Tobakförbud

Det är verkligen olika kultur på olika platser.
I Nyköping är det rökning som betraktas som normalt och i Uppsala är det ickerökarna som dominerar.
I Uppsala ser sig rökarna omkring för att inte störa någon och i Nyköping måste ickerökarna se sig omkring för att inte bli exponerade.
Jo du har absolut ganska exakt satt en spik i exakt där jag är :) i mer av ickerökarland.

Och jag jag har absolut fått uppfattningen om att det är som du säger, folk ser sig omkring och ställer sig långt bort om de ska röka. Tex inte på busshållplatsen eller i kuren utan längre bort, ur vindriktning.
 
Hur funkade det för dig när du körde buss?
Torde väl ha klivit på ett antal nyrökta människor per dag.
Det var litet jobbigt faktiskt.
Särskilt med rökare som skulle stå precis utanför framdörren in i det sista före avgång. Men de brukade förstå efter att jag förklarat mitt problem. Sedan så kom rökförbudet på hållplatser och det var ju en välsignelse.
Men under själva körningen så sitter ju föraren längst fram i bussen där friskluften kommer in, så det var faktiskt min bästa arbetsplats vad gäller astman.
 
Oj, varje gång verkligen? Står det folk och röker precis vid ingången på ICA hela tiden? Och varje gång du ska in genom en lägenhetshusingång? Jag menar inte att misstro, men det låter verkligen osannolikt.
Jo på dessa båda By-ICA så gör det det.
Ungdomarna med EPA-traktorer hänger i princip hela sin lediga tid utanför ICA och Macken och röker. Och då de närboende röker mycket så stannar de till och röker färdigt utanför porten innan de går in.
Inne i Nyköping händer det bara ibland och i Uppsala inte alls.
Vid lägenhetshus är det otroligt olika på olika ställen.
I Knivsta så händer det ibland, i Nyköping så händer det ibland, i Uppsala så är det nog över 10 år sedan det hände och samma gäller för de mer centrala delarna av Stockholm.
Jag rör mig lättare mitt i Stockholm än i den lokala byn. Mina söner bor i Främre Luthagen respektive Ulvsunda och där händer det aldrig.
 
Jo på dessa båda By-ICA så gör det det.
Ungdomarna med EPA-traktorer hänger i princip hela sin lediga tid utanför ICA och Macken och röker. Och då de närboende röker mycket så stannar de till och röker färdigt utanför porten innan de går in.

Men du kan ju kontakta respektive butikschef och fråga om det inte går att göra ingången rökfri. Om det är så omfattande problem så kan ju inte du vara den enda som reagerat på det. Här hänger EPA-ungdomarna på parkeringen och dricker energidryck så det sjunger om det. Rökning är visst inte så inne här.
 
Men du kan ju kontakta respektive butikschef och fråga om det inte går att göra ingången rökfri. Om det är så omfattande problem så kan ju inte du vara den enda som reagerat på det. Här hänger EPA-ungdomarna på parkeringen och dricker energidryck så det sjunger om det. Rökning är visst inte så inne här.
På platser där rökning är normen, som i dessa Byar, är det inte så lätt. Då de flesta ju röker så ser de inte problemet.
Sist som jag var där så hängde undomarna runt knuten och rökte. Inte lika illa men ändå så visar det på Byns attityd kring rökning.
 
På platser där rökning är normen, som i dessa Byar, är det inte så lätt. Då de flesta ju röker så ser de inte problemet.
Sist som jag var där så hängde undomarna runt knuten och rökte. Inte lika illa men ändå så visar det på Byns attityd kring rökning.

Om det är lätt eller inte vet du väl inte förrän du pratat med butikscheferna.
 
Om det är lätt eller inte vet du väl inte förrän du pratat med butikscheferna.
Jag vet att den ena butiken jobbar på det och det går ju sådär.
Ungdomarna runt hörnet såg ju klart bort bortmotade ut.
Med så många rökare i omgivningen så är jag nog dessutom rätt ensam om att ha problem med rök vid ingången.
 
Intressant att det är de som upplever problem och obehag av rökning som ska be rökare och butiksinnehavare att följa lagen och visa hänsyn, när det rent logiskt borde vara en självklarhet att göra om man nu vill röka. Varför vill man förpesta luften och skapa obehag för andra med flit utan att bry sig om att människor mår dåligt av det?

För övrigt räknas Sörmland som ett av Sveriges ohälsosammaste län, där det finns fler rökare än på en del andra ställen.
 
Intressant att det är de som upplever problem och obehag av rökning som ska be rökare och butiksinnehavare att följa lagen och visa hänsyn, när det rent logiskt borde vara en självklarhet att göra om man nu vill röka.

Det är trevligt att citera inlägg som man uppenbarligen svarar på.

Alltså, vill man ha en förändring så behövs ju ett engagemang. Det kommer man inte ifrån. Om problemet är så lokalt isolerat som till ICA i sin närmaste by, då kanske man inte kan räkna med att någon nationell organisation tar tag i frågan och kontaktar butikschefen åt en.
 
Om problemet är så lokalt isolerat som till ICA i sin närmaste by, då kanske man inte kan räkna med att någon nationell organisation tar tag i frågan och kontaktar butikschefen åt en.
Man kan ju också ha åsikten att butiken skall följa den lag som sätter ansvaret på just verksamhetsutövaren.
Men jag tror faktiskt att ICA-butiken vet om hur det förhåller sig, men att det är tämligen tröstlöst att försöka mota bort oförstående rökare på en plats där rökning är normen.

Edit. Det ligger ironiskt nog ett Gym bredvid ICA.
 
Det är trevligt att citera inlägg som man uppenbarligen svarar på.

Alltså, vill man ha en förändring så behövs ju ett engagemang. Det kommer man inte ifrån. Om problemet är så lokalt isolerat som till ICA i sin närmaste by, då kanske man inte kan räkna med att någon nationell organisation tar tag i frågan och kontaktar butikschefen åt en.
Jag bara reflekterade. Menar du att jag måste rikta mig till någon specifik person för att göra det?

Alltså, vill man nu röka fritt, utan ett förbud helt och hållet kanske man skulle börja visa hänsyn mot andra människor och följa lagar. Kanske.

Du vet trots allt inte hur ofta man som ickerökare påtalar för folk att flytta på sig när de röker, eller säger till butikschefer eller kommuner osv. På tal om att man vill ha förändring och att det krävs engagemang. Jag som ickerökare ska inte ens behöva påtala något så uppenbart för en butikschef, han eller hon är förmodligen varken blind, täppt i näsan eller dum i skallen, tänker jag. Troligen rökare själv dock...
Som påtalat är det inte så lätt att få fast rökare. Visst samlas ett gäng ungdomar utanför ICA varje kväll så absolut, då kan man göra riktade insatser, men så fort butikschefen/vakt lämnar området kommer folk gärna tillbaka. Likaså i busskurer och på perronger.
 
Man kan ju också ha åsikten att butiken skall följa den lag som sätter ansvaret på just verksamhetsutövaren.
Men jag tror faktiskt att ICA-butiken vet om hur det förhåller sig, men att det är tämligen tröstlöst att försöka mota bort oförstående rökare på en plats där rökning är normen.

Edit. Det ligger ironiskt nog ett Gym bredvid ICA.

Ja, givetvis ska man följa lagen. Jag har väl inte skrivit annat? Men om lagen inte följs, så måste det ju påtalas. Om man nu upplever det som ett problem, varför lägger man över det ansvaret på någon annan?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag bara reflekterade. Menar du att jag måste rikta mig till någon specifik person för att göra det?

Alltså, vill man nu röka fritt, utan ett förbud helt och hållet kanske man skulle börja visa hänsyn mot andra människor och följa lagar. Kanske.

Du vet trots allt inte hur ofta man som ickerökare påtalar för folk att flytta på sig när de röker, eller säger till butikschefer eller kommuner osv. På tal om att man vill ha förändring och att det krävs engagemang. Jag som ickerökare ska inte ens behöva påtala något så uppenbart för en butikschef, han eller hon är förmodligen varken blind, täppt i näsan eller dum i skallen, tänker jag. Troligen rökare själv dock...
Som påtalat är det inte så lätt att få fast rökare. Visst samlas ett gäng ungdomar utanför ICA varje kväll så absolut, då kan man göra riktade insatser, men så fort butikschefen/vakt lämnar området kommer folk gärna tillbaka. Likaså i busskurer och på perronger.

:confused:

Jag varken röker eller snusar. Är inte heller emot de förbud vi redan har. Det är ett totalt förbud som diskuterats i tråden och det är vad jag är emot, trots att jag alltså inte brukar nikotin själv.
 
Jag bara reflekterade. Menar du att jag måste rikta mig till någon specifik person för att göra det?

Alltså, vill man nu röka fritt, utan ett förbud helt och hållet kanske man skulle börja visa hänsyn mot andra människor och följa lagar. Kanske.

Du vet trots allt inte hur ofta man som ickerökare påtalar för folk att flytta på sig när de röker, eller säger till butikschefer eller kommuner osv. På tal om att man vill ha förändring och att det krävs engagemang. Jag som ickerökare ska inte ens behöva påtala något så uppenbart för en butikschef, han eller hon är förmodligen varken blind, täppt i näsan eller dum i skallen, tänker jag. Troligen rökare själv dock...
Som påtalat är det inte så lätt att få fast rökare. Visst samlas ett gäng ungdomar utanför ICA varje kväll så absolut, då kan man göra riktade insatser, men så fort butikschefen/vakt lämnar området kommer folk gärna tillbaka. Likaså i busskurer och på perronger.

Vi är flera i tråden som är ickerökare som ändå inte känner igen din bild..
 
Ja, givetvis ska man följa lagen. Jag har väl inte skrivit annat? Men om lagen inte följs, så måste det ju påtalas. Om man nu upplever det som ett problem, varför lägger man över det ansvaret på någon annan?
Platsen för det ansvaret ligger enligt lagen hos handlarna.
Inte hos kunderna.
Det är väl inte "någon annan"?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp