"Tjorvig" häst, vad kan det vara?

deathworship

Trådstartare
Hejsan! Jag ska bara säga först här att klinikbesök är inbokat på onsdag och jag sitter mest och har lite fredagsfunderingar om vad det skulle kunna vara och är nyfiken om fler kanske har varit med om typ samma.

Jag har haft min häst sedan 2005 då han var två år gammal.
Han är helt underbar och har varit helt underbar fram tills nu, nu fungerar ingenting och jag vet inte vad det kan vara. Han har aldrig visat någon hälta eller ömhet någonstans.

Började här i slutet på hösten att snubbla med bakbenen litegrann i skritt, men utöver det så har han varit lika underbar som vanligt att rida. Extremt lätt i munnen och lyder mina tankar i princip och de besvären försvann när det blev varmare ute. Vi har senaste året lärt oss väldigt mycket b la har han fått en helt annan trav, mycket taktmässig och avslappnad i ett tempo som han har gillat. Vi började med galoppombyten förra våren och nu i höstas så började vi på passagen för att nu i början av våren när passagen satt nästan till 100 att ta första stegen till piaffen. Inga problem med ridningen so far.

Men nu i feb-mars så hände något. jag vet inte vad för ingen kan se någon hälta men han knaprar på bettet även om tyglarna bara hänger och han lyssnar inte på några tygeltag alls och har tappat sin fina trav och ibland går han som en älg.

På töm och på lina så är han jättefin. Det kan bero på sadeln men eftersom det är samma oavsett med dressyrsadeln, flatbacken eller barbacka så börjar jag tveka på den punkten. Kan juh bero på mig med men då jag haft upp flera olika som upplever samma sak så känns det mer som att det är något som är fel.

Så de punkter jag har att gå på är:
*Snubblar med bakbenen i skritt på vintern
*Tjorvig i munnen
*Tappat takten
*Svårt för byten från lätta (vänster) varvet till svåra (höger) i galopp fram tills nu ett år efter att vi började med dom så byter han åt båda varven utan problem
*Har när han var liten och omusklad haft en minimal rörelsestörning i vänster bak, jag misstänker att det kommer ifrån ett gigantiskt ärr som han har på vänster sida ovanför/brevid virveln som är ca 25 cm långt, vad som hänt har jag ingen aning om. Dvs ett litet kortare steg med vä bak som ingen veterinär vid besiktning sagt något om och som försvunnit i takt med inridningen.

Det jag har gjort är att haft ute tandläkare (inget speciellt hittat), eq terapeut, diverse tränare och andra i stallet har kollat på honom. veterinärer har kollat på honom under åren jag haft honom men inget speciellt sådär. Han har som sagt aldrig visat någon hälta så jag har inte riktigt haft någon anledning.
Han har ridits varierat dressyr, hoppning, ute, longerats och tömkörts allt på olika underlag och nu har han fått ta det lugnt ett tag.

Nu blir det en ordentlig koll, och jag hoppas att man kanske kan hitta något litet som går att åtgärda.
Andra kanske skulle åkt in tidigare men jag har väl hoppats på något sätt att det skulle gå över och inte vara något fysiskt sådär och ssedan har tiden bara sprungit iväg. :crazy:

Bara för att illustrera skillnaden på utseende av hästen i dålig form och bra form så slänger jag med en bild:

2bd401.jpg


Överst är såklart hur han inte ska gå och underst är så som han ska gå. :)

Tacksam för tankar!
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Därför att det är en duktig och ambitiös ryttares verktyg för att kunna checka av statusen på sin häst. Dessutom tränar TS för en oerhört sympatisk och skicklig elittränare... Kan man trots detta inte få hästen att gå avspänt och arbetsvilligt finns det definitivt fog för att misstänka någon form av fysiskt problem hos hästen.
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Tycker och tycker. Alltså hur jag tycker han ska gå är väl ganska självklart, alla vill väl att sina hästar ska gå avslappnat med bra gångarter där både häst och ryttare hinner med att rida (eller göra som jag har gjort fram tills problemen började, glida runt i princip :) )
och efter att ha haft den här hästen sedan nästan bebistid och sett honom röra sig nästan dagligen så tycker jag att jag faktiskt kan avläsa när det ser ut som att hästen verkligen trivs med sina uppgifter och som nu när det här började, när han inte verkar tillfreds med situationen.

Jag vet inte, jag får helt enkelt se hur det går på kliniken.
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Tack Kryddan!
Ja och "riddoktorn" har jag fullt förtroende för att om det skulle vara något som inte är ok för hästen och dess förutsättningar så är hon inte sen att kommentera. Hade han trivts att gå såhär så skulle hon säga det. men nu är det juh inte så och hon har sett honom under flera år nu.
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Därför att det är en duktig och ambitiös ryttares verktyg för att kunna checka av statusen på sin häst. Dessutom tränar TS för en oerhört sympatisk och skicklig elittränare... Kan man trots detta inte få hästen att gå avspänt och arbetsvilligt finns det definitivt fog för att misstänka någon form av fysiskt problem hos hästen.

Delvis knapplån

bra skrivet och jag vill bara lägga till:
Om hästen nu de senaste åren utan några som helst problem "gått som ryttaren tycker" så är det ju ett supertydligt tecken på att något ändrats om detta inte funkar längre utan hästen går tvärtemot. Det är ju sällan så att hästen bara bestämmer sig för att -Nää, tror inte jag vill gå såhär längre, nu har hon bestämt formen tillräckligt länge.

Ungefär såhär jag upptäckte att nåt var fel med min häst. En häst som haft otroligt lätt för sig och alltid haft lätt för att gå i en rund och avslappnad form blev plötsligt mer spänd och pressade uppåt. Utåt sett så syntes inte mycket -hennes "sätt" hade kunnat passera som normalt hos en annan häst eller med en ryttare som inte kände henne, men jag märkte att nåt var fel eftersom hon ändrat sig åt fel håll och det gav sig inte.
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Men han är inte tjorvig i munnen när han tömkörs utan "bara" uppsuttet?
Inga av problemen visar sig vid tömkörning utan "bara" vid ridning?

Jag tycker nedre bilden är jättefin och den övre ser ut att vara på en yngre häst som får gå i "sin" form för tillfället.

Snubblingar är ett skit då det ju beror på ngt. Jag förstod inte riktigt nu i höstas 2010 började ni med passage han började snubbla med bak efter ett tag samma höst som ni börjat passsageträning? han snubblar över vintern i skritt (kan det bero förresten på broddar, annan skoning? eller är det en reaktion på träningen? ) när slutar hästen att snubbla? du skriver när det blir varmare blir det bättre och ni börjar med ngt piaff steg- allt fungerar bra ?och samtidigt skriver du att i feb- mars (2011 ?) blir allt värre...

Knapra på bettet utan orsak = spänning som du själv är inne på, hoppas att det bara är sommarlov hästen behöver :) och annars att ni hittar felet/felen på kliniken!
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Förstår din tanke men ja det börjar egentligen när han får bett i munnen redan när jag tränsar, sedan om det är tvådelat, tredelat, rakt, olika gummivarianter, hackamore, sidepull, kandar osvosv så är han tjorvig. Sedan är det så att tjorvig har han varit i perioder hela sitt liv och det där med bett har varit en djungel.
Han knaprar och drar i tyglarna oavsett vem vad när hur som rider eller om jag tömkör och när jag longerar.

Den övre bilden är ifrån en tidigare tjorvig period och ett sämre ögonblick.

Tidig höst -10 började vi då hästen var helt kanon att rida och passageträningen har varit toppen för honom då den förbättrade hans trav något enormt.
Snubblingen beror inte på passagen kan jag säga då det var en del snubblande vintern innan med. Jag tror det hänger ihop med att det är någon vajsing i ryggen/baken så snubblingen kommer utav kylan. Jag har dock låtit ET behandla och då har han i princip upphört med snubblingen.
Piaffen började vi med i Januari, medans han fortfarande var kanon. Sedan i slutet på feb så började det här eländet för att sedan gå bra några veckor igen så då trodde jag bara att jag hade råkat få i backen eller nåt och sedan slutet på mars så började det bara gå neråt igen.

Önskar juh han kunde prata men får nog nöja mig med att det ändå är ganska tydligt att det inte är bra. Ska bli spännande och se iaf! :)
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Stor skillnad på bilderna, ser nästan inte ut som samma häst.

Nu är det ju svårt att från stillbild kommentera, men på den "tjorviga" bilden så har han ju mkt sämre bakbensaktivitet, kommer inte över ryggen och därav blir formen framtills också "trist". Det blir ju som lite ond cirkel (takten, snubblande, trist mun är ju också med i den onda cirkeln)... Men eftersom du inte alltid har de här problemen så är ju situationen annorlunda.

Den kan ju ha ont i bakbenen (och därför inte kliver på med dem), eller ont i frambenen (då kan de ju bli lite "stumma" i hela kroppen), eller så har den ont någon helt annanstans. Eller inte ont alls ;)

Min gammelpålle har av någon anledning kassa blodvärden emellanåt, han blir stum, stel, tung, snubblig. Då brukar järnvärdena ligga i botten. Så kolla blodvärden också är mitt tips.

Uppdatera gärna och berätta vad dom hittar på kliniken :)
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

*lite delvis knapplån*

Ja nu är besöket avklarat och han är tro det eller ej helt ren och fräsch och fin i ben och kropp! inte en tillstymmelse till hälta någonstans från något håll.
Men,... något stämde inte heller riktigt med bakbenen tyckte vet så hon satte igång att beordra oss att snurra runt, sätta hans ben i kors för att se om han flyttade tillbaka dom direkt (det gjorde han emd fram men inte med bakbenen), jag gick rakt fram medans hon drog honom i svansen osvosv.
Så hon trodde det var något neurologiskt som gör att bakbenen inte riktigt hänger med i perioder och när jag tänker på helheten så stämmer det ganska bra in oxå på hans beteenden under åren och hur jag fick jobba för några år sedan med att peppa honom i ridningen att han skulle kliva på bättre bak.

Hon tyckte inte det var något fel med att som jag föreslog att ta ut en kiropraktor som kunde klämma runt lite med då han faktiskt tidigare varit sned i länden och sitter det då en spänning där så kan det juh mycket väl visa sig i munnen på hästen.

Så nu ahr jag börjat iaf och ännu är det lindrigt men blir det mer så får jag ta det då.

jävligt trist men samtidigt är jag glad oxå att han faktiskt är hel i benen och kroppen trots att jag faktiskt aldrig kollat honom (har inte haft någon anledning heller iom att han aldrig varit halt förutom sin senskada han hade som unghäst men som läkte ihop fint och utan problem)!
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Mycket möjligt. Jag har dock aldrig hittat en fästing på den där hästen.
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Min man låg inlagd över en vecka för "dom visste inte vad". Hemska smärtor i rygg och ben. Tills provsvar ryggmärg kom och visade skyhögt för borrelia. Han hade heller aldrig haft någon fästing :crazy:
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Har dom alltid smärtor då? För något sådant finns det inte en tillstymmelse till öht någonstans. man kan böja vrida vända trycka vart som helst på hela kroppen och utan någon reaktion som skulle kunna visa på smärta.
 
Sv: "Tjorvig" häst, vad kan det vara?

Tecknen på fästingsjukdom på häst kan vara väldigt luriga så be vet att ta ett test.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 514
Senast: Smulu
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 133
Senast: __sofia__
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 075

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Trött och arg
  • Den siarlösa ulvleken
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Kattbilder #9
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp