Tobakförbud

Enya

Trådstartare
Jag läste på SVT att man i Danmark har lämnat in ett förslag att människor födda 2010 och senare ska vara förbjudna att få köpa ut någon som innehåller tobak. Detta skulle vara ett sätt att få generationer av icke tobaksbrukare. Vissa är positiva till det, andra negativa. Nyttigt och bra förstås, men de som är negativa tycker inte att man kan förbjuda vuxna människor något sådant.

Hur ser ni på detta?

Jag skrattade rakt ut när jag läste det först. Typiskt Danmark att vara så rakt på sak! Det skulle bli ramaskri om någon kom med sådant förslag i Sverige gissar jag. Men undrar om ramaskriet verkligen är lika högt i grannlandet, blir intressant att läsa vidare om sedan.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/forskare-om-danska-rokforslaget

Jag röker inte och har bara upplevt negativt med rökning, och är till häften dansk, så var jag står kan man ju typ lista ut. Men hur tänker ni? Skulle detta vara något för Sverige kanske?
 
Tror jag hörde om något sådant för ett tag sedan på nyheterna alternativt Studio1. Tror dock inte det var Danmark då, kanske Nya Zeeland (?).
 
Tror jag hörde om något sådant för ett tag sedan på nyheterna alternativt Studio1. Tror dock inte det var Danmark då, kanske Nya Zeeland (?).
Det har jag missat! :) Vet du hur det gått där, förslaget har kanske kommit längre än i Danmark?
 
Att omyndigförklara delar av befolkningen i fråga om vissa saker?

Det ställer jag mig tveksam till.
Finns det något annat sätt att få människor att låta bli, eller är det bara att acceptera att en del människor kommer bruka tobak?

Gör det människor någon skada att förbjuda?
 
Det stora problemet är väl hur mycket det här kommer att göda den organiserade brottsligheten. Visserligen kommer det antagligen inte bli lika stort på det här sättet, än om man förbjuder det rakt av. Rökning av tobak kan jag nog tycka kan vara lämpligt att förbjuda, osäker på om tobak överlag ska vara förbjudet dock.
 
Förbjuda allt som är potentiellt ohälsosamt/skadligt, att ta ifrån folk sitt fria val. Är det vettigt det?

Det är redan förbjudet att röka heroin och cannabis. Så visst kan man.
Mellanläget är svårt, förbjuda en del saker och låta andra vara fritt.

Eller så släpper man allt fritt, ens egen kropp är ändå det enda man på riktigt äger.

Undrar om förbudet skulle gälla tobakssnus också? Produkter som innehåller nikotin?
 
Det stora problemet är väl hur mycket det här kommer att göda den organiserade brottsligheten. Visserligen kommer det antagligen inte bli lika stort på det här sättet, än om man förbjuder det rakt av. Rökning av tobak kan jag nog tycka kan vara lämpligt att förbjuda, osäker på om tobak överlag ska vara förbjudet dock.
Varför ska just rökning vara förbjudet men inte tobak överlag tänker du? Jag har aldrig rökt och kan inget om sånt. Har vuxit upp i en rökande familj så utsatt för riktigt rejäl passiv respektlös rökning så det är nog mer den sidan jag sett av det bara.
 
Det är redan förbjudet att röka heroin och cannabis. Så visst kan man.
Mellanläget är svårt, förbjuda en del saker och låta andra vara fritt.

Eller så släpper man allt fritt, ens egen kropp är ändå det enda man på riktigt äger.

Undrar om förbudet skulle gälla tobakssnus också? Produkter som innehåller nikotin?
Jag tolkade det som allt som innehåller tobak, men kan ha tolkat fel.

Tänker också att man visst kan förbjuda, det är bara att göra. Hörde någon dansk resonera om det att om man inte växer upp med det och inte provar så saknar man ändå inte det, det blir inte en del av ens liv på samma vis som i dag när grupptryck oftast är boven till att testa på. Det här med grupptryck förstår jag. Mina söner röker och grupptrycket var enda anledningen. Jag röker inte, skulle aldrig falla mig in, trots att jag förbjuder dem att röka inomhus, på balkongen och i min närhet (de får alltså gå utomhus för att göra det och går vi någonstans får de gå en bra bit bort så ingen rök kommer på mig) så röker de. Kompisarnas tryck väger tyngre än vetskapen att det är dåligt att röka. Därför kan jag också tänka, är det bara dåligt att förbjuda egentligen eller skulle det underlätta också? Minska grupptrycket?
 
Förbjuda allt som är potentiellt ohälsosamt/skadligt, att ta ifrån folk sitt fria val. Är det vettigt det?
Fria val? Vi har många saker som redan är förbjudet, som anses vettigt. Varför skulle rökning vara värre? Vad är positivt med rökning?
 
Jag har rätt svårt för förbud och kan inte påstå att jag stöttar en sån lag. Använder i princip inte tobak själv men tycker nog inte staten har med folks tobaksbrukande att göra. En sak som drogförbudet visar är ju att folk kommer nyttja det ändå men att de riskerar att fara mer illa av det än om det vore lagligt. Plus att fel personer tjänar pengar på det.
Men så är jag ju för avkriminalisering av cannabis med så.
 
Röker folk ens längre? :D

Jag är också emot ett förbud, tycker att rökandet minskat så drastiskt sedan jag växte upp att det förmodligen dör ut så småningom ändå.
Jag tänkte just på det här häromdagen, det känns verkligen som att det är väldigt mycket mindre vanligt att röka nu än för, säg, 10-15 år sedan. Jag känner inte en enda person som röker, varken på jobbet eller privat. Möjligen någon som feströker en cigarett eller två per år. Tycker inte att man ser det särskilt ofta ute heller.
 
Röker folk ens längre? :D

Jag är också emot ett förbud, tycker att rökandet minskat så drastiskt sedan jag växte upp att det förmodligen dör ut så småningom ändå.
Har både pappa och syster som röker.

Sen håller med känns som rökande verkligen minskas drastiskt, men tror är lite en del av dom övergår till snusa istället då är lite bökigt röka b.la på jobbet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp