Bukefalos 28 år!

Tjock, skavsår i ljumsken.

astronaut

Trådstartare
20240430_224841.jpg


Precis ovanför skrevet och under magen) i det där vecket har jag fått skavsår. Jag är en varm person av mig så det började med lite knottror och poff pang så blev det ett stort skavsår. Bilden visar inte allt.

Hur tar man lättast och förebygger?
 
Det som hjälpt mot mina skav på insidan lår är Move (märke the skin agent). Vet inte om det är samma typ av skav det blir men kanske kan vara värt att testa?
 
Åh, aj! Jag vet precis hur det där känns. :(

Jag har Dialonpuder vilket har hjälpt otroligt mycket för att motverka skav. Det har hjälpt betydligt bättre än en salva jag blev rekommenderad som 'det bästa' när jag låg på sjukhus, den var omöjlig att tvätta bort och det krävdes gnuggande på redan irriterad hud vilket gjorde allt mycket värre. Dessutom så är det ju just torrhet man vill åt och salva blir ju bara liggande som en fuktig barriär.

Det och att vara väldigt noga med att torka ordentligt efter dusch, inte slarva. Misstänker du svamp, vilket jag inte tolkar det som i nuläget, är det nog Pevarylpuder eller Sorbact som gäller, vilket är remsor man köper färdiga eller klipper till själv och lägger i vecket.
 
Puder brukar funka bra men ibland kan det "klumpa" sig och göra skav, men det lär du märka.
En kompress eller tygstycke (klippt påslakan som är tunt) om det är så att det kläms fast kan också hjälpa.
 
Oavsett hur du löser det så glöm inte att hålla rent ordentligt oavsett vad du sen har på för att smörja in det. Tillägger till tips du redan fått att vaselin kan hjälpa och olja under varma dagar när det läkt för att slippa framtida problem. Du kan till exempel köpa babyolja på apoteket eller ta lite vanlig rapsolja.
 
Bomullstrosor som suger upp fukten och inte dra den över magen utan ha linningen under magen tycker jag fungerar klockrent, då blir det inte hud mot hud. Varma svettiga dagar får man byta trosor oftare men det är bättre det än skav.

Och, som någon skrev, torka ordentligt efter duschen.
 
Visa bifogad fil 144301

Precis ovanför skrevet och under magen) i det där vecket har jag fått skavsår. Jag är en varm person av mig så det började med lite knottror och poff pang så blev det ett stort skavsår. Bilden visar inte allt.

Hur tar man lättast och förebygger?

Tvätta rent, torka snustorrt, lufta, pudra lätt (absolut inte så det lägger sig, utan en ”Puff” som du stryker ut) och lägg på en kompress.

Försök lufta så mycket som möjligt.
 
Känner med dig, får lätt skav i det området. Får även knottror och (blödande) knölar, det senare antar jag uppkommer av att huden lättare knips åt som överviktig.

Jag använder puder för att försöka förebygga, och annars plåster (för känslig hud). Bomullstrosor, och byxor som går ända upp i grenen samt är av mjukt material har också hjälpt mig.
 
Torrt,jag lade kompresser i vecket för att hålla torrt.
Fick ju fruktansvärda blåsor när jag låg i covid.
Så hålla torrt framför allt.
Nu har jag en svampkräm jag smörjer med så fort det blir rött.
 
Det som hjälpt mot mina skav på insidan lår är Move (märke the skin agent). Vet inte om det är samma typ av skav det blir men kanske kan vara värt att testa?

+1 på den! Jag har väldigt känslig hud och den här är den bästa produkt jag provat för att förebygga och lindra lårskav som verkligen är ett problem för mig om somrarna (oavsett vikt). Den är behaglig mot huden, känns vårdande, sitter länge och går enkelt att bättra på vid behov.
Jag har också använt den under brösten om jag får värmeutslag när det är väldigt varmt, så jag tror den kan passa även för dig TS.
 
Jag har stora problem med detta och använde länge Dialon både under brösten och i ljumskarna. Läste sedan om hur användande av puder med talk runt underlivet kunde kopplas till ökad risk för cancer och det debatterades länge om det bara var asbestkontaminerad talk eller om det fanns en risk med all talk. Hursom så fick det mig att leta efter alternativ. Egentligen mest pga kostnaden eftersom jag pudrar i princip dagligen för att förebygga vad jag kallar för "värmeutslag" med blåsor och allt möjligt jobbigt och Dialon blir snabbt dyrt. Snubblade över tipset om majsstärkelse vilket lät rätt konstigt men det har fungerat helt perfekt. Så mycket billigare och blir inte ens sådär skavigt grusigt som talkpulvret kunde bli.
 
Jag har lagt märke till att det bästa är att tvätta med tvål och vatten, torka och sedan på med dialon.

Ett tag testade jag baby wipes istället för tvål och vatten, vilket ju är både tvättande och bra grejer i (aloevera) men det fungerade inte. Det verkade snarare mata bakterierna.
 
Visa bifogad fil 144301

Precis ovanför skrevet och under magen) i det där vecket har jag fått skavsår. Jag är en varm person av mig så det började med lite knottror och poff pang så blev det ett stort skavsår. Bilden visar inte allt.

Hur tar man lättast och förebygger?
Zinksalva kunde vara värt att prova. Bra mot fukteksem på bebisar.

När det funkar på vad man nu har det till tycker jag det blir bättre väldigt snabbt.
(mot fukteksem, inte torreksem(tror jag))

(+ puder är kanske bra? Provade aldrig puder på barnet :) )
 
Senast ändrad:
@astronaut
Jag fick något liknande för ett tag sedan, tyckte jag testade det mesta men det som verkligen gjorde skillnad för mig var Inotyol-salva. Den är iofs hopplös att tvätta bort och fastnar på alla kläder, men den hjälpte. Skavet/utslaget läkte bort på bara några dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Behöver lite input! Häst som vid två tillfällen (med två år mellan) visat lättare koliksymptom denna tiden på året i samband med vårsol...
Svar
10
· Visningar
604
Senast: Ray
·
Hundhälsa Hej, Jag har i 2 års tid haft PROBLEM med min tik som nu är 2,8år och alltså levt 2 år av sitt liv med denna hemska MAGKATARR SOM...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Pilot
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag blev ju bannad härifrån en månad. Jag förstår beslutet men tycker väl inte att det har precis hjälpt. Inte vad gäller alkoholen...
21 22 23
Svar
457
· Visningar
52 303
Senast: Gunnar
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
14 588
Senast: Barbabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp