Tjockistråden del 2

Tack :D

Sedan augusti har jag fotat mig en gång i månaden. Bra att ta fram när man inte tycker att det händer något. Framför allt har jag svårt att fatta hur jag såg ut då i februari. Jag tycker fortfarande att jag är jättetjock - och har ju fortfarande ett BMI för fetma - men i paritet hur jag såg ut för snart ett år sedan så är jag ju jättesmal :D.

/Lizzie

Men va, BMI för fetma verkligen? O_o
 
Men va, BMI för fetma verkligen? O_o

Japp, jag har ett BMI på 32 i dagsläget. Jag vill poängtera att just för mig personligen stämmer BMI-värdet då jag inte är välmusklad alls.

Här är gränserna (enligt viktväktarna, Må Bra har samma)
BMI under 18,5: UNDERVIKT
BMI 18,5 – 24,9: NORMALVIKT
BMI 25 – 29,9: ÖVERVIKT
BMI 30.0 och mer: FETMA

/Lizzie
 
Japp, jag har ett BMI på 32 i dagsläget. Jag vill poängtera att just för mig personligen stämmer BMI-värdet då jag inte är välmusklad alls.

Här är gränserna (enligt viktväktarna, Må Bra har samma)
BMI under 18,5: UNDERVIKT
BMI 18,5 – 24,9: NORMALVIKT
BMI 25 – 29,9: ÖVERVIKT
BMI 30.0 och mer: FETMA

/Lizzie

Ja, se där. Men du ligger på gränsen antar jag? Hur lång är du?
Alltså förlåt, blir bara lite chockad av hur någon som på sin höjd är mullig i mina ögon men tydligen har fetma enligt BMI. :p
 
Ja, se där. Men du ligger på gränsen antar jag? Hur lång är du?
Alltså förlåt, blir bara lite chockad av hur någon som på sin höjd är mullig i mina ögon men tydligen har fetma enligt BMI. :p

Ja, jag är nära gränsen. Tappar jag 2 kg till så ligger jag precis under BMI 30 och är då "bara" överviktig ;).

Jag är 165 cm lång och väger 83,9 kg. Har storlek 46 på överdelar och 44 på underdelar. Mitt mål är att komma ner i 68 kg och/eller storlek 42. Om jag helt plötsligt får för mig att börja styrketräna som en tok och bygga muskler, då är inte BMI rätt mått. Då är det storleken som får styra :).

Eftersom jag fyller 55 år så känner jag att storlek 42 kan vara rimligt. Har inga behov av att bli trådsmal, utan har mest behov av att bli av med bukfettet ur en ren hälsosynpunkt.

/Lizzie
 
Nu är det frågan... Ska jag spara mina stora kläder, eller ska jag göra mig av med dem :confused:

Jag har ju åkt upp och ner i vikt tidigare. Och fort går det när det väl sticker iväg uppåt. Då har det varit rätt skönt att kunna ta fram större kläder ur garderoben...

De kläder jag använder nu är ju kläder jag sparat sedan tidigare viktnedgångar. Det är en stor morot att kunna komma i de snygga kläder jag har ligger i garderoben (de mindre storlekarna alltså) och jag sparar ju en hel del med pengar när jag slipper köpa nya kläder.

Hur tänker/gör ni?

/Lizzie
 
Nu är det frågan... Ska jag spara mina stora kläder, eller ska jag göra mig av med dem :confused:

Jag har ju åkt upp och ner i vikt tidigare. Och fort går det när det väl sticker iväg uppåt. Då har det varit rätt skönt att kunna ta fram större kläder ur garderoben...

De kläder jag använder nu är ju kläder jag sparat sedan tidigare viktnedgångar. Det är en stor morot att kunna komma i de snygga kläder jag har ligger i garderoben (de mindre storlekarna alltså) och jag sparar ju en hel del med pengar när jag slipper köpa nya kläder.

Hur tänker/gör ni?

/Lizzie
Slänger de stora kläderna! Jätteviktigt för mig, det blir en bra psykologisk spärr.
 
Slänger de stora kläderna! Jätteviktigt för mig, det blir en bra psykologisk spärr.

Nog är det väl slösigt att slänga om de inte är slitna, det borde väl gå att donera dem till t ex en second hand i stället. Om man nu inte har någon slags aversion mot att se någon annan använda ens gamla kläder, dvs.
 
Första gången jag gick ner i vikt så gjorde jag mig av med alla stora kläderna. Höll mig smal i några år och sedan drog jag iväg i vikt igen. Blev då nästan ruinerad på att köpa nya kläder och efter det så har jag inte vågat göra mig av med kläder - om de inte är slitna eller totalt omoderna.

Nu funderar jag dock på att göra mig av med de stora kläderna. Har inga problem med att skänka bort eller sälja - men ska nog inte behålla dem. De kläder jag har i storlek 50 och uppåt - de vill jag verkligen aldrig mer ha på mig.

Om jag inte har några större kläder kvar i garderoben att ta fram - då MÅSTE jag ju hålla mig kvar på rätt vikt... undrar om den spärren funkar på mig... :angel:. Vet ju hur förbannat lätt jag har för att gå upp i vikt - kroppen bara exploderar - eller fettcellerna då :banghead:

/Lizzie
 
Det är ett ickeproblem för mig. Jag sliter ut mina kläder innan jag köper nya.

Och jag använder nästan alltid stora långa tröjor, klänningar, dom är förlåtande vid viktpendling. Äger för tillfället tre par byxor, alla tre, fyra år. Dom sjunger på sista versen.

Har fem, sex fina överdelar att ha på jobbet.
 
Jag har gjort mig av med stora kläder.. men hoppas jag aldrig kommer dit igen. Känner dock att jag är i ett farligt stadie nu, även om jag hållit vikten hyfsat. Ska dock peppa mig själv att fortsätta träna och välja lite bättre mat så kanske jag droppar i vikt igen.
 
Första gången jag gick ner i vikt så gjorde jag mig av med alla stora kläderna. Höll mig smal i några år och sedan drog jag iväg i vikt igen. Blev då nästan ruinerad på att köpa nya kläder och efter det så har jag inte vågat göra mig av med kläder - om de inte är slitna eller totalt omoderna.

Nu funderar jag dock på att göra mig av med de stora kläderna. Har inga problem med att skänka bort eller sälja - men ska nog inte behålla dem. De kläder jag har i storlek 50 och uppåt - de vill jag verkligen aldrig mer ha på mig.

Om jag inte har några större kläder kvar i garderoben att ta fram - då MÅSTE jag ju hålla mig kvar på rätt vikt... undrar om den spärren funkar på mig... :angel:. Vet ju hur förbannat lätt jag har för att gå upp i vikt - kroppen bara exploderar - eller fettcellerna då :banghead:

/Lizzie
Ja, problemet som få överviktiga tänker på, eller vet om, är just det, har man en gång varit tjock så är det lättare att aktivera fettcellerna igen, tyvärr. Man måste ständigt äta ca 20 procent mindre än de som aldrig har varit tjocka. Jäkligt orättvist, men så är det. Det är därför så få håller sin nya smala vikt, och det är nog också därför som överviktsoperationer och dylikt är så framgångsrika.
 
För min egen del har det varit katastrof senaste tiden, varje dag har jag satt i mig något onyttigt. Kan bara skylla på att jag varit på resande fot och då är det lättare för mig som inte gillar frukt, att ta en bulle till konferensfikat. Erfarenheter för framtiden är att jag ska ta med mig mellanmål som jag gillar och är nyttiga. Nu kommer det bli nya tag när jag kommer hem, ska också börja vägs mig regelbundet!
 
Jag har gjort mig av med stora kläder.. men hoppas jag aldrig kommer dit igen. Känner dock att jag är i ett farligt stadie nu, även om jag hållit vikten hyfsat. Ska dock peppa mig själv att fortsätta träna och välja lite bättre mat så kanske jag droppar i vikt igen.

Jag ska göra mig av med de stora kläderna den här gången. Bestämde mig idag när jag gick igenom garderoben. Det är kläder som jag aldrig mer vill ha på mig. Och en morot att behålla vikten är ju att det inte finns några kläder av större modell att plocka fram.

/Lizzie
 
För min egen del har det varit katastrof senaste tiden, varje dag har jag satt i mig något onyttigt. Kan bara skylla på att jag varit på resande fot och då är det lättare för mig som inte gillar frukt, att ta en bulle till konferensfikat. Erfarenheter för framtiden är att jag ska ta med mig mellanmål som jag gillar och är nyttiga. Nu kommer det bli nya tag när jag kommer hem, ska också börja vägs mig regelbundet!

Är man på resande fot så är det helt hopplöst. Framför allt konferensresor. Även om man försöker äta vettigt så blir det ändå inte samma som hemma. I alla fall är det så för mig.

/Lizzie
 
Ja, problemet som få överviktiga tänker på, eller vet om, är just det, har man en gång varit tjock så är det lättare att aktivera fettcellerna igen, tyvärr. Man måste ständigt äta ca 20 procent mindre än de som aldrig har varit tjocka. Jäkligt orättvist, men så är det. Det är därför så få håller sin nya smala vikt, och det är nog också därför som överviktsoperationer och dylikt är så framgångsrika.

Rättvist är det verkligen inte. Som grädde på moset har jag låg ämnesomsättning i grunden, och klimakteriet gör absolut inte saker och ting lättare när det gäller förbränningen. Antingen skulle jag behöva råträna 8 timmar per dag, vilket jag inte har tid med ;), eller äta minimalt med mat. Alltså blir det till att vara ytterst noga med maten och verkligen hålla koll på MJ-intaget och välja rätt saker att äta även när jag är klar med viktnedgången.

/Lizzie
 
Vist jag är tjock men jag behbehö äta ibland.
Screenshot_20180204-204956.png
 
Jag hoppar väl in jag med.
Efter graviditeten med dottern ( föddes 30/5-17) vägde jag in mig på 87 kg till mina 175cm. Vill ligga runt 70. Har länge varit lite väl mullig så jag Började ta tag i det. Började räkna kalorier och gå på dagliga promenader på minst 5km samt yoga. Gick ner 7,5 kg. Sen kom hösten med lera och regn och promenaderna blev färre, sen kom december med kalas och jul och nyår och semester, promenaderna uteblev och maten blev mycket sämre. Efter detta kom jag aldrig riktigt igång igen och imorse när jag vägde mig hadebjag gått upp till 81,9 igen. :(

Så nu är det tillbaka till rutinerna. :up: Gick en promenad på 3,5 km igår iaf.
 
Hade en dålig helg. Mådde dåligt både fysiskt och psykiskt så jag motionerade inget. Åt en fryspizza på söndagen. Inbillade mig att starksprit skulle vara bra för magen...Har gått upp 2,5 kilo.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Kopierar in förra trådstarten: En tråd för oss med STOR övervikt som vill pusha och peppas! Gå ner tillsammans. Med stor övervikt pratar...
74 75 76
Svar
1 516
· Visningar
129 868
Senast: MJLee
·
Katthälsa Jag har två katter, en hona på 2½ år och en hane på 9 år, båda kastrerade, båda för närvarande innekatter (hanen har varit ute i sitt...
Svar
10
· Visningar
882
Senast: Bison
·
Träning Är i planerna att skaffa häst efter några års uppehåll. Ridit i hela mitt liv. Hyr nu lägenhet på gård med hästar så har möjlighet att...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
6 719
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 770
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp