Toaträning - panik!

miumiu

Trådstartare
Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men detta med att ”bajsa i blöjan” har varit som en fixering för honom. Han har hållit sig om den möjligheten inte presenterats för honom (vilket inte heller känns bra). Nu under semestern har jag tagit tag i detta och verkligen gått all in med toaträningen. Vi började med att han får ha blöja men han måste sitta på toaletten ändå. Nu har vi kommit så långt som att han faktiskt sitter och bajsar på toaletten utan blöja (!) men det kräver extremt mycket uppmuntran, små mutor och idag bara tvärvände det när vi gick upp på morgonen och skulle ta av nattblöjan (som han måste ha, han har ingen kontroll över kissetiet på natten).

Han skulle prompt ha en ny blöja och han vet vart dom finns så nu struttar han glatt runt här i blöja. Orkar inte ta fighten nu för han blir helt hysterisk och säger att han får ”ont i rumpan” av kalsonger. Vilket är helt ologiskt för om något borde man väl få ont i rumpan av att stänga in den i en blöja. Förbannar mig själv att jag inte körde tygisar eller nåt från början så vi sluppit detta nu men det är ju lätt att vara efterklok. Nu är vi där vi är och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Försöka övertala? Acceptera ett bakslag? Vi har tidigare ”tävlat” om vem som kommer först till toaletten (han älskar att tävla så det funkar bra) men jag är rädd att han synar min bluff om han redan har blöja på sig. Hur ska jag få av den? :(
 
Muta. För varje gång han bajsar i toaletten/pottan så får han nåt. Varje gång han väljer kalsonger istället för blöja. Eller vad du tycker passar bäst. Vad detta är vet du bäst själv. Kanske samla klistermärken på ett papper och när han samlat ett visst antal så gör ni nåt roligt (picknick, bad, baka tårta eller vad han nu tycker är roligt).

Det är en mental spärr som han behöver hjälp med att få loss och mutor kan göra att han kommer över den.

Oftast behöver man inte muta de så länge. Spärren lossnar ofta rätt fort så länge man lockar med morot och inte piska.
 
Mitt ena barn sa också att hen fick ont i rumpan utan blöja. Sanningen var att hen tyckte att underlaget blev hårt att sitta på. Att sitta utan den vadderingen blöjan ger gör underlaget hårdare. En dyna löste det och barnet ville aldrig mer ha blöja.

Det är sånt man sällan tänker på som vuxen!! Men det är klart... blöjan måste ju ha en dämpande effekt.
 
Är det ett alternativ att han kan gå naken istället för att ha kalsonger? Vi körde det med sonen. När vi var iväg så hade han lösa byxor/shorts utan kallingar under, just för att han skulle känna att han inte hade blöja.

När vi hade en period i fjol somras, när han var 3år, där han vägrade bajsa på toan körde vi med bajschoklad. Det tog några månader, men till slut glömde han chokladen själv.
 
Normalt så tänker jag att sånt här löser sig av sig självt. Sätt ingen press på honom men erbjud alternativet att sätta sig på toan med jämna mellanrum. Och så får han väl ha blöja så länge? De flesta barn börjar/slutar med saker när de är beredda.
 
Våran treåring hade samma problem. Kissat på pottan utan problem ett par månader men var helt låst vid bajsandet och skulle ha blöja.

Vi gjorde ett ”belöningsschema” där hon fick klistra fast ett klistermärke varje gång hon bajsade på pottan och sen var jag helt enkelt elak nog att jag gömde blöjorna (hon har också blöja på natten) så att det alternativet inte fanns. Det tog 2-3 dagar, sen dess har hon bajsat på pottan varje dag.

Efter att hon bajsat på pottan fem gånger (alltså fem klistermärken) så åkte vi och köpte en ny docka (hennes favoritleksak)
 
Har en nybliven fyraåring som älskar sina blöjor. Kissa på pottan har han gjort sen han var 2 och det har inte varit några problem, men detta med att ”bajsa i blöjan” har varit som en fixering för honom. Han har hållit sig om den möjligheten inte presenterats för honom (vilket inte heller känns bra). Nu under semestern har jag tagit tag i detta och verkligen gått all in med toaträningen. Vi började med att han får ha blöja men han måste sitta på toaletten ändå. Nu har vi kommit så långt som att han faktiskt sitter och bajsar på toaletten utan blöja (!) men det kräver extremt mycket uppmuntran, små mutor och idag bara tvärvände det när vi gick upp på morgonen och skulle ta av nattblöjan (som han måste ha, han har ingen kontroll över kissetiet på natten).

Han skulle prompt ha en ny blöja och han vet vart dom finns så nu struttar han glatt runt här i blöja. Orkar inte ta fighten nu för han blir helt hysterisk och säger att han får ”ont i rumpan” av kalsonger. Vilket är helt ologiskt för om något borde man väl få ont i rumpan av att stänga in den i en blöja. Förbannar mig själv att jag inte körde tygisar eller nåt från början så vi sluppit detta nu men det är ju lätt att vara efterklok. Nu är vi där vi är och jag vet inte riktigt hur jag ska hantera detta. Försöka övertala? Acceptera ett bakslag? Vi har tidigare ”tävlat” om vem som kommer först till toaletten (han älskar att tävla så det funkar bra) men jag är rädd att han synar min bluff om han redan har blöja på sig. Hur ska jag få av den? :(

Ta av den och sätt honom på toaletten? Bestämmer du eller barnet?
Förklara lugnt och sakligt att nu är det såhär att bajsar och kissar gör man på toaletten och blöjan har vi endast på natten.
Lägg blöjorna där han inte kommer åt dom, för det första.
 
Tack för alla peppande inlägg! :bow: Vi lyckades idag igen med vår ”tävlingslek” och väl inne i badrummet åkte blöjan av i rena farten, först på toastolen kom han på att han ville ha den på men med lite vädjan och mutor gick det utan. Kör på positiv förstärkning efteråt med massor av beröm.

Det går absolut inte att tvinga honom ner på toastolen om han inte vill. I vintras fick han en höftförkylning och innan vi visste vad det var ville dom röntga honom på sjukhuset. I goda 40 min höll vi på att försöka övertala honom innan vi fick ge upp. Röntgensköterskorna sa då att barn i hans ålder går inte att fysiskt övermanna i en paniksituation (vilket toalettbestyren lätt skulle kunna urarta i om jag skulle försöka tvinga honom) - dom blir helt enkelt för starka. Man skulle behöva bruka våld då och det vill nog ingen göra.
 
Vad händer om blöjorna tar slut? Att det inte finns några hemma? Det gjorde jag med ett av mina barn. Jag hade (på riktigt) glömt att köpa blöjor... och så skulle han bajsa. Jag lovade att köpa nya, men han fick gå på toaletten den här gången eftersom det inte fanns några blöjor hemma. Han gick med på att prova, fick massor av applåder när bajset åkte ner i toan. Sen ville han ha bajsfest varje gång han skulle bajsa och grejen var fixad av sig själv... Kalasandet i samband med toalettbesök har avtagit med stigande ålder... 😂
 
Jag har lyssnat mycket på Louise Hallin och hennes starka övertygelse är att man absolut inte ska forcera att sluta med blöja, då det är en kamp man aldrig kan vinna utan som bara skapar negativa känslor hos barnet. Rekommenderar att lyssna på någon av hennes poddar eller gå in på karabarn.se och läsa om det. Jag tycker att det hon säger i frågan låter väldigt vettigt, jag skulle själv må väldigt dåligt om någon försökte kontrollera mitt bajsande, då jag behöver ha det precis på mitt sätt för att få det att fungera. Tids nog kommer barnet vara redo/vilja sluta med blöja. Vänta in det istället för att göra en sån stor grej av det. Säg till barnet att säga till när han är redo och om han vill ha hjälp på något sätt och så låter du honom hämta blöjan tills han inte längre vill ha den.
 
Har inget bra tips tyvärr, vi ska snart börja vänja av med blöja här med så vi får se hur det går! Vill bara säga att du inte gjort något fel, vi gör alla så gott vi kan när det gäller våra barn :heart
Och det brukar ju oftast lösa sig i slutändan trots att det kan se mörkt ut när man är mitt i det!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Black & tan?
  • Papegojor och liknande
  • Vi med Chinese crested

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp