Tjocka ben, igen!

caradan

Trådstartare
Fick en liten tanke ställare att det kanske kan vara sojan/krafft groov samt lusernen som ställt till det för min hsäts ben?

Han började äta soja och krafft groov torsdagen den 13?? och på lördagen var han ganska tjock i ena bak benet.

Nu har jag kommit upp i full dos av soja (300 g /dag) och han ben blir bara mera och mera svullna (mest på mo som går ner under hag vistelsen)

Kan detta ha med sojan att göra?

Han har ätit lusern ett tag och inte visat på det.

Just nu är benen så tjocka så att han inte enns är ridbar!
 
Det låter ju som om det är sojan.
Kan du inte byta ut den snarast då och se?
Vissa hästar är jättekänsliga för soja.
 
Kan ha med sojan att göra. Men att han blir svullen i ETT bakben tyder snarare på ngt knas med benet, inte foderrelaterat alltså. Att benen nu är jämntjocka är ju inte heller bra. Dock är de flesta hästar lite tjocka i benen efter boxvistelsen under kvällen och natten, och det går ner när de fått komma ut och röra på sig.
 
Min häst blev oxå tjock i benen häromveckan. Det började i ett framben att han blev tjock, sen blev han svullen i resten av benen (typ ett till varje dag). han vart aldrig halt, men var fortfarande varm och svullen. Vi diskuterade lite i stallet om det berodde på för högt protein (vi har väldigt högt värde på höet), men då blir dom ju oftast tjocka i alla benen samtidigt, eller i det benet som är närmast hjärta, alltså vänster bak. men jag lindade honom varje kväll, och skrittade ca 40 minuter varje dag, och svullnaden gick ner på ett par dar.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite idéer vad som kan ha drabbat min treåring.. Både jag och veterinärer går bet.. hästen går barfota, med kompisar i...
2
Svar
25
· Visningar
5 095
Senast: Bison
·
Hästvård Jag känner mig lite rådvill så provar att kolla här då jag känner mig lite förvirrad ang en hudförändring som har ändrat symptom/plats...
Svar
6
· Visningar
1 858
Senast: Dandylinn
·
Hästvård Den här sommaren har ju absolut vart alldeles, alldeles underbar vad det gäller hästen :grin: Ska in på utredning hos vet på torsdag...
Svar
0
· Visningar
823
Senast: Piek
·
Hästvård Lite historik. Onsdag Visar rörelsestörning vänster fram, alla tycker att det sitter i bogen, vilket det alltid ser ut som på den här...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
11 114

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp