att det varit lugnt idag med slick men hon har varit lite trött på morgonen. När jag gick upp för en stund sedan så piggade hon på sig och har slickat flera gånger, slutar dock när jag säger till. Men man är ju inte nära hela tiden. Tycker även att det såg ut som det var lite blod runt stygnen.. Så satte nu på ett kiss skydd för hanhundar med ett trosskydd. Dränkte sedan in kiss skyddet med bitterspray och det verkar hon faktiskt acceptera, även om hon inte är jätte nöjd. Får se hur det utvecklar sig under dagen. Läste att uppblåsbar krage inte fungerar så bra på katter iom att dom är så mjuka i kroppen så kommer runt ändå..
 
Sambon som gick upp före mig idag tycker att det varit lugnt idag med slick men hon har varit lite trött på morgonen. När jag gick upp för en stund sedan så piggade hon på sig och har slickat flera gånger, slutar dock när jag säger till. Men man är ju inte nära hela tiden. Tycker även att det såg ut som det var lite blod runt stygnen.. Så satte nu på ett kiss skydd för hanhundar med ett trosskydd. Dränkte sedan in kiss skyddet med bitterspray och det verkar hon faktiskt acceptera, även om hon inte är jätte nöjd. Får se hur det utvecklar sig under dagen. Läste att uppblåsbar krage inte fungerar så bra på katter iom att dom är så mjuka i kroppen så kommer runt ändå..
Min katt är så flexibel att hon lyckades slicka på såret med tratt på.
 
Idag är hon lite dämpad och inte så social som hon brukar. Så då börjar matte oroa sig på en gång men temp visade 38,2, antar att det är ganska normal temp.

Igår kväll var hon heltossig, for runt och hittade på massa bus när vi skulle sova. Märks att hon är lite understimulerad, men hon ska ju ta det lugnt i ca en vecka enligt vet så hon får hålla sig lite till.

Hon har även ätit lite sämre idag.🤔 Har undersökt såret och det ser torrt och fint ut och hon låter det fortfarande vara när det sitter under kisskyddet. Hon fick sista dosen metacam idag.
Behöver jag oroa mig?🙉
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har testat ett torrfoder som faktiskt fungerar förvånansvärt bra till mina färskfoderätande hundar. Med "testat" så menar jag att...
Svar
18
· Visningar
1 423
Senast: Sofie.S
·
Kläder & Bli fin Jag har köpt ett par (lätt fodrade) Dr Martens. Sitter nu med två olika storlekar och kan inte bestämma mig för vilken som sitter bäst...
Svar
17
· Visningar
2 610
Senast: aiquen
·
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 012
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 359
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp