Toaträning - panik!

Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men detta med att ”bajsa i blöjan” har varit som en fixering för honom. Han har hållit sig om den möjligheten inte presenterats för honom (vilket inte heller känns bra). Nu under semestern har jag tagit tag i detta och verkligen gått all in med toaträningen. Vi började med att han får ha blöja men han måste sitta på toaletten ändå. Nu har vi kommit så långt som att han faktiskt sitter och bajsar på toaletten utan blöja (!) men det kräver extremt mycket uppmuntran, små mutor och idag bara tvärvände det när vi gick upp på morgonen och skulle ta av nattblöjan (som han måste ha, han har ingen kontroll över kissetiet på natten).

Han skulle prompt ha en ny blöja och han vet vart dom finns så nu struttar han glatt runt här i blöja. Orkar inte ta fighten nu för han blir helt hysterisk och säger att han får ”ont i rumpan” av kalsonger. Vilket är helt ologiskt för om något borde man väl få ont i rumpan av att stänga in den i en blöja. Förbannar mig själv att jag inte körde tygisar eller nåt från början så vi sluppit detta nu men det är ju lätt att vara efterklok. Nu är vi där vi är och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Försöka övertala? Acceptera ett bakslag? Vi har tidigare ”tävlat” om vem som kommer först till toaletten (han älskar att tävla så det funkar bra) men jag är rädd att han synar min bluff om han redan har blöja på sig. Hur ska jag få av den? :(

Jag skulle vänta med bajs på toaletten tills ni kan sluta med nattblöja. Så fick det bli här hemma. Barnet slutade med nattblöja vid 4-4.5 år och då började hen bajsa på pottan också.
 
Men varför? Han är 4 år, då behövs ingen blöja mer.
Och det blir bara ett problem om han tillåts göra det till ett problem.
I dessa fall är åldern bara en siffra, det handlar om mognad, trygghet och utveckling. Spannet på ålder när ett barn klarar av att sluta med blöja är brett och föräldrars uppgift är att stötta. Det är flertalet barn som har problem med både toalett besök och undvika att kissa i sängen nattetid, även i skolåldern. Bästa sättet att förebygga framtida bekymmer är att berömma när det går rätt och avdramatisera när olyckor händer.
 
Vår dotter vägrade också att bajsa på potta/toalett så hon fick helt enkelt tillåtelse att bajsa i gräset (det var sommar) och tillslut så släppte det och hon började bajsa på pottan. Lillasyster körde vi med samma taktik fast med kisseriet, vägrade att kissa på pottan till en början. Hon var rädd att få kiss på sig och efter antal gånger ute i gräset fick hon kiss på sig och valde pottan istället. :angel:

Vår tjej får man överlag muta ganska mycket när det kommer till nya saker. Vi har köpt vitaminapor (smakar som godis men innehållet vitaminer) och lockar med en sådan. Kanske vore värt att pröva?
 
Jag skulle vänta med bajs på toaletten tills ni kan sluta med nattblöja. Så fick det bli här hemma. Barnet slutade med nattblöja vid 4-4.5 år och då började hen bajsa på pottan också.
Vill bara inflika att nattorrhet är hormonellt styrt och har inget med mental mognad att göra. Det är alltså inte en förmåga barnet styr över utan ett ämne i kroppen som ska komma igång och bildas.

Hade vi följt ovan råd hade vår äldsta bajsat i blöja tills han var 8 år 🙈 Dagtorr vart han när han var 4 och nattorr vid 8 efter hormonbehandling.

Mvh Miks
 
Vill bara inflika att nattorrhet är hormonellt styrt och har inget med mental mognad att göra. Det är alltså inte en förmåga barnet styr över utan ett ämne i kroppen som ska komma igång och bildas.

Hade vi följt ovan råd hade vår äldsta bajsat i blöja tills han var 8 år 🙈 Dagtorr vart han när han var 4 och nattorr vid 8 efter hormonbehandling.

Mvh Miks
Jag vet det. Jag menar att det är lättare att sluta bajsa i blöja om man inte behöver ha några blöjor hemma.
 
Men varför? Han är 4 år, då behövs ingen blöja mer.
Och det blir bara ett problem om han tillåts göra det till ett problem.
Jag hoppas av hela mitt hjärta att du ändrar inställning till föräldraskap och hur man bemöter barn när ditt eget kommer till världen. Annars så hopps jag innerligt att barnet har en förälder som inte är lika maktgalen och ointresserad av barns mående och utveckling som du är.

Förlåt men jag blir faktiskt riktigt mörkrädd. 😢
 
Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men detta med att ”bajsa i blöjan” har varit som en fixering för honom. Han har hållit sig om den möjligheten inte presenterats för honom (vilket inte heller känns bra). Nu under semestern har jag tagit tag i detta och verkligen gått all in med toaträningen. Vi började med att han får ha blöja men han måste sitta på toaletten ändå. Nu har vi kommit så långt som att han faktiskt sitter och bajsar på toaletten utan blöja (!) men det kräver extremt mycket uppmuntran, små mutor och idag bara tvärvände det när vi gick upp på morgonen och skulle ta av nattblöjan (som han måste ha, han har ingen kontroll över kissetiet på natten).

Han skulle prompt ha en ny blöja och han vet vart dom finns så nu struttar han glatt runt här i blöja. Orkar inte ta fighten nu för han blir helt hysterisk och säger att han får ”ont i rumpan” av kalsonger. Vilket är helt ologiskt för om något borde man väl få ont i rumpan av att stänga in den i en blöja. Förbannar mig själv att jag inte körde tygisar eller nåt från början så vi sluppit detta nu men det är ju lätt att vara efterklok. Nu är vi där vi är och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Försöka övertala? Acceptera ett bakslag? Vi har tidigare ”tävlat” om vem som kommer först till toaletten (han älskar att tävla så det funkar bra) men jag är rädd att han synar min bluff om han redan har blöja på sig. Hur ska jag få av den? :(
Jag tror också på muta, tycker det verkar vara väldigt vanligt scenario, blöjorna är väl för bekväma nuförtiden kanske... en kompis mutade hårt och hennes son behövde oxå följa med till affären och välja egna kalsonger/trosor för att acceptera att använda dem istället, vet inte om du testat det, har man valt själv är man ju oftast lite mer sugen på att testa.
Han tyckte mycket bättre om tjejmodellerna på underkläder och det verkade som att kalsonger gav ett obehag, kanske fler sömmar som kan skava på traditionellt sydda kallingar?
 
Jag tror också på muta, tycker det verkar vara väldigt vanligt scenario, blöjorna är väl för bekväma nuförtiden kanske... en kompis mutade hårt och hennes son behövde oxå följa med till affären och välja egna kalsonger/trosor för att acceptera att använda dem istället, vet inte om du testat det, har man valt själv är man ju oftast lite mer sugen på att testa.
Han tyckte mycket bättre om tjejmodellerna på underkläder och det verkade som att kalsonger gav ett obehag, kanske fler sömmar som kan skava på traditionellt sydda kallingar?

Köpte hon trosor till en pojk?! Stackars honom när han kommer upp i skolåldern.. 🙈🙈
 
Men för i helvete ge dig nu.

/Mamma till världens mest underbara ungar som får ha på sig det de trivs med oavsett hur de ser ut mellan benen. Och det fungerar alldeles ypperligt bortsett från möten med personer av din åsikt.

Vad ska jag ge mig för? Pojkar är pojkar och flickor är flickor tills de själva ger uttryck för något annat i så fall..

Ja han kommer säkert använda samma underkläder då som när han var tre, eller hur menar du?

Nä men om han lär sig nu att det är okej att ha trosor, vad säger att han förstår sen att han ska ha kalsonger?
 
Vad ska jag ge mig för? Pojkar är pojkar och flickor är flickor tills de själva ger uttryck för något annat i så fall..



Nä men om han lär sig nu att det är okej att ha trosor, vad säger att han förstår sen att han ska ha kalsonger?
Men det är väl klart att det är okej att ha på sig vilka underkläder man vill, oavsett ålder. Jag väljer iaf mina underkläder själv efter både funktion och komfort.
 
Nej det är det faktiskt inte.
Men det kan du väl för sjutton inte bestämma åt någon annan än dig själv (och möjligen då ett barn du är vårdnadshavare över, till en viss gräns)?
Det finns mycket saker man kan tänka och tycka olika om, och att vara så extremt fixerad vid att ha rätt i bla genusfrågor som du är är jättekonstigt och har faktiskt fått mig att väga orden lite mer på guldvåg i bemötandet jämfört med många andra (och vad jag kanske skulle vilja) eftersom jag misstänker att det kan stå för någon problematik.

Det finns ingenting i vår biologiska sammansättning som styr vilka underkläder vi är mest lämpade att ha på underkroppen, eller kläder för den delen. Det är ju bara titta runt lite i världen för att inse det.
 
Senast ändrad:
Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men detta med att ”bajsa i blöjan” har varit som en fixering för honom. Han har hållit sig om den möjligheten inte presenterats för honom (vilket inte heller känns bra). Nu under semestern har jag tagit tag i detta och verkligen gått all in med toaträningen. Vi började med att han får ha blöja men han måste sitta på toaletten ändå. Nu har vi kommit så långt som att han faktiskt sitter och bajsar på toaletten utan blöja (!) men det kräver extremt mycket uppmuntran, små mutor och idag bara tvärvände det när vi gick upp på morgonen och skulle ta av nattblöjan (som han måste ha, han har ingen kontroll över kissetiet på natten).

Han skulle prompt ha en ny blöja och han vet vart dom finns så nu struttar han glatt runt här i blöja. Orkar inte ta fighten nu för han blir helt hysterisk och säger att han får ”ont i rumpan” av kalsonger. Vilket är helt ologiskt för om något borde man väl få ont i rumpan av att stänga in den i en blöja. Förbannar mig själv att jag inte körde tygisar eller nåt från början så vi sluppit detta nu men det är ju lätt att vara efterklok. Nu är vi där vi är och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Försöka övertala? Acceptera ett bakslag? Vi har tidigare ”tävlat” om vem som kommer först till toaletten (han älskar att tävla så det funkar bra) men jag är rädd att han synar min bluff om han redan har blöja på sig. Hur ska jag få av den? :(
Jag tänker att barn som är friska och inte t ex har någon funktionsvariation e d förr eller senare fattar att det är dags att sluta. Jag har svårt att tro att barnet vill ha blöja när han börjar skolan. Därför: chilla och avvakta och gör ingen grej av det. Han kommer sluta. Jag känner ingen frisk vuxen eller äldre barn som knallar runt med blöja bara för att de vill.
 
Vad ska jag ge mig för? Pojkar är pojkar och flickor är flickor tills de själva ger uttryck för något annat i så fall..



Nä men om han lär sig nu att det är okej att ha trosor, vad säger att han förstår sen att han ska ha kalsonger?
Alltså jag undrar om du är ett troll? Tycker så många av dina inlägg känns helt overkliga.
Barn är människor. De är egna individer som fattar, tycker och tänker. Jag är övertygad om att i princip alla över 6 år har uppfattat att pojkar vanligen har kalsonger och flickor trosor. Om man ändå vill välja annorlunda - så varsågod! Vår dotter ville en period enbart ha boxerkalsonger. Gick utmärkt!
Förresten- hur skulle du reagera om ditt framtida barn visar sig bli homosexuellt? En spin- off men ganska intressant tycker jag...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp