Tjocka ben vid foderbyte

BlackBeauty100

Trådstartare
Hej! Nyligen bytte vi från fjolårshöet till årets höskörd och bara ett par dagar efter blev hästen tjock i alla benen. Vet att man inte ska göra bytet för snabbt men fjolårshöet var slut så det fanns inte mycket att göra.
Hur lång tid kan det ta innan det går ner? Är det något man ska tänka på och kan man fortsätta träna som vanligt om hästen inte visar tecken på smärta?
 
Hej! Nyligen bytte vi från fjolårshöet till årets höskörd och bara ett par dagar efter blev hästen tjock i alla benen. Vet att man inte ska göra bytet för snabbt men fjolårshöet var slut så det fanns inte mycket att göra.
Hur lång tid kan det ta innan det går ner? Är det något man ska tänka på och kan man fortsätta träna som vanligt om hästen inte visar tecken på smärta?
Vad får dig att tro att det beror på att du bytt hö?
 
Hej! Nyligen bytte vi från fjolårshöet till årets höskörd och bara ett par dagar efter blev hästen tjock i alla benen. Vet att man inte ska göra bytet för snabbt men fjolårshöet var slut så det fanns inte mycket att göra.
Hur lång tid kan det ta innan det går ner? Är det något man ska tänka på och kan man fortsätta träna som vanligt om hästen inte visar tecken på smärta?
Om min häst var svullen i benen hade jag inte tränat utan tagit det lugnt tills det försvinner. Att den är svullen är en reaktion på något, har den någon feber?
 
Vad får dig att tro att det beror på att du bytt hö?
Om min häst var svullen i benen hade jag inte tränat utan tagit det lugnt tills det försvinner. Att den är svullen är en reaktion på något, har den någon feber?
Hört att hastigt foderbyte kan orsaka bl.a. tjocka ben och eftersom det kom bara någon dag efter höbytet misstänker jag det. Dessutom var det flera hästar i stallet som reagerade på samma vis, dock inte alla. Kan det bero på om de kanske är lite känsliga?
Ingen feber och ingen hälta. Blir bättre av att röra på sig. Det gäller ju inte bara ett ben som är tjockt utan alla fyra, så tvivlar på att hon har skadat sig på något vis. Inte nyskodd så bör inte vara det heller.
 
Om min häst var svullen i benen hade jag inte tränat utan tagit det lugnt tills det försvinner. Att den är svullen är en reaktion på något, har den någon feber?

Fast en del svullnader blir ju bättre av rörelse. Man måste se till hela bilden. Många svullnar om de rör sig för lite t ex.
 
Till nästa gång så tajma in så ni kan blanda höet innan ni helt går över på det nya. Jag hade skrittat hästen för hand lite om det blev bättre av rörelse och om den inte har feber eller verkar allmänpåverkad.
 
Mina hästar kan också få den typen av reaktion, speciellt på hösten när vi tar ner från betet. Jag brukar skritta längre rundor, reaktionen är över på ett par dagar.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
432
Senast: animalasia
·
Hästmänniskan Jag har dragits med tidvis ganska rejäl smärta vid ridning under flera år. För ett par år sen sökte jag hjälp genom sjukvården och då...
Svar
8
· Visningar
470
Senast: MiniLi
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
1 732
Senast: BornAgain
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
189
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp