Tjock och vacker svans

Habina

Trådstartare
Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;)

Men nu när vi skall ut på tävlingar under nästa säsong skulle det vara skoj att få en tjockare och vackrare svans. Finns det någonting man kan göra?

Borsta mindre? Borsta mer? Tvätta ofta, dränka in med pälsglans och fläta? Bara låta svansen vara som den är?

Tips...?
 
Sv: Tjock och vacker svans

Här ser man hur tanig den är längst ned. :crazy:

100619-016_117217505.jpg


Hon kliar svansroten lite sådär lagom under sommarhalvåret, inte så hon har eksem utan för att mygg och knott kliar.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Jag skulle klippa den precis innan tävlingen och sen schamponera med volymschampo. Jag tyckte det gjorde skillnad på min isis som faktiskt hade bedrövligt tunn svans. (Finns bild på oss bland mina bilder, en fuxskäck)
.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Jag borstar så gott som aldrig svansen "till vardags", utan tvättar, tar pälsglans och borstar ut svansen när det ska vara fint. Om inte svansen är stor och tung så har jag på en häst haft den flätad i perioder vintertid.
Att klippa av det nedersta slitna får ju alltid svansen att se något tjockare ut, hur mycket man sen vill klippa är ju en annan femma..

Sen är det ju väldigt individuellt hur mycket tagel de har. Vi har ju halvsyskon där den ena har massor med svans och den andra väldigt lite (i hennes fall både lite pannlugg och svans, trots två föräldrar med massor av pannlugg och mamma med massor av svans - tyvärr så fick hon svansen från far sin..).
 
Sv: Tjock och vacker svans

Volymschampo? Vad är det för spännande? :laugh:

Menar du klippa topparna litegrann? Eller klippa den kortare? Vill gärna ha den lång, jag brukar ändå kapa av den ganska kort i oktober när leran kommer.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Jag borstar ur mina pållars svans vid behov, dvs inför ev. premieringar, annars blir det nån gång varannan-var 3 månad. En del, ja de lever med sina 'råttsvansar', det blir inte mer hur man än gör, medans andra växer som ogräs hur man än gör..

Hingstens svans, hyggligt urbostad här om veckan, lika tjock som de när bred. :D
alfiesvans.jpg
 
Sv: Tjock och vacker svans

Oj, oj, oj, den var rejäl :laugh: Helt sanslöst!

Finns det inte risk att han kliver på den dock när den är så lång?
 
Sv: Tjock och vacker svans

Sluta borsta den till vardags. När hästen skall vara "fin", tvätta den ordentligt, skölj ordentligt, och i med lite hästbalsam i sista sköljningen. Låt lufttorka. Pälsglans på det, red ut försiktigt med fingrar, glestandad kam och hästhårborste, och gör sedan en inbakad fläta hela vägen ner till spetsen. Precis innan framridning löser du upp flätan och drar fingrarna genom svansen. Vågorna som uppstår i taglet får svansen att se tjockare ut.

Svansen på bilden hade jag faktiskt klippt av en bit för att få den mer jämn i botten. En skarp kant kan få svansen att se tjockare ut.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Så länge det är 'plan backe' (dvs torrt ute) och han rör sig så lyfter han 'tillräckligt' på svansen, men nu när det börjar bli lite sörjigt ute så flätar jag den (därför de nborstades ur så att jag kunde fläta) och 'dubbelviker nedre delen' fram till efter avelsvärderingarna nästa vår, sen kllipper jag upp den en bit.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Ja, en sådan där härlig svans har ju valacken min. :love: Innan jag köpte tillbaka honom tänkte jag inte så mycket på Ariels svans, men nu blir det ju sådan märkbar skillnad. :(
 
Sv: Tjock och vacker svans

Då testar jag det får vi se! :laugh: Tips på märken på schampo, balsam och hästspray?
 
Sv: Tjock och vacker svans

Det viktigaste tycker jag är att låta bli att borsta den till vardags.

Vanillas borstas bara i samband med att den är nytvättad, pälsglansindräkt och vi ska iväg. Övrig tid får den vara helt, det sliter så om man försöker borsta en tovig och smutsig svans.

Sen, klipp den, för även om man bara tar lite så ser den tjockare ut. Samt fläta den innan om ni ska iväg.

Jag har Fiebings schampoo, tycker det är överlägset. Sen pälsglans från Carr, Day & Martin. Tycker Foxfire är rena skiten, speciellt om man änvänder det i blöt svans direkt efter tvätt. Känns som man har haft i blandsaft typ.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Nu har min donna en extremt tjock och härlig svans av naturen som dessutom är lockig/vågig vilket ger extra fyllighet! :love::bow:

Men mina bästa tips för att hålla den snygg är att bada den ofta med ett BRA schampo och dränka den i pälsglans varje gång man borstar med en bra borste! (Varje hårstrå ska kännas som fiskelina! :love:)

+ att toppa den ofta, hennes växter som ogräs och jag vill ha en rak linje strax ovanför kotorna! :)
 
Sv: Tjock och vacker svans

Borde det inte vara tvärtom, att det sliter mer att bara borsta ut svansen då & då när den hunnit bli riktigt trasslig och lerig än att göra det varje dag när det bara är lite trassel? Eller det kanske jämnar ut sig i längden?

kl

Min ena har ganska tunn svans, försöker att bara borsta ut den var 2:a eller var 3:e dag, för att inte slita på den varje dag men att den fortfarande inte hinner bli alltför tovig. Pälsglans självklart, men piggborsten klarar jag mig inte utan :o
 
Sv: Tjock och vacker svans

Pälsglans självklart, men piggborsten klarar jag mig inte utan :o

Inte piggborste i svansen väl, sliter ju som tusan?! :crazy: Själv använder jag hårborste för människor (avlagd frisyrborste), men annars är väl att rekommendera att använda fingrarna, borste med träpiggar eller rotviska..
 
Sv: Tjock och vacker svans

Nej nej inte piggborste! :crazy:

Jag använder en borste med träpiggar eller fingrarna.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Borde det inte vara tvärtom, att det sliter mer att bara borsta ut svansen då & då när den hunnit bli riktigt trasslig och lerig än att göra det varje dag när det bara är lite trassel? Eller det kanske jämnar ut sig i längden?

Nej alltså, du borstar inte den alls när den är skitig och tovig. Borsta bara när den är nytvättad och indränkt i pälsglans.

Inte varje dag alltså.

Min har ju vit svans så den tvättas rätt ofta, borstas bara då, resten av tiden ignorerar jag den.. :angel:

Och hon har en riktig drömsvans när den är nytvättad. Mycket tjockare dessutom sen jag slutade försöka reda ut den ett par gånger i veckan.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Jag har islandshäst och de ska ju ha mkt (man och) svans. Jag sköter mina donnors tagel genom att ignorera de för det mesta och sen bara försiktigt kamma ut manen och svansen någon gång i månaden. Och då bara med pälsglans i massor, inet alltid jag tvättar först dock, men massor av pälsglans iaf och jag kammar försiktigt med en bredtandad kam, nerifrån och upp. Öser i spray även lite då och då för att jag inbillar mig att det skyddar mot slitage.
Tvättar jag så har jag i balsam för människor för att slippa slita på taglet.
 
Sv: Tjock och vacker svans

Min märra hade superful och mycket tunnare svans än din när jag köpte henne för runt sju år sedan.
Nu börjar svansen se normal ut, även om inte allt vuxit ned än, den börjar bli tjock och fin upptill nu.
Till våren så tror jag att den kommer att vara hyffsat jämntjock! :)

Jag borstar enbart den med en hårborste när den är ren och har rejält med glansspray i sig!

forrest_creature_by_erehsidne-d4aoq1c.jpg
 
Sv: Tjock och vacker svans

Varmblodets svans är aldrig tovig och kallblodets blir det dreadlocks i efter ett tag.
Jag borstar högst en gång i månaden med vanlig hårborste.
Nån gång ibland reder jag ut med en hundkarda och pälsglans.

32739898.jpg
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 168
Senast: Ridinglady
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 750
Hästvård Mitt ena sto har alltid haft en ganska klen svans, men sedan jag började ge henne rätt balans på mineralerna upplever jag att den blivit...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
3 722
Övr. Hund Jag har två chinese crested, en puff och en naken. När puffen var helpälsad ägnade jag mellan 20-40 minuter per dag till att borsta...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 548
Senast: Wenniz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp