Töja hål i öronen.

cambodia

Trådstartare
Svårt att välja titel. Jag har fått för mig att det skulle vara snyggt med hål i öronen och sen också att töja så man kan sätta in plugg eller tunnlar. Men jag är helt novis på detta område, har ju som sagt inte ens hål i öronen än :nailbiting:

Är det någon här med erfarenhet? Ja säkert många med hål i öronen förstås :D men tänkte med erfarenhet av töjning?

Generellt, det är väl rätt ofarligt att ta vanliga hål i öronen? Vissa gör det ju till och med på bebisar :cautious:
Är det några risker att töja? Borde jag köra eller ska jag lägga ner? Jag är såå sugen :D

Och sist men inte minst, lägg gärna upp lite bilder :bump:
 
Jag har haft. Skulle vilja påstå att det absolut viktigaste är att ta det lugnt. En vacker dag kan du vilja att det ska dra ihop sig och då får du inte ha haft bråttom, för då finns ingen återvändo. Har det problemet själv med ena örat där jag inte kan ha normala örhängen för att hålet helt enkelt är för stort och inte kan dra ihop sig mer än det gjort.
Nu är det längesen jag töjde men på den tiden sas det iaf att inte gå högre än 12 mm om man vill ha möjligheten att minska igen.

Så ja - låt det ta tid, öka en storlek åt gången, låt läka innan du ökar ytterligare, smörj in och håll rent. Det är inte farligt men risk för sprickor finns om du har för bråttom.
Ang smycken hade jag satsat på pluggar/tunnlar/andra smycken som skruvas ihop, inte spiraler/koner/sånt som bara är lite bredare på utsidorna, för att minimera risken att de trillar ur när man sover. Hålet kan dra ihop sig ganska snabbt och det är inte helt kul att vakna på morgonen och upptäcka att det blivit någon storlek mindre än det var innan för att smycket trillat ur nån gång under natten.

Slutligen - det finns inte mycket som klår när öronen börjar vissla under en cykeltur. Speaking from experience :D
 
Jag har haft. Skulle vilja påstå att det absolut viktigaste är att ta det lugnt. En vacker dag kan du vilja att det ska dra ihop sig och då får du inte ha haft bråttom, för då finns ingen återvändo. Har det problemet själv med ena örat där jag inte kan ha normala örhängen för att hålet helt enkelt är för stort och inte kan dra ihop sig mer än det gjort.
Nu är det längesen jag töjde men på den tiden sas det iaf att inte gå högre än 12 mm om man vill ha möjligheten att minska igen.

Så ja - låt det ta tid, öka en storlek åt gången, låt läka innan du ökar ytterligare, smörj in och håll rent. Det är inte farligt men risk för sprickor finns om du har för bråttom.
Ang smycken hade jag satsat på pluggar/tunnlar/andra smycken som skruvas ihop, inte spiraler/koner/sånt som bara är lite bredare på utsidorna, för att minimera risken att de trillar ur när man sover. Hålet kan dra ihop sig ganska snabbt och det är inte helt kul att vakna på morgonen och upptäcka att det blivit någon storlek mindre än det var innan för att smycket trillat ur nån gång under natten.

Slutligen - det finns inte mycket som klår när öronen börjar vissla under en cykeltur. Speaking from experience :D
Haha, visslande öron :laugh:

Tack för informativt inlägg :up:
 
Jag har töjt. :) Gick inte över 10mm och det drog ihop sig okej igen. Har inget att tillägga utöver @gul_zebra s inlägg, viktigt att ta det lugnt och försiktigt.
 
Har själv töjt, dock bara 6 mm så det är knappt något som syns. Har dock kompisar som är uppe på ca 40 mm och att töja så mycket tar lång tid (och MÅSTE få ta lång tid!) Som sagts tidigare, det är viktigt att ta det försiktigt så att det inte spricker.

Om du inte redan har hål i öronen skulle jag tipsa om att gå till en duktig piercare som använder kanyl istället för att gå till någon frisör- eller smyckessalong där de använder kanon. Hål tagna med kanyl läker mycket bättre för de "trycker undan" vävnaden istället för att bara slå rätt igenom den, så att säga. En piercare kan nog ganska garanterat dessutom ge dig tips på hur du ska tänka om du vill börja töja och har säkert också sådana saker att sälja. :)
 
35214


Här är mina. Har samma i båda öronen.

Det finns två saker som är viktiga.
1. Stressa inte. Låt det läka ordentligt innan du töjer mer.
2. Håll rent och smörj. Infektioner och sprickor är inte alls roligt och har du otur kan ditt öra bli så deformerat att du inte kan fortsätta töja öht.

Jag har haft 10 som mest men har 8 i nu. Om örat drar ihop sig eller inte är individuellt. Mina gör det inte och även om jag gick helt utan smycke i ett år blev det aldrig mindre än 8. Ska jag ha tillbaka det till ett vanligt litet hål måste jag sy igen det.

Eftersom du inte har hål öht just nu rekommenderad jag att du tar hål hos en piercare med nål. Gå inte till någon random frisör som gör det med pistol. Låt sen hålet läka i ca ett år innan du börjar töja.
 
Haha, visslande öron :laugh:

Tack för informativt inlägg :up:
Indeed! Hade inte ens tanke på att det ens vore möjligt innan men så var jag ute och cyklade och, well, om nån såg mig måste de ha trott att jag varit från vettet :angel:

Missade att du är opiercad och håller med resten, gå till en riktig piercare som kör med kanyl. Dels pga det som nämnts ang läkning och snitt, men även för att en pistol inte går att få garanterat smittfri. Håltagning med pistol är rent vansinne och jag begriper inte hur det kan få förekomma på apotek nuförtiden :crazy:
http://www.safepiercing.se/piercing/faq/haltagningspistoler
 
Tack för era svar! Och jag trodde ju att apoteket var ett säkert och bra kort, så fel jag verkar ha! :nailbiting:
Läst om ”Blomdahlsmetoden” och trodde det var bra O_o

Hur hittar man en bra piercare?
 
Tack för era svar! Och jag trodde ju att apoteket var ett säkert och bra kort, så fel jag verkar ha! :nailbiting:
Läst om ”Blomdahlsmetoden” och trodde det var bra O_o

Hur hittar man en bra piercare?
Många tror det! Blomdahls låter ju (marginellt) mindre dåligt än en klassisk pistol men problemet med smittrisk kommer de inte ifrån. Det är helt galet att det görs på apotek iom att det ger en viss legitimitet till det, men samtidigt... Nu när apoteken frontas av smink i första hand ska man kanske inte förvänta sig för mycket :meh:

Här har du råd kring att välja studio: https://www.barbarella.se/piercingstudio/att-vala-bodypiercerpiercingstudio Sen är det typ bara att googla eller fråga dig fram i trakten :)
 
Många tror det! Blomdahls låter ju (marginellt) mindre dåligt än en klassisk pistol men problemet med smittrisk kommer de inte ifrån. Det är helt galet att det görs på apotek iom att det ger en viss legitimitet till det, men samtidigt... Nu när apoteken frontas av smink i första hand ska man kanske inte förvänta sig för mycket :meh:

Här har du råd kring att välja studio: https://www.barbarella.se/piercingstudio/att-vala-bodypiercerpiercingstudio Sen är det typ bara att googla eller fråga dig fram i trakten :)
Tack snälla för bra info igen :)
Bor i Eskilstuna så här bör det väl finnas något bra ställe!
 
Anledningen till att jag vågade töja; det kostar inte fasligt mycket att sy ihop det om jag skulle trötna på det och det inte gick ihop ordentligt ^^
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ny laptop
  • Trött och arg
  • Strejk

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp