Töjer sig samshields liner?

MiniLi

Trådstartare
Har provat ut en Samshield jag vill ha men kan inte bestämma mig för vilken liner som passar bäst. Ska definitivt ha oval men velat mellan två storlekar.
Hur mycket brukar linern ”platta till sig”? Någon som har erfarenhet?

57 var skön men glappade liiite när jag rör på huvudet, 56 satt mer tight. Gick runt med 56an i typ en kvart i butiken, den gjorde inte ont eller så men sitter helt klart åt det tighta hållet.
 
Jag hade valt den tightare, antagligen kommer 57 bli för stort när den format sig efter ditt huvud. Sen ska du självklart inte ha en för liten liner heller, men det låter det ju inte som i din beskrivning tycker jag.
 
Jag hade valt den tightare, antagligen kommer 57 bli för stort när den format sig efter ditt huvud. Sen ska du självklart inte ha en för liten liner heller, men det låter det ju inte som i din beskrivning tycker jag.
Tack! Jag är lite nojg pga råkade köpa för liten hjälm för några år sen. Den kändes jättebra först men höll på att mörda mitt huvud sen när jag red med den🙈
Liner är iofs billigare att byta vid behov😆
 
Tack! Jag är lite nojg pga råkade köpa för liten hjälm för några år sen. Den kändes jättebra först men höll på att mörda mitt huvud sen när jag red med den🙈
Liner är iofs billigare att byta vid behov😆
Köp hem den och ha den på medan du städar huset eller något? Så vet du hur den känns i längden men kan fortfarande returnera
 
Hmm, hon i butiken sa att den kommer töja/forma sig. Linern alltså.
Hur tight är din?
Min erfarenhet är att de som sitter något tight från början formar sig efter huvudet allt eftersom. Kan tänka mig att "formningseffekten" kanske inte blir lika bra med en som sitter lösare från början.
 
Min erfarenhet är att de som sitter något tight från början formar sig efter huvudet allt eftersom. Kan tänka mig att "formningseffekten" kanske inte blir lika bra med en som sitter lösare från början.
Det är ju dock inte ngn jättetjock liner? iaf inte den ovala?
Men logiskt att de formar sig mer om de är tighta, så brukar det ju vara.
 
Det är ju dock inte ngn jättetjock liner? iaf inte den ovala?
Men logiskt att de formar sig mer om de är tighta, så brukar det ju vara.
Nej, det vet jag. Jag kan ju bara svara efter hur jag har upplevt det, och jag köpte en som var i tightaste laget (men storleken över glappade) och den satt perfekt efter ett gäng svettiga träningar :p
 
Jag upplever att de "trycks ihop" lite när man använder hjälmen men att den går tillbaka till ursprungsläget när man tvättar den :)
 

Liknande trådar

Utrustning Idag köpte jag en ny hjälm, en Charles Owen Wellington Professional. Jag har på min tidigare hjälm dragit storlek 57 ( en 10 år gammal...
Svar
6
· Visningar
3 847
Senast: aleksis
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
6 689
Senast: mackan
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 589
Senast: Red_Chili
·
Utrustning Jag köpte en JW-hjälm idag i storlek 57. Har 56 i min gamla Euro-lite. Min första fråga är om JW-hjälmarna är lite mindre i storlek än...
Svar
9
· Visningar
1 336
Senast: CallMeAce
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp