Tjurigt sto som skiter i sin ryttare

Vad är det för fel med att hästar kan vara stoiga?? Herregud, finns massa ston som inte går att rida när dem är brunstiga och det är inte för att dom försöker säga något att dom t.ex har ont utan det är deras hormoner som dom inte kan hantera. Min häst är för övrigt stoig och det var hon även hos förra ägaren. Jag misstänker själv att hon kanske har ont men tränare och andra påpekar att det är mest trams därför har jag varit osäker om det verkligen är skada.
Men vetchecka hästen då. När jag köpte min häst skyllde många tränare på stam och färg men när jag sedan väl utredde hästen hade den sina skäl till att inte vara så samarbetsvillig man kan önska. Jag ångrade att jag lyssnat på tränare och förnekat min magkänsla i det läget.
 
Vad är det för fel med att hästar kan vara stoiga?? Herregud, finns massa ston som inte går att rida när dem är brunstiga och det är inte för att dom försöker säga något att dom t.ex har ont utan det är deras hormoner som dom inte kan hantera. Min häst är för övrigt stoig och det var hon även hos förra ägaren. Jag misstänker själv att hon kanske har ont men tränare och andra påpekar att det är mest trams därför har jag varit osäker om det verkligen är skada.
Det där att ston bara är stoiga när de protesterar är en så sorglig syn på hästen. Som om hon vore en robot som bara borde göra som man säger istället för att ha egna känslor och tankar. Att samarbetsviljan bara ska gå åt ett håll. Och jo, ett sto som inte går att rida under brunsten försöker verkligen säga något. Hästar är av naturen samarbetsvilliga men de vill också bli lyssnade på och det är vår plikt som människor att hjälpa dem när det behövs och lyssna på dem varje dag. Gör vi inte det har hästen heller ingen anledning att lyssna på och lita på oss. Då sviker vi och svikare är det ingen idé att försöka samarbeta med.

Ett sto som mår bra håller inte på som du beskriver att din gör. Mår stoet så dåligt av sina brunster måste man givetvis hjälpa henne med det precis som man hjälper henne vid andra problem istället för att skylla på att hästen är dum. Ett sto kan mycket väl ha ont under brunsten men hon kan också må dåligt psykiskt. Det är inte alls ovanligt och det finns olika sätt att hjälpa. Att ge munkpeppar är ett.
Att hon har haft det såhär även hos förra ägaren är ingen ursäkt för att inte hjälpa henne nu.

Om din tränare ser det som trams så byt tränare. Om andra ser det som trams sluta lyssna på de som är så okunniga och hjälp din häst istället. Det behöver inte handla om en skada utan om att hon har ont och mår dåligt vid brunsten om det enbart är då problemen kommer.

Ett sto har exakt lika stor samarbetsvilja som en valack. Att tro något annat är däremot trams.
 
Förstår inte

Förstår ärligt talat inte varför jag nu borde ändra mitt synsätt och lyssna bättre. Jag känner min häst bäst, hon har varit stoig ända sen första provridningen. Och har lite ”stofasoner” i övrigt, om du är rutinerad ryttare borde du veta att de flesta valackerna är mycket mer samarbetsvilliga & coola än ston. De jag menar är att hon behöver inte vara skadad det kan bero på mkt annat som t.ex värmen eller nått annat.

Jag håller inte med dig. Stoighet tror jag till stor del är något vi människor hittat på. Sen kan hormonerna påverka vid brunst. Men i övrigt tror jag inte på det.

Jag har ridit "stoiga" ston rätt mycket. Och jag har träffat lika många valacker som skulle kunna beskrivits som stoiga. Precis som jag ridit ston som varit motsatsen till "stoig".

Henne jag rider nu är ett sto med stor personlighet. Man märker vad hon tycker om saker och ting. Men det gör henne inte svårare att ha att göra med. Snarare tvärtom. För över ett år sen började hon kicka i galoppfattningarna. Hon började stå emot. Det visade sig att sadeln inte längre passade. Nu har hon ny sadel och nu är hon en dröm att rida.

Vissa hästar visar mer personlighet och åsikter än andra. Se det som att hästen försöker kommunicera med dig istället för att den bråkar med dig så ska du se att det blir bättre. Din inställning är väldigt tråkig. En häst bråkar aldrig. Den gör antingen det den tror att det är meningen att den ska göra (dvs det den tror att vi ber den om) eller det den tror att den behöver göra för att överleva.

Lyssna på din häst! Hon försöker säga nåt till dig!
 
Stoet jag rider nu ansågs vara sur, grinig och "stoig" i förra stallet hon stod i. I det här stallet ses hon som väldigt social. Det var vad en förändring som stallbyte gjorde.

Det är så mycket som påverkar en hästs vardag och det är upp till oss att lyssna på dem och försöka lista ut vad de säger och vilka förändringar de skulle må bättre av. Om det är en sadel som klämmer, ont nånstans, fel hagkompis, man rider på ett sätt hästen inte tycker om osv.
 
Mitt sto gjorde likadant.
Efter mycket letande hade hon rejäla hormonförändringar och slutade med att vi fick operera livmodern. Hon hade ont vilket inte visade sig vid genomgång av min massör/eqiterapheut utan kunde enbart fastställas på klinik.

Exakt samma reaktioner som hos din. Kickar/lättar på rumpan och studsar. Sen att min hade ett jäkla humör innan gjorde inte saken lättare.

Bakknäna kan också vara ngt hon har känningar i vilket inte heller syns muskelmässigt.

Lycka till!
 
Mitt sto hade en griffelbensfraktur. Hon var inte halt, bara lite svullen kring hasen som inte gick ner men den rara hästen hade blivit argsint på ett sätt som hon aldrig varit tidigare och kickade vid tömkörning (var inte inriden då).
 
På sistone har mitt sto varit väldigt tjurig och allmänt sur. Hon har börjat med att sparka bakut i galoppfattningen och vill inte gå framåt, hon har typ blivit skänkeldöv och lyssnar inte alls! Hon var inte såhär när jag köpte henne för då var hon positiv och ville göra sitt bästa, nu undviker hon att arbeta och skiter totalt i mig. Hon tror att hon kan göra exakt som hon vill!! Haft henne i mer än ett år nu och hon har aldrig innan hållt på att sparka o sånt trams. När hon varit brunstig har hon bara hoppat med baken men aldrig sparkat. Hon är regelbundet masserad och mjuk i alla muskler, inga spänningar och inga tecken på att hon har ont. Är det bara sto temperamentet? Eller kan hon ändå faktiskt ha ont? Om hon nu inte har ont hur ska jag få henne mer glad, positiv och sammarbetsvillig i ridningen?
Jag tror att det är flera faktorer som påverkar ett stos brunster. Mitt sto är vad kan kallas ”stoig” mellan april till november. Efter 8 år tillsammans har jag dock märkt att yttre faktorer påverkar hennes brunsten. Nya hästar i stallet, byte av boxgranne, stress etc gör att det blir värre.

På min häst fungerar Oestress bra, det tar udden av det värsta. I år har hon mått ovanligt bra och den enda förändringen som jag kan tänka på är att jag har börjat med konditionsträning regelbundet.

Svårigheten med min häst och andra liknande är att det är svårt att avgöra vad som är en reaktion av ” låt mig vara ” eller ” aj, jag har ont” därför behöver man vara väldigt uppmärksam. Bra att du ifrågasätter påståenden om att det är ”trams” , din häst behöver din förståelse istället. :)
 
Jag tror att det är flera faktorer som påverkar ett stos brunster. Mitt sto är vad kan kallas ”stoig” mellan april till november. Efter 8 år tillsammans har jag dock märkt att yttre faktorer påverkar hennes brunsten. Nya hästar i stallet, byte av boxgranne, stress etc gör att det blir värre.

På min häst fungerar Oestress bra, det tar udden av det värsta. I år har hon mått ovanligt bra och den enda förändringen som jag kan tänka på är att jag har börjat med konditionsträning regelbundet.

Svårigheten med min häst och andra liknande är att det är svårt att avgöra vad som är en reaktion av ” låt mig vara ” eller ” aj, jag har ont” därför behöver man vara väldigt uppmärksam. Bra att du ifrågasätter påståenden om att det är ”trams” , din häst behöver din förståelse istället. :)
Körde mycket kondisträning i vintras och märkte en stor positiv skillnad på henne, kändes som hon behövde det för att orka mer vilket gjorde att hon blev mer glad & positiv. Men sen är mitt sto ganska bekväm av sig och ingen häst som älskar att köra styrkepass. Hon är pigg och framåt när vi gör roliga saker som rida ut, hoppa men annars tycker hon det är jobbigt att behöva "anstränga sig". Hon har också börjat äta mer gräs nu vilket resulterat att hon blivit lite rund, så kan tänka mig att det kan vara så att hon inte orkar bli riden kanske och blivit lite smått lat. Därför är jag inte helt säker på att hon har ont då hennes "nya" beteende kom lite i samband med att hon börja äta mer gräs. Hon är sig själv annars i hanteringen och är lika social som vanligt!
 
Körde mycket kondisträning i vintras och märkte en stor positiv skillnad på henne, kändes som hon behövde det för att orka mer vilket gjorde att hon blev mer glad & positiv. Men sen är mitt sto ganska bekväm av sig och ingen häst som älskar att köra styrkepass. Hon är pigg och framåt när vi gör roliga saker som rida ut, hoppa men annars tycker hon det är jobbigt att behöva "anstränga sig". Hon har också börjat äta mer gräs nu vilket resulterat att hon blivit lite rund, så kan tänka mig att det kan vara så att hon inte orkar bli riden kanske och blivit lite smått lat. Därför är jag inte helt säker på att hon har ont då hennes "nya" beteende kom lite i samband med att hon börja äta mer gräs. Hon är sig själv annars i hanteringen och är lika social som vanligt!
Då kanske du har en del av svaret där, går det att begränsa hennes gräsintag en period? Mitt sto svällde upp som en ballong i början av juni så jag har fått ha inne henne nattetid samt gjort hagen mindre.

Nu har hon återfått sin form och jag märker att hon mår bättre.
 
  • Gilla
Reactions: IDK
Körde mycket kondisträning i vintras och märkte en stor positiv skillnad på henne, kändes som hon behövde det för att orka mer vilket gjorde att hon blev mer glad & positiv. Men sen är mitt sto ganska bekväm av sig och ingen häst som älskar att köra styrkepass. Hon är pigg och framåt när vi gör roliga saker som rida ut, hoppa men annars tycker hon det är jobbigt att behöva "anstränga sig". Hon har också börjat äta mer gräs nu vilket resulterat att hon blivit lite rund, så kan tänka mig att det kan vara så att hon inte orkar bli riden kanske och blivit lite smått lat. Därför är jag inte helt säker på att hon har ont då hennes "nya" beteende kom lite i samband med att hon börja äta mer gräs. Hon är sig själv annars i hanteringen och är lika social som vanligt!
Om man inte är HELT säker på att hästen INTE har ont så börjar man utreda där faktiskt.
 
Körde mycket kondisträning i vintras och märkte en stor positiv skillnad på henne, kändes som hon behövde det för att orka mer vilket gjorde att hon blev mer glad & positiv. Men sen är mitt sto ganska bekväm av sig och ingen häst som älskar att köra styrkepass. Hon är pigg och framåt när vi gör roliga saker som rida ut, hoppa men annars tycker hon det är jobbigt att behöva "anstränga sig". Hon har också börjat äta mer gräs nu vilket resulterat att hon blivit lite rund, så kan tänka mig att det kan vara så att hon inte orkar bli riden kanske och blivit lite smått lat. Därför är jag inte helt säker på att hon har ont då hennes "nya" beteende kom lite i samband med att hon börja äta mer gräs. Hon är sig själv annars i hanteringen och är lika social som vanligt!

... eller så börjar hon få fångkänningar och har ont i fötterna. Att avfärda det som "tjurigt sto" tycker jag är ignorant och oschysst mot hästen.

Jag har själv börjat få hormonförändringar och från att inte ha några problem alls har jag nu väldigt ont från en dag till annan och sedan tillbaka till noll igen. När det är som värst kan jag bara ligga och väsa och är inte direkt vänligt inställd till folk i omgivningen. Hade någon tyckt att jag skulle ut och motionera då hade jag förmodligen önskat död och elände över dem.
 
Vår häst visade ingen hälta varken då han hade inflammation i bakknäna, eller som senast i bägge kotlederna fram. Bara en tjurighet och ovillighet i ridningen.
Istället för att låsa oss fast vid att han var "dum" tog vi vårt ansvar som hästägare och kontakta veterinär (till och med två senaste gången iom den första inte lyssnade på oss)
 
... eller så börjar hon få fångkänningar och har ont i fötterna. Att avfärda det som "tjurigt sto" tycker jag är ignorant och oschysst mot hästen.

Jag har själv börjat få hormonförändringar och från att inte ha några problem alls har jag nu väldigt ont från en dag till annan och sedan tillbaka till noll igen. När det är som värst kan jag bara ligga och väsa och är inte direkt vänligt inställd till folk i omgivningen. Hade någon tyckt att jag skulle ut och motionera då hade jag förmodligen önskat död och elände över dem.
Aldrig haft fång innan och håller på att vänja henne vid gräs just nu innan jag släpper ut henne på betet. Så hon får inget stort gräsintag och chansen att hon skulle ha fångkänningar är väldigt små. Hon tar sig dock lätt i hullet så gått upp i vikt.
 
Aldrig haft fång innan och håller på att vänja henne vid gräs just nu innan jag släpper ut henne på betet. Så hon får inget stort gräsintag och chansen att hon skulle ha fångkänningar är väldigt små. Hon tar sig dock lätt i hullet så gått upp i vikt.

Hon har ju lika lätt för fång som att gå upp i vikt? Varför utesluter du fång för att hästen inte haft det innan? Ingen häst föds med fång, det får de någon gång under livet i så fall. Min 17 åring fick fång, ingen tidigare känning. Men lättfödd och därigenom i riskzon.
 
Hon har ju lika lätt för fång som att gå upp i vikt? Varför utesluter du fång för att hästen inte haft det innan? Ingen häst föds med fång, det får de någon gång under livet i så fall. Min 17 åring fick fång, ingen tidigare känning. Men lättfödd och därigenom i riskzon.
Hon har klarat av att gå på bete dygnet runt i kraftigt gräs högre än knäna innan därför är det en väldigt liten chans att få det när hon bara gått några timmar nästan varje dag på gräs som inte är så kraftig och inte alls lika högt. Om hon hade haft fång innan hade det varit en annan sak men nu har hon aldrig haft fång tidigare i sitt liv.
 
Vad är det för fel med att hästar kan vara stoiga?? Herregud, finns massa ston som inte går att rida när dem är brunstiga och det är inte för att dom försöker säga något att dom t.ex har ont utan det är deras hormoner som dom inte kan hantera. Min häst är för övrigt stoig och det var hon även hos förra ägaren. Jag misstänker själv att hon kanske har ont men tränare och andra påpekar att det är mest trams därför har jag varit osäker om det verkligen är skada.
Förstår ärligt talat inte varför jag nu borde ändra mitt synsätt och lyssna bättre. Jag känner min häst bäst, hon har varit stoig ända sen första provridningen. Och har lite ”stofasoner” i övrigt, om du är rutinerad ryttare borde du veta att de flesta valackerna är mycket mer samarbetsvilliga & coola än ston. De jag menar är att hon behöver inte vara skadad det kan bero på mkt annat som t.ex värmen eller nått annat.

Jag har ett jättestoigt sto. Hon har åsikter och idéer och humör ut i hovspetsarna, hon härjar gärna med andra hästar och kan absolut vara jobbig när hon är brunstig.
Men
Hon är extremt arbetsvillig och glatt inställd till människor och arbete och om hon någon gång är något annat så beror det på att hon försöker berätta något för mig. Som exempelvis när hon började bocka i galoppen och alla sa "rid igenom" och hon hade ont i ryggen eller när hon blev seg och hade fång.



Alla ston jag haft har varit likadana, absolut hormoner och "stoighet" men det tar sig uttryck mot andra hästar, det dom visar mot mig som människa är något annat som jag behöver lyssna på.
 
Hon har klarat av att gå på bete dygnet runt i kraftigt gräs högre än knäna innan därför är det en väldigt liten chans att få det när hon bara gått några timmar nästan varje dag på gräs som inte är så kraftig och inte alls lika högt. Om hon hade haft fång innan hade det varit en annan sak men nu har hon aldrig haft fång tidigare i sitt liv.
Men oj. Va. Nej.
Självklart kan hästen få fång nu även om den har gått på bete förut.
 
Jag har ett jättestoigt sto. Hon har åsikter och idéer och humör ut i hovspetsarna, hon härjar gärna med andra hästar och kan absolut vara jobbig när hon är brunstig.
Men
Hon är extremt arbetsvillig och glatt inställd till människor och arbete och om hon någon gång är något annat så beror det på att hon försöker berätta något för mig. Som exempelvis när hon började bocka i galoppen och alla sa "rid igenom" och hon hade ont i ryggen eller när hon blev seg och hade fång.



Alla ston jag haft har varit likadana, absolut hormoner och "stoighet" men det tar sig uttryck mot andra hästar, det dom visar mot mig som människa är något annat som jag behöver lyssna på.
Du beskrev typ min häst nu.
Det är nog lätt att skylla på att hästen är ett sto och glömma att den är en häst, inget monster.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 112
Senast: Ridinglady
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 367
Träning Hej! Vill börja med att tacka er som tar er tid att läsa detta och kanske svarar :) Det skulle verkligen hjälpa OTROLIGT mycket! Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 924
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 024
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp