Tjockare sadelpadd?

Buck

Trådstartare
Vet att oglivity paddarna är tjockare och att jag alltid kan skaffa en korrektionspadd och ha extra inlägg i den men funderar på om det finns budget alternativ istället :/.

Hade otroligt mycket tur att min ena sadel passar på nya pyttehästen :p, den är dock lite för vid.. med vanlig uttvättad fårskinnspadd rör sig varken schabrak, padd eller sadel ngt öht ( och det med löst spänd gjord (för lång för pyttehästen :rofl:) och inga stroppar på sckabrak/padd.
Det känns dock lite för vid ändå när jag rider och hade hellst fyllt ut lite till.

Vad finns det för tjockare budget paddar? Har ingen koll på oglivity kopiorna då jag alltid tyckt att dom är onödigt tjocka..


(Planerar att värma om dressyrsadeln så småningom så den passar helt men nöjer mig med hoppsadeln och padd så länge då vi främst jobbar från marken.)
 
Vet att oglivity paddarna är tjockare och att jag alltid kan skaffa en korrektionspadd och ha extra inlägg i den men funderar på om det finns budget alternativ istället :/.

Hade otroligt mycket tur att min ena sadel passar på nya pyttehästen :p, den är dock lite för vid.. med vanlig uttvättad fårskinnspadd rör sig varken schabrak, padd eller sadel ngt öht ( och det med löst spänd gjord (för lång för pyttehästen :rofl:) och inga stroppar på sckabrak/padd.
Det känns dock lite för vid ändå när jag rider och hade hellst fyllt ut lite till.

Vad finns det för tjockare budget paddar? Har ingen koll på oglivity kopiorna då jag alltid tyckt att dom är onödigt tjocka..

(Planerar att värma om dressyrsadeln så småningom så den passar helt men nöjer mig med hoppsadeln och padd så länge då vi främst jobbar från marken.)
Hööks har en Ogilvykopia, Equiexpert Antishock pad, som känns riktigt bra, till ett bättre pris. Minns att den är tvättbar, har kardborr och fyller ut rätt mycket, mer än en fårskinnspad.
Låter som att det är en sån du letar efter.

Alternativt leta efter en correction pad i fårskinn som går att fylla ut efter behov.
 
Jag har en korrektionspadd från Le mieux som går att göra riktigt tjock och den var inte så dyr i inköp.
 
Jag har en korrektionspadd från Le mieux som går att göra riktigt tjock och den var inte så dyr i inköp.
Har haft en liknande från hööks men tyckte inte om den alls, för tjocka plattor som inte fyllde hela fickorna vilket ledde till att de halkade snett och blev ett gap mellan dom på ett par cm mitt på padden. och sånt ojämt tryck känns inte helt ok. Tycker bättre om korrektionspaddar när man bara lyfter fram eller bak så man kan bygga upp med flera tunna inlägg och få en mjukare övergång.

Lite snabbt räknat har jag haft 8 olika varianter av paddar :o, första hästen var riktigt svår med sadlar.. häst nr 2-4 behövde inget så sålde såklart allt :banghead:.
 
Har haft en liknande från hööks men tyckte inte om den alls, för tjocka plattor som inte fyllde hela fickorna vilket ledde till att de halkade snett och blev ett gap mellan dom på ett par cm mitt på padden. och sånt ojämt tryck känns inte helt ok. Tycker bättre om korrektionspaddar när man bara lyfter fram eller bak så man kan bygga upp med flera tunna inlägg och få en mjukare övergång.

Lite snabbt räknat har jag haft 8 olika varianter av paddar :o, första hästen var riktigt svår med sadlar.. häst nr 2-4 behövde inget så sålde såklart allt :banghead:.
Så har jag absolut inte upplevt min men jag har i och för sig bara haft den till en foderhäst en vinter med diverse värdelösa sadlar.
 
Jag tycker tyvärr få budgetvarianter funkar. Oglivy pad ens i original har jag aldrig heller tyckt är någon vidare lösning trots rubriker . Aldeles för mycket klumpig.

För att fylla ut en för vid sadel på ett vettigt sätt hade jag ofelbart skaffat en fårskinnspadd i kvalite - Mattes tex . Det är värt de extra få lapparna i fråga om funktion, kvalitet och bredd på användning .
 
Jag är jättenöjd med min Acavallo memory foam - pad! Den är väldigt lik Ogilvy men är billigare. :up:
 
Jag tycker min equifit är helt fantastisk. Fördelar ut trycket av sadeln på ett helt "magiskt" sätt :) Finns både tunnare och tjockare padd.
 
Jag hade en Equiexpert som jag verkligen gillat, dock ändrade hästen sig och sadeln blev för vid (ska byta framöver) trots padden.
Hittade inte riktigt nån pad som stämde överens med det jag sökte så jag fixade en egen med hjälp av en fårskinnspad som jag gjorde fickor i och tog därefter ut inläggen från Equiexpert-padden och använde ihop med fårskinnspadden. 👍 då blev den dock väldigt tjock så fick tunna ut fårskinnet m hjälp av en mindre klippmaskin. Nu är den perfekt med tanke på sadelns passform. Och ingen av paddlarna är oanvändbara i originalskick heller- tre i en 😉
 
Hade jag haft 1500-2000kr över för en padd så hade jag värmt om sadeln istället :p, sparar till en sele nu så en dyrare padd är inte riktigt vad jag vill lägga pengar på.

Får hålla ögonen öppna på beg marknaden framöver och se om ngt dyker upp under 500kr helt enkelt.
 

Liknande trådar

Utrustning Min häst är för tillfället lite för smal, vilket märks över ryggen. Hon har bantats ner rätt ordentligt under hösten, och när hon var...
Svar
18
· Visningar
1 563
Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
9 530
Senast: Alexandra_W
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 130
Senast: Emiro
·
Utrustning För ca 2 veckor sedan hade ägaren till hästen (jag är medryttare) ute en hästfysioterapeut/sadelutprovare som behandlade och kollade de...
2
Svar
35
· Visningar
5 501
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp