Tjuvridande ungar...

N

Nellie93

Vet inte om denna tråd hamnar rätt... Men iaf. såhär är det, jag och en kompis har våra hästar i samma stall. Litet privatstall med bara 3 hästar :) Så igår när kompisens mamma kommer till stallet ser hon till sin stora förvåning någon som rider på deras häst i hagen:eek: och en annan unge som försöker få tag i min häst och ta på henne grimman... Hon blev såklart skitförbannad å skällde ut ungarna. Å får då reda på att d inte va första gången! Hur chockad blir man inte!? Vad som helst kunde ju ha hänt... Även om man inte e så gammal, typ 10 i detta fallet, säger det väl sej själv att man INTE går in i en hage med hästar man inte känner? Konfrontera den ena ungens föräldrar idag å mamman sa typ att det skulle hennes dotter aaaldrig göra... men d har hon ju. Både min och kompisens häst har haft fång å gud vet hur mycke dom matar osv... Blir bara så trött... Nån som varit med om nåt liknande...?
 
Sv: Tjuvridande ungar...

JA! Ta i med hårdhanskarna, hota med polis och se till att det upphör!
:eek:
Jag har varit med om liknande och det slutade inte bra.
:crazy:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Jag blir så förbannad på föräldrar som inte tar ansvar för sina barn! Har varit med om samma sak, jag blev så in i hel***e förbannad och skällde ut både ungar och oansvariga föräldrar så det hette duga. Såg aldrig de barnen något mer tack och lov. Det gäller att försöka få både barn och föräldrar att förstå konsekvencerna.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Ja, när jag var liten var det några tjejer som red på min ponny när han gick på sommarbete en bit bort. Visserligen var han jättesnäll, men det gick ju en massa unghästar i samma hage med!
Tyvärr fick jag inte reda på detta förrän jag blev lite äldre då jag hamnade i samma klass som en av dessa tjejer. Blev rätt arg på henne!

Malin
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Några gånger har det stått ungar utanför hagen och tittat mot vårat hus, och någon har även varit in på gården, troligtvis för att se om någon var hemma. Detta hände några gånger. Jag har stått och smygtittat på ungarna, sen skulle en av dem gå in i hagen. Då gick jag ut och sa att de absolut inte fick gå in i hagen eftersom de kunde bli sparkade ifall hästarna blev uppspelta och började springa runt i hagen. Nu har flera år gått och jag har inte sett ungarna en enda gång efter detta...
 
Sv: Tjuvridande ungar...

*knapplån*
En fråga som jag funderat på. Om det nu är så att en unge går in i hagen och tjuv rider min häst och både ungen och hästen skadar sig. Vem är det som blir ansvarig då?
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Att ingen kan skilja på sitt oh ditt.
Hoppats ni slipper (busfröna9 IFORTSÄTTNINGEN.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

*knapplån*
En fråga som jag funderat på. Om det nu är så att en unge går in i hagen och tjuv rider min häst och både ungen och hästen skadar sig. Vem är det som blir ansvarig då?


Ungarnas föräldrar borde det väl vara.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Problemet med många föräldrar är att de tar sina ungar i försvar när dom gjort något fel.

Det var några ungar som var och vandaliserade på en skola på kvällstid. Trots att flera sett villka som varit där så hävdade föräldrarna att deras barn hade minsann inte kunnat vara där. Dom hade ju varit hemma! :eek: :mad:


Ta reda på vart ungarna hör hemm a o kontakta polisen och socialen. :devil:


/Linnea
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Vet inte om denna tråd hamnar rätt... Men iaf. såhär är det, jag och en kompis har våra hästar i samma stall. Litet privatstall med bara 3 hästar :) Så igår när kompisens mamma kommer till stallet ser hon till sin stora förvåning någon som rider på deras häst i hagen:eek: och en annan unge som försöker få tag i min häst och ta på henne grimman... Hon blev såklart skitförbannad å skällde ut ungarna. Å får då reda på att d inte va första gången! Hur chockad blir man inte!? Vad som helst kunde ju ha hänt... Även om man inte e så gammal, typ 10 i detta fallet, säger det väl sej själv att man INTE går in i en hage med hästar man inte känner? Konfrontera den ena ungens föräldrar idag å mamman sa typ att det skulle hennes dotter aaaldrig göra... men d har hon ju. Både min och kompisens häst har haft fång å gud vet hur mycke dom matar osv... Blir bara så trött... Nån som varit med om nåt liknande...?

Ja, tyvärr hade jag en liknande sån tråkig historia för några år sen.
Först pratade jag med föräldrarna till barnen, och trodde självklart att de skulle agera och prata med barnen.
Men till min förvåning bara fnös de åt saken och bara stängde dörren mitt framför näsan!
Ibland blir man aningen förvånad må jag säga.(iof har familjen väldigt många barn att ta hand om, men i allafall..)
Hade tänkt mig en utveckling där barnen och föräldrarna kunde komma till oss och hälsa på hästarna "legitimt" i mitt sällskap.
Men den konversationen fick ett abrupt slut!
När barnen fortsatte att springa i hagen tog jag mig en funderare.
Kopplade för en tid bort handtagen från elgrindarna, och knöt elrepen direkt i isolatorerna.
Varning-för-el- skyltarna hängde tydliga.
Själv tog jag mig in och ut genom att dra ur sladden till aggregatet.
Efter en vecka fick hagen och hästarna vara ifred.
Det låter säkert drastiskt, men hellre en elstöt, än att ungarna skadar sig på hästarna och det blir ännu värre rabalder.
Tycker ni det var hårt? Hade lite dåligt samvete, men visste varken ut eller in.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Valdigt svart, for jag tror att barn som gor sa, inte har tillracklig uppmarksamhet hemifran, och att konfrontera foraldrarna tror jag inte hjalper i detta fall, da de anda inte tar den tid de borde med sina barn. Men man kan ju hoppas att det ger dem en tankestallare, och borjar engagera sig mer i sina barn. Om man forklarar att de faktiskt kan raka riktigt illa ut om de har otur
 
Sv: Tjuvridande ungar...

tror det kan var du som hästägare som har ansvaret, vet ej men har hör att det är så, lika så om din hund skadat någon är det ditt fel tror det är samma på häst!
 
Sv: Tjuvridande ungar...

skulle detta hända igen så försök att ha en digitalkamera till hands och gärna ett vittne sen så polisanmäler ni detta...dom här människorna lyssnar ju inte när ni försöker att förklara att deras barn har tjuvridit..tror tyvärr att det är du som hästägare som åker dit om något av barnen skadas..
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Vet inte om denna tråd hamnar rätt... Men iaf. såhär är det, jag och en kompis har våra hästar i samma stall. Litet privatstall med bara 3 hästar :) Så igår när kompisens mamma kommer till stallet ser hon till sin stora förvåning någon som rider på deras häst i hagen:eek: och en annan unge som försöker få tag i min häst och ta på henne grimman... Hon blev såklart skitförbannad å skällde ut ungarna. Å får då reda på att d inte va första gången! Hur chockad blir man inte!? Vad som helst kunde ju ha hänt... Även om man inte e så gammal, typ 10 i detta fallet, säger det väl sej själv att man INTE går in i en hage med hästar man inte känner? Konfrontera den ena ungens föräldrar idag å mamman sa typ att det skulle hennes dotter aaaldrig göra... men d har hon ju. Både min och kompisens häst har haft fång å gud vet hur mycke dom matar osv... Blir bara så trött... Nån som varit med om nåt liknande...?

Men herre jesus!!!??:eek: :eek: Händer sånt?? Tydligen, om man ser inläggen här!

Jag hade fått ett fullständigt frispel!! Ungarna kan skada sig! Hästarna kan skada sig, komma lösa o skada andra. Dom ungarna hade fått sig en havhyvling så håret raknade!!

Som någon tipsade om, ta bort handtagen på ginden, aldrig grimmor i hagen, lås in allt vad grimmskaft, träns o grimmor heter o rigga upp en webbkamera:devil:

Polisanmäl snorynglen! det måste vara egenmäkyigt förfarande eller något!!

// En ytterst ilsken hästägare:devil:
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Sanslöst :eek: Hur kan man göra något sånt :confused:
Hoppas allt löser sig!

Min granne hade ett liknande problem, men så var det två 15 åringar som red på hästarna. Hon blev galen :devil: och gick fram till dom.
Då sparkar den ena henne i magen och sen flyr dom platsen på moppar. Trodde man hade lite mer vett när man var 15 :mad:
Men hon har aldrig sett dom efter det.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

tror det kan var du som hästägare som har ansvaret, vet ej men har hör att det är så, lika så om din hund skadat någon är det ditt fel tror det är samma på häst!

Nej, det är inte samma sak med en häst. Som hästägare är du INTE ansvarig - om du inte orsakat det hela genom att du varit mkt oaktsam.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Men även om inte ungarna skadar sig, så vill man ju inte heller att de ska göra djuren illa. Man vet ju inte vilken kunskapsnivå de har, hur de behandlar dem, dessutom känner de inte heller hästarna.
Så det är inte bara ungarna man är rädd om.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

Ja, tyvärr hade jag en liknande sån tråkig historia för några år sen.
Först pratade jag med föräldrarna till barnen, och trodde självklart att de skulle agera och prata med barnen.
Men till min förvåning bara fnös de åt saken och bara stängde dörren mitt framför näsan!
Ibland blir man aningen förvånad må jag säga.(iof har familjen väldigt många barn att ta hand om, men i allafall..)
Hade tänkt mig en utveckling där barnen och föräldrarna kunde komma till oss och hälsa på hästarna "legitimt" i mitt sällskap.
Men den konversationen fick ett abrupt slut!
När barnen fortsatte att springa i hagen tog jag mig en funderare.
Kopplade för en tid bort handtagen från elgrindarna, och knöt elrepen direkt i isolatorerna.
Varning-för-el- skyltarna hängde tydliga.
Själv tog jag mig in och ut genom att dra ur sladden till aggregatet.
Efter en vecka fick hagen och hästarna vara ifred.
Det låter säkert drastiskt, men hellre en elstöt, än att ungarna skadar sig på hästarna och det blir ännu värre rabalder.
Tycker ni det var hårt? Hade lite dåligt samvete, men visste varken ut eller in.

Jag tycker INTE att det var ett dugg hårt mot ungarna, det va rätt åt dom :devil: Fattar dom inte när man säger åt dom med ord så måste man väl ta till andra åtgärder....:angel:
Dom hade ju kunnat låta bli att gå in i hagen över huvud taget och då är det ju deras problem om dom får ström i sig, tycker jag.
 
Sv: Tjuvridande ungar...

jätte bra att veta, trodde det var som med hund faktist, men man lär sig något varje dag!
tack:bump:
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 868
Senast: jemeni
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag förstår inte riktigt vad som har hänt, men på senare tiden så har jag blivit väldigt anti mot att ge mig iväg på aktiviteter. Även...
Svar
0
· Visningar
404
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Denna vecka stod det två ridlektioner på schemat – en på ridskolan och en på privatlektionsstället vid världens ände. På ridskolan blev...
Svar
0
· Visningar
858
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
45 991

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp