Toalettvanor ..?

Mia_R

Trådstartare
Jag har många gånger funderat över mina kollegor och deras toalettvanor, eller folks i största allmänhet. :crazy:

På min arbetsplats städas de gemensamma toaletterna dagligen under vardagarna. Det som får mig att undra är varför det är så svårt att pricka papperskorgen efter man tvättat händerna, de som nu gör det? Varför slänger man bitar av toalettpapper på golvet istället för i toaletten eller i papperskorgen? Varför tar man inte borsten som hänger bredvid och drar ett par drag om det blir ränder efter man är klar? Varför tar man inte upp toalettrullen om den hamnar på golvet?

Toalettborstarna är alltid rena, det finns tvål, vatten och pappershållare med tillhörande papperskorg på varje toalett och ändå så skiter(!) folk i både övriga kollegor och de som ska städa. :yuck:

Likaså är en del av det manliga släktet rätt äckliga som dräller urin på golv och/eller ring utan att torka upp det. Jag vill slippa hoppa över pölarna, sitta på tvären eller dra upp byxorna till knäna om jag ska dra ner dem för att sätta mig. När jag jobbar helgskift är vi ca 10 pers som delar på två toaletter och då märks det väldigt tydligt att det inte blir städade på helgerna, stanken av urin och urinläckage beroende på vilka jag jobbar med skulle nästan kunna få mig att kissa i papperskorgen istället. :o

Gör de så här hemma med? Jag antar att de som gör det har någon annan stackars sate som städar efter dem, för fick de plocka reda på skiten själva borde de lära sig till slut, även om jag tyvärr stött på en hel del vuxna(?) som tydligen tycker det är helt ok att lämna det åt andra att ta rätt på. :banghead:
 
Sv: Toalettvanor ..?

Tyvärr fullt normalt :( Här på jobbet blev det bättre när jag tog upp det på ett APT-möte. Rena skitsnacket...men vi har besökande också, det lämnas inkontinensskydd, bajsblöjor mm i papperskorgarna. Toaborste verkar för en del vara ett okänt ting. Inte enkelt, tydligen.

Jo, och så lämnar man gärna dörren lite öppen också. Vädra? Bättre att ventilationen där inne får göra sitt än att alla ska behöva gå i lukten :/
 
Senast ändrad:
Sv: Toalettvanor ..?

Jag lägger till att det är intressant att många män vägrar att använda herrtoan med hänvisning till att de också vill ha en ren toalett.
Så de nyttjar damernas, utan att skita ner den.

Vilka är det egentligen som grisar ner?
 
Sv: Toalettvanor ..?

Jag är en av de som städar toaletter. Nu jobbar jag på en låg- och mellanstadieskola och det är alltså barn det rör sig om. Men jag accepterar inte vilket beteende som helst, barn är barn men ska bli vettiga vuxna och en 6 åring som pinkar utanför är ok under tiden den lär sig vad som är ok och inte, men en 12 åring som gör det är inte ok faktiskt.

Min snart 7 åring har alltid kunnat och velat städa efter sig, sönerna har ibland slarvat och då har de själv fått ha städning på toan en gång så har de snabbt funnit sig i att man städar om man "spiller". Dessutom är det "ståförbud" här för sönerna. Jag har helt enkelt lärt dem sedan de var små att pojkar och män sitter ner och kissar och torkar snoppen precis som flickor gör och detta eftersom de tömmer blåsan bättre vilket gör prostatan glad och det har de igen när de blir äldre. OCH att eftersom "någon annan" än dem städar toan så lämnar man den i gott skick.

Toalettvanor lär man barnen när de är små. Det kan tyckas att jag är hård, men jag vägrar ta andras skit när de lika bra redan från början kan lära sig vettiga toavanor, det är inte svårt att torka av ringen efter sig eller köra lite med borsten, det klarar mina barn av. De är själv också nu noga med hur de lämnar andra toaletter och de vill inte komma till äckliga toaletter heller.

Man är inte mer än människa och kan väl i bland vara slarvig utan att mena det, det är ok, men att systematiskt vara slarvig och nonchalant mot den som städar, det är då jag blir irriterad.

När barnen, pojkar, på jobbet kissar i papperskorgen tar jag helt enkelt bort påsen (nätkorg) och nästa gång de pinkar stänker det på fötterna, vet att minst en pojke har testat ;) Det var inte kul alls, har jag förstått. :sneaky:

De har satt upp lappar på vissa toaletter på LÅGSTADIET, alltså där barn i åldern 6-10 befinner sig, där det står saker som "sitt ner och kissa", "har du tvättat händerna?" och "fäll ner locket efter dig".

Jag måste ändå ge de här barnen beröm! De toaletterna är betydligt renare än toaletter för vuxna och äldre barn. men de får också lära sig toalettvanor eftersom jag och personalen är "hårda" mot dem.

Jag pluggar själv och ser där samma saker som du. Jag brukar plocka upp pappret från golvet eftersom jag inte kan låta bli helt enkelt.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Jag lägger till att det är intressant att många män vägrar att använda herrtoan med hänvisning till att de också vill ha en ren toalett.
Så de nyttjar damernas, utan att skita ner den.

Vilka är det egentligen som grisar ner?

Vuxna män, med curlande föräldrar i barndomen, som tror att det är kvinnans lott att städa skithuset efter dem när de grisat ner. Sånna som aldrig själv städat en toalett alls.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Vilka är det egentligen som grisar ner?

Konstigt nog verkar det variera med plats. Jag sommarjobbade som vaktmästare på en strand i ett par år, och då ingick det att städa toalettbyggnaden. Damernas var alltid grisigare än herrarnas. Bland annat hade vi flertalet incidenter när folk geggat runt med använda mensskydd över toalett, väggar och golv O_o
 
Sv: Toalettvanor ..?

Jag har precis samma frågeställning som dig, jag funderar tom på att sätta upp en lapp på den gemensamma toaletten (vi är 4 kvinnor av 70 pers på min avdelning och i vissa delar finns bara gemensam toalett). Det är så oerhört äckligt och helgerna ska vi inte tala om. Jag brukar tom åka upp 5 våningar med hissen för att ta toaletten i damernas omklädningsrum, hellre än att ta de som finns i anslutning till där vi är.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Folk är vidriga jan jag lugnt konstatera efter att ha jobbat på tåg åtta år.
Oavsett ålder och kön, vissa har bara ingen toaletthyffs öht.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Besökte en toalett på ett köpcenter i helgen. Någon hade roat sig med att kleta runt med använda mensskydd i taket/på väggarna, lägga en bajshög direkt innanför dörren. Med tanke på att det var kissat på väggarna så var åtminstone könet avslöjat på personen. Stackars städpersonal som ska städa upp i det äcklet. Hur svårt kan det vara att lämna toaletten i samma skick som man vill hitta den?
 
Sv: Toalettvanor ..?

Vuxna män, med curlande föräldrar i barndomen, som tror att det är kvinnans lott att städa skithuset efter dem när de grisat ner. Sånna som aldrig själv städat en toalett alls.

Vilket påminner mig om min ilska i börja av mitt samboförhållande. Han lämnade toan i ett skick jag inte accepterade.

Efter diverse bråk gick det upp för mig att han inte hade en aning om att man städar toaletter. Han trodde i någon form av aningslöshet att något som spolades rent inte behövde städas.... Han hade aldrig sett sin mor eller far städa toan.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Jag har många gånger funderat över mina kollegor och deras toalettvanor, eller folks i största allmänhet. :crazy:

På min arbetsplats städas de gemensamma toaletterna dagligen under vardagarna. Det som får mig att undra är varför det är så svårt att pricka papperskorgen efter man tvättat händerna, de som nu gör det? Varför slänger man bitar av toalettpapper på golvet istället för i toaletten eller i papperskorgen? Varför tar man inte borsten som hänger bredvid och drar ett par drag om det blir ränder efter man är klar? Varför tar man inte upp toalettrullen om den hamnar på golvet?

Toalettborstarna är alltid rena, det finns tvål, vatten och pappershållare med tillhörande papperskorg på varje toalett och ändå så skiter(!) folk i både övriga kollegor och de som ska städa. :yuck:

Likaså är en del av det manliga släktet rätt äckliga som dräller urin på golv och/eller ring utan att torka upp det. Jag vill slippa hoppa över pölarna, sitta på tvären eller dra upp byxorna till knäna om jag ska dra ner dem för att sätta mig. När jag jobbar helgskift är vi ca 10 pers som delar på två toaletter och då märks det väldigt tydligt att det inte blir städade på helgerna, stanken av urin och urinläckage beroende på vilka jag jobbar med skulle nästan kunna få mig att kissa i papperskorgen istället. :o

Gör de så här hemma med? Jag antar att de som gör det har någon annan stackars sate som städar efter dem, för fick de plocka reda på skiten själva borde de lära sig till slut, även om jag tyvärr stött på en hel del vuxna(?) som tydligen tycker det är helt ok att lämna det åt andra att ta rätt på. :banghead:

Varför tar du inte upp det med dem de berör ?

fö tycker jag det är snuskigt , t om på våran stalltoa är det fräschare verkar det som ...
 
Sv: Toalettvanor ..?

På ena toan på vårt jobb sitter det lapp:
"Kliv närmare, den är inte så lång som du tror." och så en fin bild på en kissande stående man.
 
Sv: Toalettvanor ..?

KL
Hos oss utsattes toaletterna under en tid för bajsattacker :O Bajs överallt, väggar, tak, rubbet! Ingen vet vem det är men det måste vara någon som har tillgång till lokalerna :S I övrigt är de oftast normalfräscha.
 
Sv: Toalettvanor ..?

På ena toan på vårt jobb sitter det lapp:
"Kliv närmare, den är inte så lång som du tror." och så en fin bild på en kissande stående man.
Den var bra :)

Jag förstår inte hur män kan missa sådär, för de kan väl sikta? På fb har jag sett en sån där notis om att en man som inte prickar toaletten när han kissar måste vara dålig älskare eftersom toahålet är så mycket större. Det ä ju också ett sätt att se på det....
 
Sv: Toalettvanor ..?

Vilket påminner mig om min ilska i börja av mitt samboförhållande. Han lämnade toan i ett skick jag inte accepterade.

Efter diverse bråk gick det upp för mig att han inte hade en aning om att man städar toaletter. Han trodde i någon form av aningslöshet att något som spolades rent inte behövde städas.... Han hade aldrig sett sin mor eller far städa toan.

Jag hoppas att det inte växer upp sådana män nuförtiden. Hur kan man ens missa att lära sina barn toavanor och all form av städning man gör? Nog för att barnen kanske inte måste hjälpa till med allt hemma, men veta att något städas och hur man gör känns ju jätteviktigt, tycker jag.
 
Sv: Toalettvanor ..?

På ena toan på vårt jobb sitter det lapp:
"Kliv närmare, den är inte så lång som du tror." och så en fin bild på en kissande stående man.

Den var lite rolig.
När jag jobbade inom omsorgen berättade en av de andra anställda att om man hade problem med skvättande karlar skulle man måla en prick i toan för då siktade de på den och urinen hamnade där den skulle. :D
Har ingen aning om det stämmer eller ej.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Hehe, på min avdelning har vi 2 herrtoaletter och 2 tjejtoaletter. Is nice :P. Våra är då alltid rena och fina, utom att papperskorgen svämmar över ibland men det är inte någons fel, utan den töms för sällan i förhållande till hur många vi är.

Ang bajsränder så kan det ju faktiskt hända att man glömmer, så det är inget jag blir arg över. Ser bara till att lämna en ren toalett bakom mig :).

Hemma så har jag satt upp tavlor på gapande hajjar precis ovanför toaletten. Alla killar sitter ner. Också nice :D.
 
Sv: Toalettvanor ..?

Herregud. Det låter nästan som min exsambos lillebror som i 15-årsåldern var helt förtvivlad efter ett tandläkarbesök där han hade flera år på sidan och mellan tänderna. Ingen hade ju sagt åt honom att man inte bara skulle borsta tuggytorna:eek:

Ibland undrar man vad föräldrar lär sina barn egentligen...
 
Sv: Toalettvanor ..?

Till 99% så är alla allmäna toaletter vidriga!

Men måste hylla min arbetsplats efter att ha läst här. Har jobbat där i sju månader och toaletterna har alltid varit rena och fina :)
Och det är en stor matbutik med många anställda.
Hur det ser ut i killarnas omklädningsrum vet jag inte.

Mina barn vet hur man städar toan. Min funktionshindrade son vet men får inte, så han gör det aldrig. Men min tös på fem år tar borsten och gör rent efter sig. Och min man sitter ner och kissar :)
 
Sv: Toalettvanor ..?

Herregud. Det låter nästan som min exsambos lillebror som i 15-årsåldern var helt förtvivlad efter ett tandläkarbesök där han hade flera år på sidan och mellan tänderna. Ingen hade ju sagt åt honom att man inte bara skulle borsta tuggytorna:eek:

Ibland undrar man vad föräldrar lär sina barn egentligen...

Hahaha... ja det kan man undra.

Samma föräldrar var glada över sina söners goda bordsskick tills det någon gång i tonåren gick upp för dem att sönerna hade besticken i fel hand. De hade kniv och gaffel i samma hand som föräldrarna tvärs över. Dvs spegelvänt.

Och svärmor var ändå lekisfröken....
 

Liknande trådar

Övr. Barn Detta är inte en tråd där jag egentligen vill ha så mycket råd för hur jag ska göra för ingen kan ju egentligen hjälpa så mycket...
Svar
18
· Visningar
2 082
Senast: noble art
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp