Tjurigt sto som skiter i sin ryttare

Då kanske du har en del av svaret där, går det att begränsa hennes gräsintag en period? Mitt sto svällde upp som en ballong i början av juni så jag har fått ha inne henne nattetid samt gjort hagen mindre.

Nu har hon återfått sin form och jag märker att hon mår bättre.
Jag har ett jättestoigt sto. Hon har åsikter och idéer och humör ut i hovspetsarna, hon härjar gärna med andra hästar och kan absolut vara jobbig när hon är brunstig.
Men
Hon är extremt arbetsvillig och glatt inställd till människor och arbete och om hon någon gång är något annat så beror det på att hon försöker berätta något för mig. Som exempelvis när hon började bocka i galoppen och alla sa "rid igenom" och hon hade ont i ryggen eller när hon blev seg och hade fång.



Alla ston jag haft har varit likadana, absolut hormoner och "stoighet" men det tar sig uttryck mot andra hästar, det dom visar mot mig som människa är något annat som jag behöver lyssna på.
Min häst är väldigt social både mot människor och djur. Vi har en bra relation och har såklart märkt att något inte är som det ska när vi rider. Det är ju något som gör att hon beter sig på det här sättet sen vad det är vet jag inte. Det ända hon är positivt inställd till är att rida i skogen och hoppa då blir pigg.
 
Hon har klarat av att gå på bete dygnet runt i kraftigt gräs högre än knäna innan därför är det en väldigt liten chans att få det när hon bara gått några timmar nästan varje dag på gräs som inte är så kraftig och inte alls lika högt. Om hon hade haft fång innan hade det varit en annan sak men nu har hon aldrig haft fång tidigare i sitt liv.
Jag har även en liten och överviktig shetlandsvalack. Han har varit rund jag vet inte hur länge och gått på bete varje sommar, utan fång. Han är snart 12 år.

Han går nu, för kanske första gången, på bantning. Det är därför jag har tre hästar i olika hagar. Och jag håller koll på fångtendenser varje dag. Det hjälper inte att han inte haft fång än, han är inte odödlig för det.

Enklast för mig och trevligast för hästarna hade varit att de två (travsto och shettivalack) hade gått ihop, men den risken vill jag inte ta. Alla hästar passar inte till att gå på bete, andra bara begränsat. Hade det varit möjligt hade inte shettisen fått gå på bete alls, nu går han i en hage med väldigt magert och nerbetat gräs.

Har din häst varma hovar?
 
Jag har även en liten och överviktig shetlandsvalack. Han har varit rund jag vet inte hur länge och gått på bete varje sommar, utan fång. Han är snart 12 år.

Han går nu, för kanske första gången, på bantning. Det är därför jag har tre hästar i olika hagar. Och jag håller koll på fångtendenser varje dag. Det hjälper inte att han inte haft fång än, han är inte odödlig för det.

Enklast för mig och trevligast för hästarna hade varit att de två (travsto och shettivalack) hade gått ihop, men den risken vill jag inte ta. Alla hästar passar inte till att gå på bete, andra bara begränsat. Hade det varit möjligt hade inte shettisen fått gå på bete alls, nu går han i en hage med väldigt magert och nerbetat gräs.

Har din häst varma hovar?
Nej hon har inte varma hovar
 
Hon har inte varma hovar och gräset är ej kraftigt. Min andra häst som haft fång tidigare har till och med gått mer på gräs än henne och inte fått fång

Fång är inte alltid logiskt.

Men även om det är osannolikt att det är fång så kan det vara nåt annat: sadel som klämmer när du kräver mer av henne vilket oftast är det man gör när man rider dressyrpass. På uteritt brukar man ju ta det lite lugnare och inte kräva riktigt lika mycket samling och jobb.

Har du provat att rida barbacka och se hur hon reagerar då?
 
Hon har inte varma hovar och gräset är ej kraftigt. Min andra häst som haft fång tidigare har till och med gått mer på gräs än henne och inte fått fång

Jag har haft häst som fick fång trots en uppväxt på lösdrift med fri tillgång på mat. Inget kraftigt bete, inga varma hovar, ingen feber. Däremot hade den ökat i vikt snabbt. Hade mild puls.
 
Min tjej började vägra enstaka gånger på hinder för x antal år sen. Varken hopp- eller dressyrtränare såg nån hälta eller nån ojämnhet.

Jag körde in henne till klinik ändå, hon markerade 0.5 grader på ena fram, dvs en knappt märkbar hälta. Behandlades, fick gå med sulor och blev tids nog sitt vanliga hoppglada jag igen.

Exempel 2.
Jag kommer till stallet, ser min tjej ligga i hagen. Går ut och mockar hagen - hon äter lite försiktigt, men går sen och lägger sig igen. Happ, kolik. Ut med veterinär och vandra med häst 1 dygn. De som inte känner oss undrade så varför jag tog ut veterinär för att hon låg ner. Men jag känner min tjej och vet vad hon säger när hon gör olika saker, tex ligger ner.

Om du misstänker smärta, lita på din intuition och kolla upp hästen. Vad övriga i din omgivning säger spelar ingen roll, du känner hästen bäst.
 
Hon har inte varma hovar och gräset är ej kraftigt. Min andra häst som haft fång tidigare har till och med gått mer på gräs än henne och inte fått fång
Vad är det som gör att du är så anti söka råd från en veterinär? Förstår inte problemet?

Hästen upplever uppenbara problem i ridningen enligt vad du själv skriver.
Att den fungerar vid uteritt? Ja då går den antagligen i en friare form utan krav?
När du ställer krav i övriga ridningen, ja då protesterar den för det känns inte helt bra.
 
Du kan även vända på spegeln och titta på dig själv! Har du förändrats? Gått kurs och försöker rida på nytt sätt? Mer stressad? Sämre kondis? Tränats så du blivit starkare? Gått upp eller ner i vikt? Du behöver kanske jobba med dig själv en period och rida en annan häst medan ngn annan rider dun ( kolla givetvis hästen först)
Jag har ett sto som jag har svårt att komma överens med, men min man och min tränare har inga problem. Det handlar om små subtila saker som att jag spänner till lite i sätet mer eller mindre omedvetet och som hon ogillar. Inga problem när vi rider ut men svårare på ridbanan. Jag måste således jobba med mig själv - inte lätt och tar tid! Jag söker mig fram på olika vis och har bytt häst m min man under en period - den går bättre f mig än f honom!
Det finns i regel inga enkla svar eller lösningar på denna slags problem utan du behöver ödmjukt och tålmodigt söka dig fram är min erfarenhet.
 
Senast ändrad:
Vad är det som gör att du är så anti söka råd från en veterinär? Förstår inte problemet?

Hästen upplever uppenbara problem i ridningen enligt vad du själv skriver.
Att den fungerar vid uteritt? Ja då går den antagligen i en friare form utan krav?
När du ställer krav i övriga ridningen, ja då protesterar den för det känns inte helt bra.
Har ju skrivit att jag ska ta henne till veterinär nästa vecka om hon ej är bättre.
 
Vad är det som gör att du är så anti söka råd från en veterinär? Förstår inte problemet?

Hästen upplever uppenbara problem i ridningen enligt vad du själv skriver.
Att den fungerar vid uteritt? Ja då går den antagligen i en friare form utan krav?
När du ställer krav i övriga ridningen, ja då protesterar den för det känns inte helt bra.
(Den är pigg och glad även i hoppningen)
 
@IDK Tycker alltid det är konstigt när någon startar en tråd, ber om råd och sen i varje inlägg slår ifrån sig folks tips och tankar.

Det jag läser om din häst är att den antingen har ont eller så ber du inte om arbete på rätt sätt. Med tanke på din attityd gentemot hästen som stoig och dum är andra alternativet inte helt uteslutet. Att du dessutom har tränare och omgivning som utgår från att hästar bara tramsar och inte vill så blir det ännu mindre långsökt.

Så;
1: vetcheck
2: se över ditt tankesätt i ridningen
 
Jag skriver som alla andra, antingen är det hälsan som inte är på topp, och ja de kan vara glada och pigga vid vissa moment och vara med besvärade vid andra (eller bara att det märks tydligare för människan som på intet sätt är tankeläsare), eller så trivs inte hästen med uppgiften. Om en häst inte trivs med uppgiften beror det oftast antingen på att man begär om för mycket och har orealistiska förväntningar på hästens förmåga att ge det svar man vill ha, eller så ber man om det på fel sätt. Man gör uppgiften tråkigare genom att tjata med skänkeln, man håller hårt i tygeln för att hästen stängt av och lägger sig i handen, man använder grova eller felaktiga hjälper och tar i lite extra när den önskade responsen uteblir, utan att verkligen våga skärskåda sig själv och fråga om man verkligen gör uppgiften lätt och kul, ger beröm och motiverar, samt "håller käften" med sina hjälper däremellan så hästen inte överbelastas av ständiga hjälper från hand, säte och skänkel.

Jag har under mina år varit med om ett antal hästar som börjat kicka vid galoppfattning på ett icke-glatt, icke-busigt sätt. I flera fall har det vid utredning visat sig finnas bakknä/bäckenproblematik på hästar som varken tränare eller duktiga ryttare reagerat på som "orena". I ett annat fall var det nacken som spökade.
En av mina egna hästar och jag gick igenom detta med galoppen och ja, det var ett sto, men könet var inte vårt problem. Jag var vårt problem, min ridning och den vägledning jag fick av en tränare av attityden "du kan inte bara be henne snällt om hon inte svarar, kicka till, ta i så du får en reaktion". Med andra ord hade vi tappat allt vad god ridning heter och min snälla häst försökte säga att jag vill göra rätt men det här går inte. Jag var ung och oerfaren och önskar verkligen att jag vetat bättre, att min tränare vetat bättre. Vi fick till det till sist och hade en sjysst relation där jag fick en glad kompis, men först efter att jag bättrat mig.
 
Börja med att kolla hästen hos veterinären. Det är inte shysst emot hästen att skylla beteendet på "stoighet" utan att först utreda andra saker som ändå är väldigt vanligt. Och om man avvaktar och bara kör på finns risken att man gör skadan värre och kanske t.o.m gör skadan så illa att den aldrig kommer kunna läka till till 100%.

Så först:
1. ta ut veterinären och kolla så det inte är något fysiskt fel.
2. ta ut en utbildad equiterapeut som får gå igenom hästen
3. kolla igenom utrustningen
Oftast ligger förändrat beteende i någon av dessa 3 punkter.
Om allt detta är bra får man se över sin ridning, om man kräver mer än hästen är muskler att orka osv. Men man ska alltid börja med att utreda smärta, fel i kroppen, sen utrustning och sist kolla på ridsättet.

Om det är ett sto temperament skulle hon gjort sådär många gånger under det året du haft henne, sto temperament är något som ligger i individen och kommer liksom inte 1 gång/år.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 146
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 386
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 932
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 025
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp