Bukefalos 28 år!

Trigger varning till dom som tycker allt om vikt och hur man ser ut och sånt är triggande.
Men en sak som jag får psyk bryt på är att det verkar som det är helt för bjudet för mig att tycka att jag är tjock eller fet eller nåt sånt. Även fast det är online och andra inte ens vet hur jag ser ut ändå så bara måste dom säga mot?
Och som att bara för jag har HAFT anorexi så KAN inte jag vara tjock nånsin eller? Så om jag skriver nånting att jag är tjock så säger nån eller flera mot det. Då gör ju dom bara så jag ännu mera skäms och att jag är så JÄVLA miss lyckad så ingen kan ens TRO att jag är tjock för det verkar o möjligt. Men jag VET ju hur jag ser ut och hurmycket jag väger och allt sånt så jag VET hur det ÄR. Men det är så o möjligt så andra inte ens kan tänka sig det hur tror ni att det känns för mig då? Som att jag är så jävla fel så det borde inte ens vara möjligt att vara jag.
Och ja jag har haft anorexi. Och jag har haft sond och blivit tvingad att äta och sånt. Och sen har jag bott på hvb och ätit normalt och nu har jag haft rullstol i över ett halv år ändå är det O MÖJLIGT att jag skulle ha blivit tjock? Jag fattar inte hur andra tänker då och jag blir så JÄVLA frusterad!
Och att det är o sunt att vara under viktig JA SÅKLART men det be tyder inte att jag VILL vara det heller bara för jag inte vill vara TJOCK?
Och en sista sak att tillexempel Molly Hammar och Molly Sanden båda dom är ju lite mot det tjockare hållet. Och jag tycker att båda dom är JÄTTE FINA så det är inte som att det alltid är nåt dåligt att vara tjock. Som att dom inte kan vara tjocka för dom är fina. Men jag tycker att ja dom är lite tjocka OCH dom är jätte fina! Men som dom som tycker att man inte ska tänka att mansjälv är tjock så egentligen shamear ju dom tjocka som att det MÅSTE vara dåligt att vara tjock. Istället för att kanske säga typ Okej jag förstår att du är tjock nu men du kan ändå vara jätte fin!
 

jag tror det beror på att det sitter ganska djupt inpräntat hos många att tjock = dålig/ful eftersom det i många decennier varit norm och eftersträvansvärt att vara smal. Tjock borde ju egentligen bara vara ett beskrivande ord men det ligger ganska mycket laddning i det för de flesta.

Sen kommer jag ju ihåg att jag också hade problem med min kroppsbild i tonåren och kände mig tjock fastän jag idag tittar tillbaka och ser att jag absolut inte var det. Jag kan bli lite ledsen av att tänka på hur många år jag la på att ogilla formen min kropp hade när det i själva verket var en prima farkost som tog mig med på alla upplevelser och äventyr jag ville.
 
jag tror det beror på att det sitter ganska djupt inpräntat hos många att tjock = dålig/ful eftersom det i många decennier varit norm och eftersträvansvärt att vara smal. Tjock borde ju egentligen bara vara ett beskrivande ord men det ligger ganska mycket laddning i det för de flesta.

Sen kommer jag ju ihåg att jag också hade problem med min kroppsbild i tonåren och kände mig tjock fastän jag idag tittar tillbaka och ser att jag absolut inte var det. Jag kan bli lite ledsen av att tänka på hur många år jag la på att ogilla formen min kropp hade när det i själva verket var en prima farkost som tog mig med på alla upplevelser och äventyr jag ville.
Ja exakt tjock be skriver ju bara hur man är egentligen. Ungefär som att om jag säger att jag är 160 cm lång så säger nån mot att det kan jag inte vara för jag var under 160 förut. Ja FÖRUT och sen har jag växt det borde inte vara konstigt? Men om man har ändrats i vikten så är det sååå konstigt och o möjligt?
Och ja många har problem med sin kropps bild. Men det be tyder ju inte att INGEN är tjock för att domsjälva säger det. Och detdär att din kropp var en prima far kost som tog dig med på alla upp levelser och äventyr du ville så det var ju jätte bra för dig! Och det är väl lite samma som detdär att man ska tänka på allt bra med sin kropp.
Men min kropp ÄR INTE en prima far kost och jag KAN INTE göra alla upp levelser och även tyr som jag vill.
Men även om man har en kropp som kan det så kan man ju ha en kropp som är tjock OCH en prima far kost som kan göra allt man vill.
 
Ja alltså oavsett vad man tycker om sin kropp och hur kroppen är och fungerar så är ju det farkosten man har. Det var nog mer det som var min poäng. Att vara kompis med sig själv så gott man kan.
Ja men det var inte det jag skrev om. Utan jag skrev om att det verkar som det är helt för bjudet att tycka att man är tjock och att andra inte kan bara acseptera det. Och att dom som bara säger mot att nånannan inte är tjock fast den kanske är det eller att dom inte VET hur den ser ut dom shamear att vara tjock tycker jag och gör så det ännu mera blir som nåt dåligt och fel och fult.
Och att jag blir väldigt frusterad att andra tror att dom kan säga till mig att jag har fel om hur JAG ser ut.
Men ja inte för dethär var det jag skrev om men ja man är ju tyvär fast med den kroppen som man har. Och såklart så är det väl bra om man kan tycka att den duger men jag tycker att det är fel om man ungefär tycker att ingen får vara ledsen eller be sviken om hur dens kropp är. Utan som jag tycker så har man rätt att känna som man gör och ingen annan kan säga att det är fel.
 
Klart att en får vara besviken på sin kropp, oavsett vad det gäller (jag är väl inte helt glad att min kropp tyckte det var en god idé att få en kronisk sjukdom). Det som är viktigt i sammanhanget är ju hur en hanterar det och inte inleder ett krig mot sin egen kropp (jag är också anorektiker, sedan många år). Det många heller inte förstår är att min uppfattning om att vara tjock är riktad mot mig själv, jag går inte omkring och dömer andra (fat shaming är ett otyg!).

Sedan är det ju inte alltid att en objektivt är tjock fast en anser det, jag tyckte att jag var tjock när jag var som sämst i anorexin och det var jag verkligen inte.

Det är heller inte omöjligt att bli någorlunda kompis med sin kropp även om en inte är glad på den. Jag har till viss del accepterat att den får vara "good enough".
 
Klart att en får vara besviken på sin kropp, oavsett vad det gäller (jag är väl inte helt glad att min kropp tyckte det var en god idé att få en kronisk sjukdom). Det som är viktigt i sammanhanget är ju hur en hanterar det och inte inleder ett krig mot sin egen kropp (jag är också anorektiker, sedan många år). Det många heller inte förstår är att min uppfattning om att vara tjock är riktad mot mig själv, jag går inte omkring och dömer andra (fat shaming är ett otyg!).

Sedan är det ju inte alltid att en objektivt är tjock fast en anser det, jag tyckte att jag var tjock när jag var som sämst i anorexin och det var jag verkligen inte.

Det är heller inte omöjligt att bli någorlunda kompis med sin kropp även om en inte är glad på den. Jag har till viss del accepterat att den får vara "good enough".
Nej men man KAN VARA TJOCK också även fast mansjälv tycker att man är det. Varför är det så o möjligt att säga det?
 
Jag tycker det är ett klurigt ämne. Jag önskar att ordet tjock inte var så laddat. Eller att det fanns ett annat mindre laddat ord liksom.
Och det är väl skillnad på att tycka en sak eller beskriva sig på ett sätt och att agera på det. Tror många kopplar "jag är tjock" till "jag måste banta", speciellt om man har/har haft en ätstörning.

Jag kan ibland tycka jag är tjockare än jag brukar vara/önskar men agerar liksom inte på det, jag äter som vanligt och allt sånt.
 
Alltså jag skrev inget om hur man ska hantera om man inte tycker om sin kropp eller om man kan acseptera sin kropp eller nåt sånt. Och det är inte sånt jag menar heller. Utan det jag menar är att det verkar som det är för bjudet att tycka att man är tjock och att dom som bara säger mot det utan att veta shamear att vara tjock som att dom tycker att det är dåligt. Fast att dom som lägger det på denandra.
 
Jag tycker det är ett klurigt ämne. Jag önskar att ordet tjock inte var så laddat. Eller att det fanns ett annat mindre laddat ord liksom.
Och det är väl skillnad på att tycka en sak eller beskriva sig på ett sätt och att agera på det. Tror många kopplar "jag är tjock" till "jag måste banta", speciellt om man har/har haft en ätstörning.

Jag kan ibland tycka jag är tjockare än jag brukar vara/önskar men agerar liksom inte på det, jag äter som vanligt och allt sånt.
Ja men om jag säger emmer skriver att jag är tjock så har jag inte skrivit nånting att jag måste banta eller nåt sånt. Men ändå så måste andra skriva att jag inte ÄR tjock som dom INTE VET. Och då för ut sätter ju dom att alla helt själv klart kommer banta och bli helt över drivna bara för dom säger att dom är tjocka för det är sååå fel att vara tjock eller?
 
Ja men om jag säger emmer skriver att jag är tjock så har jag inte skrivit nånting att jag måste banta eller nåt sånt. Men ändå så måste andra skriva att jag inte ÄR tjock som dom INTE VET. Och då för ut sätter ju dom att alla helt själv klart kommer banta och bli helt över drivna bara för dom säger att dom är tjocka för det är sååå fel att vara tjock eller?
Ja men typ. Så tolkar jag det lite iaf, baserat på mina egna erfarenheter.
 
Ja men om jag säger emmer skriver att jag är tjock så har jag inte skrivit nånting att jag måste banta eller nåt sånt. Men ändå så måste andra skriva att jag inte ÄR tjock som dom INTE VET. Och då för ut sätter ju dom att alla helt själv klart kommer banta och bli helt över drivna bara för dom säger att dom är tjocka för det är sååå fel att vara tjock eller?
Jag förstår hur du menar, men tror du inte det kan vara så att omgivningen blir lite orolig när de förstår att du tycker att du är tjock? Eller att ni har helt olika referenspunkt till vad tjock innebär?
 
Så alltså dom som säger mot sånt fast dom inte vet hur det ÄR dom har egentligen massa neggativa tankar om att vara tjock så lägger dom det på andra och gör ännu mera så det verkar som nåt dåligt att vara tjock.
Delvis, ja. Eller liksom tjock är ju ett negativt ord idag. Så även om jag själv inte tycker det så tycker samhället det och vill inte man ska använda ordet? Pratar generellt nu alltså. Lite som att man inte säger neg*r för det är också negativt nu, även om det inte varit det i Sverige innan. Innan var det ett beskrivande ord för en med mörk hud och nu är det negativt/ett skällsord så då slutade man använda det.
 
Jag förstår hur du menar, men tror du inte det kan vara så att omgivningen blir lite orolig när de förstår att du tycker att du är tjock? Eller att ni har helt olika referenspunkt till vad tjock innebär?
Nej. För om det är online så vet ju inte dom hur jag ser ut då är det inte att vi har olika refe rens punkt för dom VET ju inte hur jag ser ut. Och om det är irl så detenda som blir om dom bara säger att jag inte är tjock är att det skulle vara lättare för anorexi monstren att komma tillbaka om dom skulle vilja det för det är ju iallafall fel att säga nånting hur man känner eller tycker.
 
Delvis, ja. Eller liksom tjock är ju ett negativt ord idag. Så även om jag själv inte tycker det så tycker samhället det och vill inte man ska använda ordet? Pratar generellt nu alltså. Lite som att man inte säger neg*r för det är också negativt nu, även om det inte varit det i Sverige innan. Innan var det ett beskrivande ord för en med mörk hud och nu är det negativt/ett skällsord så då slutade man använda det.
Jag håller INTE med att det är samma som n ordet. För ingen tycker väl att det är fel att säga att en bok är tjock tillexempel eller en tjock jacka eller nåt. Men n ordet säger man ju inte om nånting för själva det ordet inte är okej.
 
Inte för att trigga dej nu Emma men du kan också vända på din frågeställning. Varför kan du inte godta att andra inte tycker du är tjock ? Alla ens egna tycken är just ens egna.
Jag har vägt 130 kilo. Nu väger jag 98. Ja ÄR tjock. Men ingen tror på mej när jag säger hur mkt jag väger. Men jag vet ju vad vågen säger...
MEN klart jag tar det som en komplimang när människor tycker jag inte ser tjock ut. Även om jag vet att jag är det... Och jag vet att jag måste äta enligt mitt kostschema för att gå ner till min idealvikt (75 kg)

Vad jag vill säga är att vad en tycker är tjock är inte alltid vad andra uppfattar en som. Och en kan inte alltid få andra att tro samma sak som en själv. För hur andra uppfattar en kan du inte ändra på.

Du tycker inte du är modig och stark. Vilket vi tycker 😍 Och vi kommer tycka så oavsett vad du själv inte tycker att du är. Förstår du hur jag tänker :)
 
Jag håller INTE med att det är samma som n ordet. För ingen tycker väl att det är fel att säga att en bok är tjock tillexempel eller en tjock jacka eller nåt. Men n ordet säger man ju inte om nånting för själva det ordet inte är okej.
Nej med tjock menade jag just om människor. Och jag tycker det är en svår fråga, så kanske inte formulerar mig helt rätt..
 
Inte för att trigga dej nu Emma men du kan också vända på din frågeställning. Varför kan du inte godta att andra inte tycker du är tjock ? Alla ens egna tycken är just ens egna.
Jag har vägt 130 kilo. Nu väger jag 98. Ja ÄR tjock. Men ingen tror på mej när jag säger hur mkt jag väger. Men jag vet ju vad vågen säger...
MEN klart jag tar det som en komplimang när människor tycker jag inte ser tjock ut. Även om jag vet att jag är det... Och jag vet att jag måste äta enligt mitt kostschema för att gå ner till min idealvikt (75 kg)

Vad jag vill säga är att vad en tycker är tjock är inte alltid vad andra uppfattar en som. Och en kan inte alltid få andra att tro samma sak som en själv. För hur andra uppfattar en kan du inte ändra på.

Du tycker inte du är modig och stark. Vilket vi tycker 😍 Och vi kommer tycka så oavsett vad du själv inte tycker att du är. Förstår du hur jag tänker :)
För att jag inte precis blir så lyssnad på om nån som inte ens vet hur jag ser ut säger att jag inte är tjock ifall jag säger att jag är det. För då ut går ju den för att jag har fel och att det aldrig är värt att lyssna på mig iallafall även fast det är OM MIG. Så jag känner mig inte precis acsepterad då.
Plus så känns det som jag ännu mera ska skämmas för jag är tjock och att det är sååå hemskt så det går inte ens att tro på det.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Det händer såmycket helatiden. Jag har tagit upp skolan igen och jag galopperade på ridningen förra veckan som jag skrev om ❤️ Och även...
Svar
12
· Visningar
815
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok TRIGGER VARNING Jag tror att domflesta här iallafall vet att jag har haft anorexi i väldigt många år. Och att först gick jag i en be...
Svar
7
· Visningar
1 121
Senast: LiviaFilippa
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 317
Senast: SiZo
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 567

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp