Tjurig och pigg häst

Hejsanhejsanhejsa

Trådstartare
Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd på en häst, vilket innebär att man rider typ bara den hästen 2 gånger i veckan, man får tävla den om man vill, man får även jobba för detta genom att ha stalljour var fjärde helg och då ta hand om hela stallet tillsammans med en grupp, jag är då fodervärd på en häst och varit i cirka ett år, jävligt envis och bestämd liten primadonna som har sina dagar då hon bara fullständigt vägrar (kan tilläggas att det är ett sto vilket kanske hörs) i början bockade hon väldigt mycket i galoppen (speciellt i fattningarna) och inprincip vägrade att inte få det som hon ville. Denna lilla tjej är oftast väldigt trög och bestämd i dressyren men har absolut sina dagar där hon är extremt känslig för all hjälper istället, hoppningen däremot är något hon älskar och kan bli väldigt het i. Jag har nu hittat hennes knappar, hon kan va lite trög ibland och kanske ta nåt litet glädje skutt då och då absolut men inte alls likadant som förut. I slutet på hösten och nu i början på vintern har det däremot ballat ur, det går inte att ha en galoppfattning utan att hon bockar hela tiden, hon är extremt pigg och då speciellt i hoppningen där hon var sticker iväg inprincip efter varje språng, hon är tjurigare än hon nånsin varit förut och kan bara frysa fast i marken och börja sparka eller bara bocka sönder lite när som helst utan förvarning, sällan jag går ifrån en lektion och känner att det gått bra. Det är inte heller bara med mig utan andra elever och när mina tränare suttit upp på henne har hon varit likadan och alla andra har också börjat reagera öve rhenskes beteende, ingen här vet vad det kan bero på, hon har varken ny sadel eller nytt träns eller bett så kan inte vara det har inte heller några ytliga sår, börjat fundera på om det kan va att det börjar bli kallare ute och hon reagera nåt extremt på det eller vad det kan vara. Många lektioner slutar med att jag flyger av och mina tränare sitter upp, i vanliga fall tar jag hur många avramlingar som helst och bara sitter upp igen och jobbar henne och försöker igen, men har börjat bli rädd varje gång vi ska göra en galoppfattning, varje gång vi landar efter ett hinder för att jag vet hur många gånger hon redan fått av mig denna vintern och hur många gånger hon redan stuckit iväg med mig efter hinder, vet inte vad jag ska göra, nån som har nåt tips på vad det kan vara som får henne att reagera som hon gör och även på hur jag som ryttare kan bli säkrare på ryggen igen?
 
Det låter som att det är dags för henne att få en rejäl genomgång av veterinär. Att de på ridskolan inte har tagit tag i det (?) är konstigt.

Du borde få rida en tryggare häst ett tag, som inte håller på med sånt där. Annars kan rädslan sitta i LÄNGE.
 
Håller med föregående, hästen måste kollas igenom av veterinär. Låter som den visar tydliga tecken på smärta .
 
Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd på en häst, vilket innebär att man rider typ bara den hästen 2 gånger i veckan, man får tävla den om man vill, man får även jobba för detta genom att ha stalljour var fjärde helg och då ta hand om hela stallet tillsammans med en grupp, jag är då fodervärd på en häst och varit i cirka ett år, jävligt envis och bestämd liten primadonna som har sina dagar då hon bara fullständigt vägrar (kan tilläggas att det är ett sto vilket kanske hörs) i början bockade hon väldigt mycket i galoppen (speciellt i fattningarna) och inprincip vägrade att inte få det som hon ville. Denna lilla tjej är oftast väldigt trög och bestämd i dressyren men har absolut sina dagar där hon är extremt känslig för all hjälper istället, hoppningen däremot är något hon älskar och kan bli väldigt het i. Jag har nu hittat hennes knappar, hon kan va lite trög ibland och kanske ta nåt litet glädje skutt då och då absolut men inte alls likadant som förut. I slutet på hösten och nu i början på vintern har det däremot ballat ur, det går inte att ha en galoppfattning utan att hon bockar hela tiden, hon är extremt pigg och då speciellt i hoppningen där hon var sticker iväg inprincip efter varje språng, hon är tjurigare än hon nånsin varit förut och kan bara frysa fast i marken och börja sparka eller bara bocka sönder lite när som helst utan förvarning, sällan jag går ifrån en lektion och känner att det gått bra. Det är inte heller bara med mig utan andra elever och när mina tränare suttit upp på henne har hon varit likadan och alla andra har också börjat reagera öve rhenskes beteende, ingen här vet vad det kan bero på, hon har varken ny sadel eller nytt träns eller bett så kan inte vara det har inte heller några ytliga sår, börjat fundera på om det kan va att det börjar bli kallare ute och hon reagera nåt extremt på det eller vad det kan vara. Många lektioner slutar med att jag flyger av och mina tränare sitter upp, i vanliga fall tar jag hur många avramlingar som helst och bara sitter upp igen och jobbar henne och försöker igen, men har börjat bli rädd varje gång vi ska göra en galoppfattning, varje gång vi landar efter ett hinder för att jag vet hur många gånger hon redan fått av mig denna vintern och hur många gånger hon redan stuckit iväg med mig efter hinder, vet inte vad jag ska göra, nån som har nåt tips på vad det kan vara som får henne att reagera som hon gör och även på hur jag som ryttare kan bli säkrare på ryggen igen?

Ridlärarna tycker alltså att det är lämpligt med den här hästen på lektion?

Håller med övriga. Börja med hälsokoll så att ni vet att den är fräsch.
 
Håller också med övriga, den hästen låter inte frisk. Det är nog bättre för dig att rida någon enklare häst som inte håller på så, rädsla (även omedveten) kan påverka länge.
 
Först och främst undrar jag vad en häst som så tydligt visar att något är fel gör på lektioner? Alltså från början. Nu ska hon såklart utredas hos veterinär tills felet hittas.

Att hon inte har nytt träns, sadel eller bett kan vara problemet, saker som inte passar längre kan absolut ge problem men som sagt, först och främst ska hon till veterinär.
 
Du är medveten om att man faktiskt kt kan ramla av och skada sig riktigt riktigt illa och att det även finns en dödsrisk med att rida en sån här häst?
 
Håller med övriga som svar, veterinärkoll är det enda rätta att börja med. Om ridskolan inte tar tag i detta så försök hitta en ny ridskola, det är inte seriöst av dem att låta en sån häst gå på lektioner. Det får iallafall mig att fundera på vad mer som är fel i en sån verksamhet för de verkar inte ha ett sunt hästperspektiv. Att du ska rida en sån häst är farligt i nuläget och det ska du som elev inte behöva accepterar att betala för @Hejsanhejsanhejsa Om hästen skulle gås igenom av veterinär och inte ha några skador eller annat som påverkar och om det är så att sadel och träns fortfarande passar så ska hästen enbart ridas av tränare tills den blir trygg för elever igen.
 
Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd på en häst, vilket innebär att man rider typ bara den hästen 2 gånger i veckan, man får tävla den om man vill, man får även jobba för detta genom att ha stalljour var fjärde helg och då ta hand om hela stallet tillsammans med en grupp, jag är då fodervärd på en häst och varit i cirka ett år, jävligt envis och bestämd liten primadonna som har sina dagar då hon bara fullständigt vägrar (kan tilläggas att det är ett sto vilket kanske hörs) i början bockade hon väldigt mycket i galoppen (speciellt i fattningarna) och inprincip vägrade att inte få det som hon ville. Denna lilla tjej är oftast väldigt trög och bestämd i dressyren men har absolut sina dagar där hon är extremt känslig för all hjälper istället, hoppningen däremot är något hon älskar och kan bli väldigt het i. Jag har nu hittat hennes knappar, hon kan va lite trög ibland och kanske ta nåt litet glädje skutt då och då absolut men inte alls likadant som förut. I slutet på hösten och nu i början på vintern har det däremot ballat ur, det går inte att ha en galoppfattning utan att hon bockar hela tiden, hon är extremt pigg och då speciellt i hoppningen där hon var sticker iväg inprincip efter varje språng, hon är tjurigare än hon nånsin varit förut och kan bara frysa fast i marken och börja sparka eller bara bocka sönder lite när som helst utan förvarning, sällan jag går ifrån en lektion och känner att det gått bra. Det är inte heller bara med mig utan andra elever och när mina tränare suttit upp på henne har hon varit likadan och alla andra har också börjat reagera öve rhenskes beteende, ingen här vet vad det kan bero på, hon har varken ny sadel eller nytt träns eller bett så kan inte vara det har inte heller några ytliga sår, börjat fundera på om det kan va att det börjar bli kallare ute och hon reagera nåt extremt på det eller vad det kan vara. Många lektioner slutar med att jag flyger av och mina tränare sitter upp, i vanliga fall tar jag hur många avramlingar som helst och bara sitter upp igen och jobbar henne och försöker igen, men har börjat bli rädd varje gång vi ska göra en galoppfattning, varje gång vi landar efter ett hinder för att jag vet hur många gånger hon redan fått av mig denna vintern och hur många gånger hon redan stuckit iväg med mig efter hinder, vet inte vad jag ska göra, nån som har nåt tips på vad det kan vara som får henne att reagera som hon gör och även på hur jag som ryttare kan bli säkrare på ryggen igen?
Har du frågat de anställda på ridskolan om veterinär är kontaktad?
 
Jag håller med @Cattis_E , Prata med ridläraren i första hand!
Verkar de inte bry sig alls om hästen, lämna stället. Det är inte värt att mata in pengar i en sådan verksamhet.
Är det en bra ridskola har de sett problemet och börjat bena ut vad som kan felas hästen, och de kanske bara i ett olyckligt missförstånd trott att du tycker det är ok ändå att rida hästen? Eftersom du är fodervärd måste du ju få veta hur de utreder hästen, vad som kan felas osv, så du vet hur du kan/ska göra eller så du kan be ridlärare om hjälp för att reda ut problemet med hästen (om du nu vill vara kvar som fodervärd på den).
 
Vad gör en ryttare uppe på den hästen över huvud taget? Hästen måste kollas av veterinär. Hästar som ändrar beteende, börjar bocka eller sparka i ridningen har ofta ont någonstans.

En sadel kan skadas eller bli dålig i stoppningen och inte passa hästen längre, men givetvis ska man ta ut veterinär först. Samma sak med tränset, hästen kanske har fått problem med någon tand och då kanske får mer ont av bett i munnen.

Jag tycker inte det är normalt att man "ska" räkna med att ramla av massor av gånger på en vinter, låter som en dålig ridskola.
 
Ni andra som skriver att ridskolan är oseriös osv. Ta i beaktning att trådstartaren endast är 13år.
Det kan säkerligen vara så att hästen behöver kollas upp, men det kan finnas andra aspekter med. Vad en lite mindre erfaren 13-åring kan se som att "balla ur" "bocka sönder" osv, kan vara otydlighet hos ryttaren, osäkerhet hos hästen. (Men såklart också tecken på att den kan behöva en check)
Menar bara - Var inte för snabba med att stämpla ridskolan som dålig innan man fått hela bilden.

Och till trådstartaren - absolut inte ont mot dig. Hoppas att ni får ordning på om det ev är något som kan störa hästen, lita på de vuxna som har hand om den och prata med dem om hur du känner. Är det en bra ridskola, som de flesta är, så kollar dem upp hästen om det känns som att det behövs. :heart
 
Denna häst ska inte vara på ridskola. Antingen har hon ont eller så trivs hon inte. Är väldigt konstigt att ridskolan inte reagerar... men det kanske dom gjort nu?
 
Ni andra som skriver att ridskolan är oseriös osv. Ta i beaktning att trådstartaren endast är 13år.
Det kan säkerligen vara så att hästen behöver kollas upp, men det kan finnas andra aspekter med. Vad en lite mindre erfaren 13-åring kan se som att "balla ur" "bocka sönder" osv, kan vara otydlighet hos ryttaren, osäkerhet hos hästen. (Men såklart också tecken på att den kan behöva en check)
Menar bara - Var inte för snabba med att stämpla ridskolan som dålig innan man fått hela bilden.

Och till trådstartaren - absolut inte ont mot dig. Hoppas att ni får ordning på om det ev är något som kan störa hästen, lita på de vuxna som har hand om den och prata med dem om hur du känner. Är det en bra ridskola, som de flesta är, så kollar dem upp hästen om det känns som att det behövs. :heart
Det folk reagerar på är nog att det beskrivs som att det inte går bättre för tränare än för elev, att det gick bättre och bättre men nu går sämre och sämre, och att ridlärare ofta sitter upp på lektionen för att rätta till. Att det sker någon gång ibland är ju normalt och att falla av då och då är ju normalt, men om ridläraren måste ta över ofta behöver nog eleven byta ponny ett tag i alla fall oavsett orsak. Det går ju inte bättre och bättre i alla fall.

Så ridskolan behöver ju inte vara oseriös såklart och vi vet ju inte om hästen kanske är en riktig pärla ibland, då varken ridlärare, ts eller tränare rider den. Även om det verkar lite osannolikt. Men ts behöver byta häst ett tag i alla fall och det är lite konstigt att det inte skett av sig självt redan att ridläraren frågat om hon kanske vill byta häst.
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 849
Senast: iNHALE
·
Hästhantering För 1 år sedan köpte jag en ny häst. Hon gick igenom besiktningen utan anmärkning och förra ägarna sålde henne pga att hon inte trivdes...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 228
Senast: Badger
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
5 377
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp