Bukefalos 28 år!

tjocka till svansen? ^^

T

TaylorSwift

Hur 17 får ni som har hästar med tjock svans hästar med tjock svans?:D

Då menar jag inte ni med grova kallblod som kan borsta med piggborste utan pälsglans och ändå få den tjockare än.. aah en tjock avans helt enkelt :p

Jag har en halvblodsvalack hon har halvtunn, alltså inte jättepesig med ganska tunn ändå, vill ha en tjock svans som man inte kan se igenom!
Nu har pållen fått gå flätad i flera veckor så att jag inte ska behöva slita i den när den tovar sig men idag fick han gå ut med lös svans :D

Jag vill ha tipstipstips och självklart MASSOR av bilder!
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Huvudregel: Borsta aldrig svansen om den inte är nytvättad och med glansspray efteråt..

All borstning sliter.

Har man däremot tvättat och rett ut svansen så kan man ju underhålla den med en halv liter glansspray på varje dag så den håller sig. Om man nu har råd med det. Själv kör jag på att inte borsta alls förutom efter bad och dom gångerna vi badar är ju lagom till utställning eller tävling.
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Men blir det inte jättetovigt att bada en jättetovig svans? :D
Under ett dygn har pålle fått allt möjligt skräp i svansen och lite bajsig i topparna :angel:
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Pälsglans pälsglans pälsglans samt att du ALDRIG borstar den med piggborste utan använder en vanlig hårborste alt en halvmjuk borste till svansen. ;)
Sen ska den ju självklart trimmas nästan konstant.. Om den blir bajsig i topparna är svansen för lång, klipp den och låt den växa sej "tjock"!
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag använder grumme tvättsåpa först och efter det nåt hästschampoo som heter gallop extra starkt och sedan gallop svansspray på den nytvättade och handukstorkade svansen.

Har aldrig upplevt det krångligt.
Har i glansmedlet och sedan får svansen torka ett par timmar och sedan reder jag ut tovor med fingrarna som kan var en max två stycken. Sedan borstar jag med rotborste. Behövs det tar jag till fingrarna och reder ut om det är minsta lilla hårstrå som fastnat,

Det sista jag gör är att kamma svansen med en vanlig hårborste. Ska vi iväg dagen efter flätar jag svansen.



Jag kanske har en renligare häst än dig för är det så illa så kanske du kan börja fläta svansen?

Om jag gör rent och reder ut svansen och har i glansspray så håller sig svansen i alla fall en vecka innan man ser på den att den börjar bli trasslig igen.

Men när den väl är tvättad håller jag undan med glansspray varje dag och reder ut med fingrarna... då håller den lite längre :)
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

okej kanske värt att prova :) Räcker det med att tvätta svansen ty 1ggr i månaden då?

Har haft den flätad så att jag bara flätar om och borstar ur med massa pälsglans 1ggr i veckan men hörde att det sliter på svansen att ha den flätad :crazy: Ska försöka hitta bilder och se om den blivit tjockare / tunnare sen jag fick honom...
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

- Lagom längd, mindre trassel
- Glansspray (Cowboy Magic lever upp till sitt namn)
- Red ut med fingrarna, lite i taget.
- Fläta när det är mycket gegga i hagen
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

dagsfärska bilder, den är tunnare än när han kom,
jag får panik jag förstör ju bara :cry:

dock har den varit flätad i en vecka på bilderna så den är lockig och ser tjockare ut än vad den är...



Den är inte för lång, han lyfter ordentligt på den i ridningen också...
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Borsta svansen så lite som möjligt, ha en massa glansspray + flytande silikon som finns att köpa i ridsportsaffärer. Tvättar svansen gör jag bara på sommaren. Svansroten kan man borsta lite hårdare så att hästen inte börjar klia sönder den p g a klåda (smuts). Att ha tagel flätat bryter på sikt av det enl min
erfarenhet.
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag skulle kapat det stripigare partiet längst ner. Tänker lite som med vårat hår, slitna toppar växer sämre. Vet inte helt om det fungerar, spånar fritt här men det kanske är värt ett försök?
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Min sköthäst får en sjujäkla tjock svans (nog för att han är islänning och han har redan en sjujäkla svans) när vi har tvättat den :) vi har aldrig pälsglans i.
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

men det växer väl från rötterna?
Jag blev nämligen väldigt stolt över migsjälv då jag kom på att mamma bara lurat mig när hon sagt i alla dessa år att håret växer fortare om man klipper topparna, det växer ju från RÖTTERNA! :eek: haha mamma blev snopen ;):angel:

Jag tänkte jag skulle kapa den i vintars, jag var jättenära så att den blev kortare och lättare att håll aordning på men då hindrar stallägaren genom att fråga om den inte blir väldigt kort då iom att han lyfter den så när han rids oså...
Ångrar att jag inte klippte då, isåfall hade den vart påväg ut nu :(
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: tjocka till svansen? ^^

Ja det är klart att håret växer från rötterna. Det växer inte snabbarer för att man klipper av det,
däremot så är det mer hållbart om man klipper bort kluvna toppar.

Min ponny hade pyttelite svans när jag köpte henne, nu börjar den bli tjockare. Jag sprayar alltid med
glansmedel, snurrar svansen och kammar nedifrån och uppåt, på så sätt slits aldrig några hårstrån bort.
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag borstade inte min hästs svans på ett år, då blev den superfin! Däremot badade jag den i pälsglans och redde ut den med fingrarna, strå för strå, varje dag (inte pälsglans varje dag nödvändigtvis, men alltid reda ut). De dagar svansen var täckt av lera (jäkla lösdrift :angel:) så badade jag den i en hink och plockade bort alla lerklumpar en och en.

Massa pill men det gav resultat :)
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag vet ett tips jag hört. Spraya pälsglans i roten. Massera in det. Gör detta varje dag. Det finns de som hävdar att Carr Day & Martin Main & Tail är den bästa. Själv använder jag Foxfire och älskar den.

Jag är av den typen som faktiskt reder ut med piggborste. Jag orkar inte bry mig. Hårstrån har en viss livslängd och faller ur när de dör av så kommer det nytt istället. Hästsvansar såväl som människohår gör detta.

Hörde ett rykte att Carr Day & Martin användes på tjejerna i Sex & The City serien.
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Det absolut bästa tipset har du redan fått från IW, men det tål att upprepas! Massa BRA pälsglans, snurra hela svansen och ta lite i taget, dvs börja nedifrån. Inte ett strå lossnar!
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Alla säger att man inte ska borsta svansen med piggborste och endel säger att man inte ska borsta den alls..
När jag fick min första häst så hade han relativt tunn svans, men då borstade jag den med piggborste 2 ggr/dag och sakta men säkert så blev den tjockare :D Om man borstar svansen med en piggborste utan att bara dra så får man bort de döda hårstråna och ger plats för nya fina.
Och om man inte borstar svansen alls så får man inte bort de döda hårstråna och jag tkr att det är SKITFULT med oborstade hästar!!
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag skulle kapat det stripigare partiet längst ner. Tänker lite som med vårat hår, slitna toppar växer sämre. Vet inte helt om det fungerar, spånar fritt här men det kanske är värt ett försök?

Hehe men håret växer inifrån, inte i topparna ;)
 
Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag varken tvättar eller borstar på hela vintern, förutom spolar av det värsta leran när det är lerigt. Då enbart med vatten.

Alldeles för dyrt att hålla svansen i skick året om (tänker på glansspray ;) )
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet något sätt att få en tjockare svans? Min häst har tunn svans och ska man bli en dressyrhäst i framtiden, är en tjock och...
2
Svar
20
· Visningar
12 496
Senast: Malacki
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 509
Senast: orion_x
·
Hästvård Jag har bokat tid hos veterinär självklart, skulle dock gärna få hjälp att spåna lite kring detta innan besöket. Bakgrund: Två...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
11 326
Senast: skuggi
·
Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 871
Senast: lillsyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp