Tjockis vs Tunnis.

karamelldrottningen

Trådstartare
Kunde vara kul att höra lite argument från er om vad som är värst och ni får bara välja en av dem. Så vad är skadligast för hästen. Om den väger 100 kg för mycket eller 100 kg för lite? Självklart så är inget av alternativen bra, men ändå, kanske något av dem är lite värre enligt dig? Vilket och varför? Hur reagerar du när du ser någon annans häst som väger lite för mycket (runt 100 kg) och hur reagerar du om du stöter på en häst som väger 100 kg mindre än vad den skulle behöva väga optimalt?

Kom igen tjejor (kanske en och annan kille, vem vet ;)). Var ärliga nu!
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Skadligast måste väl ändå vara att vara överviktig. Så det tkr jag är värst. Det belastar mkt extravikt på benen, och då blir det större påfrestningar.

Om jag möter någons häst som är överviktig så tkr jag väl mest synd om den för att den får bära på mkt övervikt.. jag har även fått intrycket av att många tkr det är "gulligt" att hästarna e tjocka, spec. shettisar.
Om jag möter någons häst som är för tunn så hoppas jag att den personen själv ser det och gör vad den kan för att få upp hästen i vikt igen.
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Jag tänkte faktiskt starta en liknande tråd här om dagen:p

Jag reagerar starkast när jag ser en överviktigt häst. Det tär ju oerhört mkt på leder och dyl.
Det första som slår mig när jag ser överviktga eller underviktga hästar är nog okunnighet hos ägaren. Men eftersom jag sällan/aldrig lägger mig i andras hästhållning så kommenterar jag det inte högt.

Tyvärr verkar det ju så att överviktga hästar är mer accepterade än hästar som är lite tunnare (man ser ju dessutom oftast fler överviktiga hästar än underviktiga, i mitt stall skulle jag nog säga att dom flesta är överviktga t.ex)
Folk förstår nog inte riktigt hur skadligt det faktiskt är, utan ser mer hästen som välmående. Men enligt mig är det lika mkt djurplågeri att ge hästen för mkt mat som att ge för lite mat. Att man dessutom väljer att släppa sina kraftigt överviktiga hästar på bete är för mig totalt obegripligt.
Enligt mig får hästarna vara hellre lite i underkant än i överkant.

Om jag möter någons häst som är för tunn så hoppas jag att den personen själv ser det och gör vad den kan för att få upp hästen i vikt igen

Jag får lite den känslan att folk med underviktiga hästar gör mer åt saken. Folk med överviktiga hästar anser nog sin häst vålmående jämfört med tunnisarna, men inser nog inte att det är nästan mer skadligt med en överviktig häst.
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Min högst personliga tolkning av vad som uppfattas som värst borde väl vara en tunn häst om man tänker på hur starka reaktioner bilder på sådana väcker på detta forum. Och så alla dessa trådar om att banta tjockisar.

Själv tycker jag att frågan är svår att svara på eftersom just hela 100 kg är så pass mycket vikt att tappa/gå upp och dessutom beror det på vilken typ av häst det rör sig om - jag kan tänka i lite olika banor där.

Kraftig övervikt är oerhört slitig för hästen: den kan få men för livet. Kraftig undervikt är inte heller bra och där kan hästen också få men för livet. Om jag skulle välja på två yngre hästar (inte åringar/tvååringar) där den ena hade 50 - 75 kg övervikt och den andra motsvarande undervikt (normalstor häst) hade jag valt tjockisen. Jag har hittills haft lätt att träna upp hästar i kondition. Däremot vet jag att det kan vara knepigt att fodra upp en mager häst - och jag anser inte heller att jag skulle kunna träna den särskilt mycket innan det var ordning på hullet. Och jag gillar ju att träna...

När det gäller lite äldre hästar hade jag valt smalisen eftersom jag blir väldigt skeptisk till hållbarheten hos en fet häst.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Hellre för tunn än för tjock.


Dock med ett förbehåll - man kan inte träna den alldeles för tunna hästen för mkt!

Och tunna unghästar gillar jag inte att se, de kan vara ltie runda i perioder eftersom växtfaserna kan ta mycket på dem, men 100 kg för mkt är lite väl mkt på en liten åring :p
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

[/QUOTE]
Jag får lite den känslan att folk med underviktiga hästar gör mer åt saken. Folk med överviktiga hästar anser nog sin häst vålmående jämfört med tunnisarna, men inser nog inte att det är nästan mer skadligt med en överviktig häst. [/QUOTE]


jag hade en i mitt förra stall som inte såg att sin va undernärd. du såg revbenen på han han orkade inte hålla vikten. hon stod och sa att min som va nogorlunda bra i vikt just då va överviktig. fast jag nyss hade haft veterinären ute och dom hade sagt att han va fin i hullet. och när hon hade ut veterinären veckan efter så fick hon så mycket skäll av veterinären för att han va för undernärd. så alla hästägare som har underviktiga hästar gör något åt de. tyvärr
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Jag får lite den känslan att folk med underviktiga hästar gör mer åt saken. Folk med överviktiga hästar anser nog sin häst vålmående jämfört med tunnisarna, men inser nog inte att det är nästan mer skadligt med en överviktig häst.

jag hade en i mitt förra stall som inte såg att sin va undernärd. du såg revbenen på han han orkade inte hålla vikten. hon stod och sa att min som va nogorlunda bra i vikt just då va överviktig. fast jag nyss hade haft veterinären ute och dom hade sagt att han va fin i hullet. och när hon hade ut veterinären veckan efter så fick hon så mycket skäll av veterinären för att han va för undernärd. så alla hästägare som har underviktiga hästar gör något åt de. tyvärr

Nej självklart inte alla. Precis som inte alla människor struntar att sina häst är övervktiga :)
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Båda är dåliga på sitt sätt...

Jag har har haft en häst som var extremt svårfödd och nu har jag en häst som är extremt lättfödd istället. Det är ju helt klart bättre (och BILLIGARE) att äga det senare alternativet!!

Men jag tycker feta hästar SER värre ut än tunna hästar... Men jag dömer aldrig någon där jag inte vet bakgrunden. Det kan finnas 100 olika orsaker till att en häst är överviktig eller för tunn....

Jag vill inte att någon dömer mig och min häst efter att bara tittat på hästen om jag inte ber om det.
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

100kg är väldigt stor differens, men i mina ögon är det värre med tunnisen. Därmed inte sagt att det är ok att ha en tjock häst men många låter vikthysterin gå ut över sina djur och ger minimalt med hö för att inte riskera hästen går upp 10 kg... Det tycker jag är värst...
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Det beror ju på hur man ser det.

Öwerwikt är mer skadligt för hästen än underwikt, så länge wi inte pratar om hästar som kan klassas som undernärda. Med öwerwikt följer en mängd tänkbara komplikationer; hältor, insulinresistens - fång osw.

Å andra sidan - warför är en häst underwiktig? Den får för lite mat, den har inälwsparasiter eller är sjuk på ett eller annat sätt. En öwerwiktig häst får för mycket mat i relation till motionen äwen om det naturligtwis finns ett antal hästar som är öwerwiktiga pga sjukdom.

När jag ser en undernärd häst tänker jag "sjuk häst, har dom kollat parasiter, tänder, tumörer, growfodret" medan en tjock häst ger reaktionen "skönt att det finns andra som har swårt att banta sin häst". Alltså tycker jag att en undernärd häst är wärre.

MEN - jag tycker att det är oacceptabelt att djurägare, oawsett om man har hund, katt eller häst, låter djuren bli feta eftersom det är en så otroligt onödig risk och belastning. Jag har mycket swårt för folk som kommer in i wäntrummet med sin smällfeta hund som "bara är lite rultig, hon ääääälskar ju lewerpastej" och är helt immuna mot argument om skadlig öwerwikt. Hästägare tror jag generellt är bättre än hund- och kattägare; en häst ska liksom inte wara fet, den ska wara wältränad och musklad. Det är alltså en större skam att äga en fet häst än en fet (go och mullig) kisse.
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Det beror på när på året. vilda hästar och alla andra djur också för den delen mår bra av långsama kontinuerliga viktförändringar. Alltså en häst mår inte dåligt av att vara smal - nästan mager på våren då mattillgången under vintern har varit dålig. För mycket vikt sliter för mycket på hjärta, leder mm. Sedan ska hästen äta upp sig under vår/sommer för att sedan vara överviktig till vintern så att cyklen kan börja om igen.

En vild häst tappar ca 20% av sin normalvikt, en häst på 500kg tappar mao så mycket som 100kg, liksom den ökar 20% av sin normal vikt mot slutet av sommaren och väger då alltså 600kg.
Alla har vi nån gång sett utmagrade vildhästar på bild och på TV. Dessa hästar är fullt friska och kommer snart att äta upp sig igen. Faktum är att hästar mår bättre av en sådan viktförändring (behöver dock inte vara så stor som 20%) än att hålla en jämn vikt året runt. Vildhästar har i genomsnitt en längre livslängd än vad våra tamhästar har(mycket pga våra hästars onaturliga levnadsförhållanden)

Slutsats: Har man en häst som är lite tunn under slutet av vintern/våren så behöver man inte oroa sig, skulle den däremot vara för tunn efter betessäsongen då ska man kolla upp vad det är som inte stämmer. Och vice versa.
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

En domesticerad häst ska inte alls behöwa gå ner 20% a sin wikt på wåren pga att den swältföds under wintern. Det är inte förenligt med god djurhållning. Flertalet hästar förwäntas dessutom prestera, något som inte kommer att ske opimalt om hästen måste hämta energi från kroppsreserwerna.

20%, det är detsamma som att jag skulle pendla mellan 48 och 72 kg under året. Bara för att det war så det fungerade på stenåldern. Nä hu!!
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Bilden av en häst i 100 kg undervikt är nog i mitt huvud värre än 100 kg övervikt.
Men vad som är skadligast är nog svårt att säga, en för tung häst får ju mer slit på leder och senor och orkar antagligen inte jobba i en bra form... :(

En 100 kg underviktigt häst däremot borde man ju inte rida på enligt min mening, den har ju antagligen knappt några muskler alls och har inget att bygga av, har ju antagligen proteinbrist eftersom proteinet görs om till energi istället, och proteinbrist är ju ungefär som att hästen har en infektion i kroppen...
Funderar oxå på om hästar får problem med benskörhet och sånt som människor får när de är underviktiga en längre tid ?

Väljer nog hellre en tunnis, tror det är enklare att få upp en häst i vikt än att kunna banta den...

Tkr för övrigt att iaf i mitt stall så anses det "bättre" att hästen är för smal än för tjock... Har ett fullblod som varit lite tunn, men fått upp hullet och har knappt fått några kommentarer alls om att hon var smal... Men min förra häst som fick proteinbrist och då blev bukig var ju tydligen väldigt tjock, fick man höra titt som tätt... :grin:
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Tkr för övrigt att iaf i mitt stall så anses det "bättre" att hästen är för smal än för tjock... Har ett fullblod som varit lite tunn, men fått upp hullet och har knappt fått några kommentarer alls om att hon var smal... Men min förra häst som fick proteinbrist och då blev bukig var ju tydligen väldigt tjock, fick man höra titt som tätt... :grin:

Inte bara i ditt stall det är såhär, och det skrämmer mig!:crazy:
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Jag tycker att en överviktig häst är bättre än en underviktig.
Är hästen frisk kan man rida/motionera bort fläsket.
Är den mkt underviktig måste den komma upp i hull och bygga lite egna muskler innan man ens kan tänka tanken på att börja sätta igång den för att den ska få "jobbmuskler".

Inget av det är ju givetvis positivt, övervikt sliter på senor/leder, men å andra sidan så sliter undervikt på kroppen minst lika mycket!
Dock är det väl lättare för hästen att få div. sjukdomar pga övervikt.
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Tkr för övrigt att iaf i mitt stall så anses det "bättre" att hästen är för smal än för tjock... Har ett fullblod som varit lite tunn, men fått upp hullet och har knappt fått några kommentarer alls om att hon var smal... Men min förra häst som fick proteinbrist och då blev bukig var ju tydligen väldigt tjock, fick man höra titt som tätt... :grin:

Så är det här också. Tyvärr verkar det (enl min erfarenhet) att den mänskliga bantningshysterin har gått över till djuren.

-När min häst har haft proteinbrist (så revbenen syns, buken stor) har folk kallat henne tjock.
-Vi har haft problem med att hålla gamlingens hull i vinter trots massa mat, men folk har ändå tyckt att hon är i "bra hull" el tom tjock, trots TYDLIGT utstickande revben och en period även kantig på baken. Varför? Jo för att hon ändå har en relativt grov kroppsbyggnad (fjording).
-I stallet har vi två travare, båda har varit sjukt bukiga i vinter.
En vän som borstade den ena en gång sa att han var tjock, men när jag sa att han var bukig så höll hon inte med utan hävdade bestämt att han var tjock.
Och ja, jag är 100 på att han var bukig, då magen var som en ballong, men halsen och baken små. Efter ett par månader syntes även revbenen väldigt tydligt så...

Sen nyligen så pratade jag o en kompis om hennes häst.
Hon: Hon börjar bli tjock ^^
Jag: hon är ju mager, man ser ju revbenen på henne...
Hon: Gör man ju inte.
Jag: Jo, det gör man och speciellt när hon springer
Hon: Men det ska man ju göra
Jag: :eek: :eek: :confused:

Tyvärr så verkar det så att många verkar vilja att deras hästar ska se ut som trimmade galoppörer. De verkar ha missat den lilla detaljen att hästar som bara motionsrids och som är av annan ras faktiskt HAR större buk och kroppsbyggnad än de flesta galoppörer.
Att hästen är rund om magen betyder inte att den är överviktig, det betyder att den inte är vältränad!
Eftersom folk är så j*vla fokuserade på hur magen ser ut så missar de ju helhetsbilden.
Är hästen smal på baken så KAN den inte vara överviktig, utan då är det något annat som inte stämmer exv i foderstaten, alt så ser hästen helt enkelt ut så!
En stor buk är ju inte synonymt med övervikt...
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Ja jag undrar oxå om det är för att man för över människo "idealet" på hästarna... Ja menar hur ofta hör du någon säga att "min häst är i bra hull" ? :crazy: Tror inte jag hört någon säga det faktiskt :confused:

De föesta hästar som är runda om magen drar ju faktiskt in magen när de rids och jobbar, så ja menar vad spelar det för roll om den ser lite fet ut när den står och slöar i hagen...
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

båda är ju lika illa, sen beror det väl lite på...en häst som motineras mycket och hade 100kg undervikt skulle jag tycka mycket synd om, den har ju inte en chans att bygga upp muskler till att bli riden.. men i min skalle så är nog undervikt värst faktiskt...åtminstone att titta på..
fick frågan av veterinären i fredags angående min NF, "är hon överviktig?" jag blev ärligt talad ställd. JAG tycker inte det, men det finns säkret andra som tycker hon är tjock. jag aner att hon har normalhull. (min ardenner däremot är fet, eller ja, han är fyrkantig, trots det känner man revbenen om man stryker längs med sidan..)
 
Sv: Tjockis vs Tunnis.

Sen nyligen så pratade jag o en kompis om hennes häst.
Hon: Hon börjar bli tjock ^^
Jag: hon är ju mager, man ser ju revbenen på henne...
Hon: Gör man ju inte.
Jag: Jo, det gör man och speciellt när hon springer
Hon: Men det ska man ju göra
Jag: :eek: :eek: :confused:

Här måste jag säga att jag håller med din kompis, men det beror på på vilket sätt revbenen syns. Eller, de ska väl kunna skönjas, speciellt i rörelse tycker jag, men inte sticka ut naturligtvis. Men när jag anser att mina hästar är i riktigt bra hull, då kan man skönja revbenen i underkant av bröstkorgen, mot armbågarna, medans rygg och hela övre delen av bröstkorgen är rund och hullad. Men visst, det är inget skick en otränad häst kan uppnå.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
891
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 413
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 923
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 732
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp