Toaträning - panik!

Nu släpper ni spåret om vilka underkläder som är okej och flyttar fokus till TS istället för en enskild användare /mod
 
Jag har testat att sluta med blöja några gånger, senast vid påsk men det blev bara 576456545 olyckor på golvet.

Nu testade jag igen för drygt en vecka sedan och då hade poletten trillat ner.

Men minsta lilla försök till rutinpott eller uppmuntran att gå gör att han slår bakut och kissar i byxorna.

Jag skulle muta hejdlöst. Och försöka överlåta det till barnet. Mitt kommer och är superstolt när det är kiss eller bajs i pottan :D (Eller ja, nu måste jag hjälpa honom av med byxorna men innan det).
 
Har du läst boken potträning på 3 dagar? Det kan finnas användbara tips i den boken, mins också att de har en teori om att många barn har jobbigt med just bajsningen för att det kan upplevas obehagligt, som att tappa en del av sin kropp när de bajsar i toa istället för i blöja. Vet inte om de finns någon forskning bakom uttalandet men jag erbjöd vårat barn kramar, jag frågade om han ville att jag skulle hålla om honom medans han satt på toa och de ville han.

Om du vill prova att få bort blöjorna kanske du kan köpa ett nytt paket med blöjor av annat märke som du kallar specialblöjor typ som bara får användas på natten. Och de kvarvarande "dagblöjorna" kan man göra nått roligt med typ ge bort dem till trollbebisarna i skogen eller nått.

Du får gärna uppdatera hur det gått med de olika tipsen ni fått och vad det är som fått honom att välja toa.
 
Kom på en grej till. Har ni pratat om varför han inte vill bajsa på toaletten? Går det få fram varför så tänker jag att det är lättare att hitta rätt sätt att få honom att klara av det.

Mitt stora barn har haft stora problem med att bajsa både på potta och toalett, vi har fått ta det i flera steg. Första steget var att bajsa på pottan och det senaste steget var att gå från potta till barnsits på toaletten.
Hen sa själv att hen skulle börja bajsa på toaletten när hen var 5 år så vi släppte det helt tills dagen efter femårsdagen.

Dagen kom och hen var jätterädd. Vi satte först upp en belöning som verkligen motiverade, men trots det så var det för läskigt. Det tog två dagar att bena ut vad som var otäckt och sen kom hen själv på lösningar för det. Det läskiga var att det plaskade i toaletten. Hens lösning var att hålla för öronen och låtsas sova medan jag kramade och kliade på ryggen.

Kanske kan ni tillsammans komma på sätt att göra det mindre obekvämt att gå på toaletten?
 
Ta av den och sätt honom på toaletten? Bestämmer du eller barnet?
Förklara lugnt och sakligt att nu är det såhär att bajsar och kissar gör man på toaletten och blöjan har vi endast på natten.
Lägg blöjorna där han inte kommer åt dom, för det första.
Kör du på den riskerar du att skapa mer problem. Det man bör göra är ju att försöka reda ut vad som ses som problem i barnets ögon.
 
Kom på en grej till. Har ni pratat om varför han inte vill bajsa på toaletten? Går det få fram varför så tänker jag att det är lättare att hitta rätt sätt att få honom att klara av det.

Mitt stora barn har haft stora problem med att bajsa både på potta och toalett, vi har fått ta det i flera steg. Första steget var att bajsa på pottan och det senaste steget var att gå från potta till barnsits på toaletten.
Hen sa själv att hen skulle börja bajsa på toaletten när hen var 5 år så vi släppte det helt tills dagen efter femårsdagen.

Dagen kom och hen var jätterädd. Vi satte först upp en belöning som verkligen motiverade, men trots det så var det för läskigt. Det tog två dagar att bena ut vad som var otäckt och sen kom hen själv på lösningar för det. Det läskiga var att det plaskade i toaletten. Hens lösning var att hålla för öronen och låtsas sova medan jag kramade och kliade på ryggen.

Kanske kan ni tillsammans komma på sätt att göra det mindre obekvämt att gå på toaletten?
Vilken fin lösning! Bajseriet kan vara så lättstört för de mindre barnen ... jag var på skidresa för många år sedan med goda vänners batting, han blev rejält förstoppad eftersom han inte klarade att bajsa på stugans utedass. Det var jättesynd om honom, en potta införskaffades och han satt på den och grät.

(Det kan ju vara lättstört för vuxna också för den delen, det finns vuxna som bara bajsar hemma hos sig själva. Har jag hört.)
 
Vi har nu införskaffat en fotpall till toaletten! Efter mycket dividerande hit och dit om varför toaletten är hemsk så kom jag fram till att det nog är jävligt oskönt att sitta och dingla med fötterna i luften när man bajsar :idea:

Vi har haft ett bakslag då han fick fullständig panik och jag tror att min besvikelse liksom inte gick att dölja och jag sa nåt i stil med ”Du som har varit så duktig” och ungen kontrar då med ”Men mamma, jag kan inte ALLTID vara duktig”. Spot on. Skämdes lite. Gick tillbaka till mer laidback attityd och efter det har det inte varit något mera tjafs. Hoppas att fotpallen ska underlätta för honom då han känner att han ändå har mark under fötterna.
 
Det läskiga var att det plaskade i toaletten. Hens lösning var att hålla för öronen och låtsas sova medan jag kramade och kliade på ryggen.
Det finns ju också barn som tycker att det här med själva toalettens utformning är jätteläskigt - alltså att det är ett hål bort som en inte vet bart det leder. Kan det komma upp saker därifrån som en inte ser eller kan en själv bli bortspolad typ. Inte heller självklara saker för en vuxen att fundera jättemycket på.

(Alltså inte riktat mot dig @Energi utan allmänt)
 
Det finns ju också barn som tycker att det här med själva toalettens utformning är jätteläskigt - alltså att det är ett hål bort som en inte vet bart det leder. Kan det komma upp saker därifrån som en inte ser eller kan en själv bli bortspolad typ. Inte heller självklara saker för en vuxen att fundera jättemycket på.

(Alltså inte riktat mot dig @Energi utan allmänt)

Verkligen! Min stora har som sagt barnsits till toaletten just för rädslan att ramla i och råka spolas med i avloppet :D
 
Det finns ju också barn som tycker att det här med själva toalettens utformning är jätteläskigt - alltså att det är ett hål bort som en inte vet bart det leder. Kan det komma upp saker därifrån som en inte ser eller kan en själv bli bortspolad typ. Inte heller självklara saker för en vuxen att fundera jättemycket på.

(Alltså inte riktat mot dig @Energi utan allmänt)

Liten anekdot
Jag hörde ett illvrål från toaletten härromveckan. Skyndar mig in på toaletten och möts av barnet som stor gråter, helt otröstlig. Det visade sig att han hade tappat ner en leksak i toan och fick fullständig panik att leksaken skulle vara borta för alltid just av den anledningen du beskriver. Det är ju bara ett "hål" som slukar saker. Jag tror vi vi vuxna generellt är dålig på att förklara för barnen, men just toa är ju för oss så självklart. Inte konstigt att barnen kan vara rädd och tycka det är läskigt.

-leksaken räddades och barnet lugnade, efter mycket om och men, ner sig utan traumatiska minnen. Men tveksamt om jag sett honom så panikslagen tidigare-
 
Tipsar också om boken blöjfri på tre dgr. Körde efter den och som andra nämnt tyckte min son att toaletten var läskig, han trodde han skulle trilla ned. Så att ha barnsits och hålla i honom fick honom över det hindret.
 
  • Gilla
Reactions: Is
Vi har nu införskaffat en fotpall till toaletten! Efter mycket dividerande hit och dit om varför toaletten är hemsk så kom jag fram till att det nog är jävligt oskönt att sitta och dingla med fötterna i luften när man bajsar :idea:
...
Inte bara oskönt, en har heller inget mothåll när en behöver "ta i" för att få ut bajset om inte fötterna får stöd!
En salig bekant som blev dubbelamputerad beskrev det som ett väldigt stort problem att inte kunna ta spjärn med fötterna när hen skulle bajsa.
 
Vi pratar och har pratat mycket om vart det tar vägen.
Att det hamnar i brunnen(eget avlopp).
Det blev en tid med mycket prat om vatten och rör och brunnar 😁
Och att lastbilen(slambilen) hämtar det i brunnen sen. Våra barn älskar lastbilar så det blev ju jättespännande!

Våra barn har aldrig haft varken barnsitsar eller potta, är nog väldigt olika. De har vägrat faktiskt. Vi har fått prova oss fram hur de vill ha det.

Båda våra vill ha närhet när de är på toan, hålla handen, kramar, bara sitta brevid på en pall.

Dehar aldrig varit intresserade av belöning som klistermärken och så, men går igång på att få massor av highfives och superglada föräldrar som dansar och klappar händerna 😇😎 när toabesöket fungerade. (Eller bara nästan fungerade)

Äldsta sonen bajsade på toan med blöja på, sen uppknäppt blöja, sen utan blöja. I små små steg. Alltid i hans takt. (Självklart..)

Yngsta sonen kunde inte ha kalsonger utan misstog nog det för blöja i början. För att bli blöjfri behövde han vara helt utan byxor där en tid.

Vi började kalla blöjorna för nattblöja och dagblöja.
Dagblöjorna tog visst slut sen... nattblöjorna hade man om natten. De låg osynligt sen för att inte falla för frestelsen. Yngste sonen valde gärna blöja eller hämtade helt enkelt en själv och drog på sej annars.
Han fick gärna välja kalsonger själv.

Båda har haft bakslag och vi har inte gjort någon stor grej av det.


En i min närhet hade problem med toabesök ’långt’ upp i ålder, runt 10 tror jag. Lite problematik kring magen var starten på det(dvs inget jätteovanligt) , föräldrarna var inte osmidiga på något sätt och försökte givetvis sitt bästa. Man kanske kunde gett barnet andra/fler verktyg, svårt att veta.
Det blev nog mest lite en ond cirkel av det till slut.

Men väldigt lite saker kan ge stora konsekvenser!
Toabesök är väl lite känsligt även för vuxna ofta.
Med barn måste en nog ha en god portion känsla och stor lyhördhet.
Tvång är väl ett utmärkt sätt att gå in i den där stora onda cirkeln..
 
Har själv en fyraåring som har väldigt svårt att sluta med blöjor. Han kan inte riktigt känna när det är dax, så när vi tränar blir det bara misslyckande. Har nu fått tid hos bvc psykologen först och främst för andra grejer men kommer oxå ta upp detta. Han lider inte av sina blöjer då det inte är något han tänker på , men jag kan märka att andra vuxna reagerar. Fråga då gärna varför, hans problematik syns inte utanpå.

Döm inte vad andra gör med sina barn alla gör vi nog så gott vi kan utifrån våra och barnens förutsättningar. / Mamma till två barn med olika diagnoser som inte syns utanpå
 
Det är länge sen mina barn var i toaträningsåldern, men mina gamka inlägg sen dess finns fortfarande kvar... Sök på "bajsglass" så hittar du dd tipsjag själv gått och gett...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp