karamelldrottningen

Trådstartare
Hur gör man rent en toaborste på bästa sätt? Och hur ofta måste den bytas ut helt?

Jag har en toaborste som jag inte minns när den byttes ut och en annan som jag tror aldrig är utbytt. Det känns lite äckligt. Brukar hälla i lite ättika i själva skålen i samband med städning av toaletter.
Men nu är det kanske läge att byta ut dem helt mot nya?
 
Hur gör man rent en toaborste på bästa sätt? Och hur ofta måste den bytas ut helt?

Jag har en toaborste som jag inte minns när den byttes ut och en annan som jag tror aldrig är utbytt. Det känns lite äckligt. Brukar hälla i lite ättika i själva skålen i samband med städning av toaletter.
Men nu är det kanske läge att byta ut dem helt mot nya?
Har billigaste från Ikea. Rengör inte men byter typ en gång i kvartalet plus alltid efter nån varit magsjuk.

Ändrar mig, rengör den nog lite efter varje användning, typ sprayar medel och spolar av..

Och hjälp vad ofräscht det känns att skriva om toaborstar.
 
Hur gör man rent en toaborste på bästa sätt? Och hur ofta måste den bytas ut helt?

Jag har en toaborste som jag inte minns när den byttes ut och en annan som jag tror aldrig är utbytt. Det känns lite äckligt. Brukar hälla i lite ättika i själva skålen i samband med städning av toaletter.
Men nu är det kanske läge att byta ut dem helt mot nya?
Låt borsten och koppen ligga i blöt i klorinlösning en stund. Annars så kostar de inte så mycket så man kan gott byta dem när de börjar kännas sunkiga.
 
Hur gör man rent en toaborste på bästa sätt? Och hur ofta måste den bytas ut helt?

Jag har en toaborste som jag inte minns när den byttes ut och en annan som jag tror aldrig är utbytt. Det känns lite äckligt. Brukar hälla i lite ättika i själva skålen i samband med städning av toaletter.
Men nu är det kanske läge att byta ut dem helt mot nya?
Diskmaskinen! Man kan även köra toalettsitsen i den! :up:

Nej men skämt å sido, är det inte lättare och fräschare att bara köpa en ny? De kostar inte särskilt mycket.
 
När det gäller just toaborste är jag slit-och-släng; den åker i plaståtervinningen med mycket jämna mellanrum. Vissa kan man köpa enbart borsthuvudet till, så man slipper byta hela, men de är så billiga att jag faktiskt köper ny. Hela paketet. Tror den kostar 20:- på ICA.

Å andra sidan är vår toa så igenkorkad av kalk att man måste använda sån där gummipropp i stort sett varje gång man gjort nåt annat än kissat (ursäkta) och då vill jag gärna göra extra rent efteråt.
 
Det är inte priset som gör att det känns olustigt köpa nya. Utan mer att jag antingen glömmer köpa eller ja det blir inte gjort helt enkelt. Har ingen rutin i hur ofta det borde göras. Känns också lite miljödumt att slänga något som fortfarande fungerar.
 
Jag köper nytt när den blir sunkig. När jag skurat klart toan är den det renaste stället i badrummet. Jag vispar runt i vattnet så borsten är ordentligt genomsköljd och knackar bort vattnet. Den är med andra ord skapligt ren och ganska torr när jag ställer den i hållaren.
Så småningom trasslar stråna ihop sig och när det börjar ske tar jag en ny från skåpet. :)
 
Senast ändrad:
Det är inte priset som gör att det känns olustigt köpa nya. Utan mer att jag antingen glömmer köpa eller ja det blir inte gjort helt enkelt. Har ingen rutin i hur ofta det borde göras. Känns också lite miljödumt att slänga något som fortfarande fungerar.
Fast om den är läskig så det märks så kommer du nog inte att glömma det :) och märks det inget sunkigt så spelar det väl ingen roll om den är kvar.

Jag häller med en rysning (och ryser när jag skriver detta) ut vattnet i koppen i toan med jämna mellanrum så den inte står i vatten (för att någon annan inte knackat av). I övrigt är den väl äcklig från första gången man använder den rätt och slätt, en månad hit eller dit lär inte göra så stor skillnad (om inte den där magsjuka då). (i övrigt använder den som @tanten så det är liksom inte meningen att det ska vara grejs kvar på den när den hamnar i koppen :arghh: jag dör, visste inte att jag skulle ha så svårt att skriva om toaborstar.)

(det enda jag funderat över när det gäller dessa är de som köper fina toaborstar :) tänker att det liksom inte är ett ting man tänker ha i samma väldigt många år i alla fall.)
 
Det är inte priset som gör att det känns olustigt köpa nya. Utan mer att jag antingen glömmer köpa eller ja det blir inte gjort helt enkelt. Har ingen rutin i hur ofta det borde göras. Känns också lite miljödumt att slänga något som fortfarande fungerar.
Jag brukar ersätta dom när de känns för sunkiga (eller har för få strån kvar).
 
Jag håller med @Unafraid och föredrar sådana som har hållare de hänger i så att de torkar mellan varven. Sedan har jag bara toaborsten för gästernas skull egentligen, så de håller länge. Själv skurar jag alltid toan med en svamp. :)
 
Jag använder wc-rent (medel) någorlunda regelbundet och tänker att det rengör både toastol och borste i viss mån. På samma sätt som att vispa runt diskmedel med diskborste i diskhon, bidrar med rengöring av både borste och ho.

Båda typer borstar byts ut helt när de ser sunkiga ut.
 
Toaborsten är ju som någon skrev ofräsch från första användningen, så jag har inte ambitionen att den ska vara direkt ren. Däremot spolar jag alltid av den i toan efter användning och knackar av överskottsvätska. Byter någon gång per år, max.
 
Det är inte priset som gör att det känns olustigt köpa nya. Utan mer att jag antingen glömmer köpa eller ja det blir inte gjort helt enkelt. Har ingen rutin i hur ofta det borde göras. Känns också lite miljödumt att slänga något som fortfarande fungerar.
Jag löser det med att jag alltid har 2-3 stycken hemma. Annars glömmer jag köpa.
Tycker också det är miljödumt men samtidigt måste man ju få ha det rent och hygieniskt omkring sig. Tror jag byter 1-3 gånger om året. Det beror på.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Jag vill bara skriva här och berätta mitt nya namn. Men ja som ni ser att mitt användar namn är bytt också så är det för att jag ska...
2
Svar
34
· Visningar
2 806
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 964
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 467
Senast: Grazing
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp