Tjuvbetäckning, vad gäller? Långt...

Lilo Wonder

Trådstartare
Hej på er, undrar om nån därute har info som kan hjälpa mig i mitt dilemma... Läget är som följer: Jag har ett tvåårigt hoppstammat sto som tillbringat sina första vintrar och sommaren därimellan helinackorderad på storbox. Allt är väl skött och jag kommer bra överens med stallägaren som är en ordentlig person. I våras (mitten av Maj om jag inte minns fel) ringde hon mig och berättade att en tvåårshingst kommit lös och tagit sig in till stona. Hon hade dock sett till att få alla de aktuella stona sprutade så det skulle inte finnas risk för dräktighet. Jag tänkte inte mer på det utan tog hem stoet för sommarbete och vidare nu i höst inridning som är påbörjad. Jag har nog blundat för hennes stora mage men när jag hade en väninna på besök i helgen ifrågasatte hon genast om inte stoet är dräktigt :crazy: Jag har bokat in en ultraljudsundersökning på fredag och innan dess vet jag ju såklart inte säkert men har STARKA misstankar om att hon har en bulle i ugnen. Stallägaren är informerad och håller tillsammans med mig tummarna för att det bara är luft i magen men om det är ett föl... vad gäller?

Pappan är en grönpapprad ASVH-reggad kille och det är mitt sto oxå. Vet inte än vad det är för stam men det är nog inte allt för illa. Mitt sto kommer inte att kunna göra sitt treårstest som var viktigt då planen var att ha henne som ridhäst men ta ett föl på henne som treåring och sedan ta henne till årgångstävlingarna och utnyttja "åldersrabatten" för ston som fölat. Detta kommer inte att funka då man inte får tillgodoräkna sig gråpapprade avkommor vilket denna kommer att bli. Dvs om man investerar 5000:- för språngrulla på hingsten. Då får man ett ASVH-pass med härstamning men grå papper. Man får deltaga med avkomman i treårstest utom tävlan i mån av plats och man får deltaga i de öppna championaten.

Jag vill inte ha ett "oäkta" föl, får redan ett föl till våren och kommer nog precis hinna få eget tak över huvudet på pållarna till nästa höst, hade inte planerat att ha två unghästar... denna eventuella pålle kan ju bli en fantastisk häst... men jag har som sagt inte riktigt möjlighet att ha hur många hästar som helst. Vad kan jag kräva av stallägaren? Inget orimligt, men kan man kanske avtala att hon "måste" köpa fölet för en liten peng och dessutom härbärgera stoet den sista tiden innan fölning och dessutom övervaka fölningen vilket hon skall göra med mitt avelssto som även denna vinter är inkvarterad hos henne... Vem ska betala dna, chip, reggning och språngrulla? Vem ska stå som uppfödare? Jag är mest intresserad av fakta eller liknande fall, inte en massa tyckande hit och dit. Ni som vet något om detta, snälla berätta vad ni vet eller kom med tips. Rent veterinärt är jag inte bekymrad, stoet är mycket rejält i storleken och välutvecklad. Tack på förhand från Lilo Wonder
 
Sv: Tjuvbetäckning, vad gäller? Långt...

Den som äger stoet då fölet föds är uppfödare till fölet, om inget annat är avtalat.
Vem som står för vilka kostnader är väl en förhandlingsfråga mellan dig o stallägaren.
Vad som är rimligt att kräva av stallägaren överlåter jag åt någon annan att avgöra, men en summa i "skadestånd", som kan räknas ned mot inbyte av fölet, är väl rimligt.
 
Sv: Tjuvbetäckning, vad gäller? Långt...

Detta kommer inte att funka då man inte får tillgodoräkna sig gråpapprade avkommor vilket denna kommer att bli. Dvs om man investerar 5000:- för språngrulla på hingsten. Då får man ett ASVH-pass med härstamning men grå papper. Man får deltaga med avkomman i treårstest utom tävlan i mån av plats och man får deltaga i de öppna championaten.

Om jag tolkar ASVHs regler rätt så måste språngrulla lösas på hingsten INNAN betäckning, går ej att göra i efterhand då skulle många med import sperma hingstar kunna göra detta retroaktivt när man fått stoet dräktigt, annars kan man ju strunta i det, vem vill betala 5000kr om det inte blir något föl?

Tror att man kan kräva hingstägaren på skadestånd för försumlighet, bla för att staket varit för dåliga så att hingsten kommit lös och kunnat betäcka stoet, samt ev ökade foder kostnader, vaccinationer som skall göras i dräktigheten samt allt x-tra jobb och x-tra kostnader det innebär att föda upp ett föl.

Den som skall stå som ägare till fölet bör också stå för chip, DNA, pass etc, (tycker jag), När jag sålt unga föl har den köparen betalat detta.
 
Sv: Tjuvbetäckning, vad gäller? Långt...

Hingstägaren har oxå haft sin häst helinackorderad hos stallägaren så det är inte hingstägaren som varit "försumlig". Antar att man inte kan lasta den som lämnat iväg sin hingst hos någon de räknat med ska ta ansvar för hingstens "förvaring". Jag pratade med ASVH idag och enligt dem kan man betala språngrulla när man vill registrera fölet men de rekommenderade att man gjorde det redan i år för det var tal om att höja avgiften nästa år. Tror rent hypotetiskt att en spermaimportör kan vänta och se om det verkligen blev något föl av hens importerade sperma. Efter att hen vet om något föl ska registreras kan hen betala språngrulla... just den biten skulle gå att lösa iaf i mitt fal..
 
Sv: Tjuvbetäckning, vad gäller? Långt...

Stallägaren bör väl ha en ansvarighetsförsäkring och då bör ju den täcka kostnaderna för fölet och konstigt vore det väl om inte fölet var värt så mycket att det inte täcker kostaderna för reg m m
 
Sv: Tjuvbetäckning, vad gäller? Långt...

UL visade att jag har en häst som har en stor kalaskula men det var ingen bäbis i den! PUUUUUHH! Tack ni som kommit med tips och funderingar!

MVH Lilo Wonder
 

Liknande trådar

Avel Hej! Jag köpte ett sto i höstas som är tänkt som att gå som avelssto hos mig. Hon betäcktes förra året men enligt säljarna ska hon...
2 3
Svar
53
· Visningar
5 879
Senast: Freazer
·
Avel Ja, alltså ni som sysslar med avel - hur ser er vardag ut? Vad jobbar ni med? Hur får ni ihop vardagen? Har seminerat mitt sto i år...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
7 897
Senast: _Taggis_
·
Avel Jag har ett tag gått i tankarna på att betäcka mitt sto om ett par år, jag fyller 17 i år och har ett d-ponny sto - detta betyder att...
Svar
4
· Visningar
1 219
Senast: Ketrawzc
·
Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 668
Senast: Dopy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp