tölt el trav först..

Men hur kan då en Dressyrtränare uttala sig om Tölt?
JAg kan tänka mig att en dressyrtränare tycker att det sliter mer att harva i traven, än att göra samma jobb i skritten. Vilket jag då håller med om. Men jag tror inte att Tölten skall blandas in i den diskussionen.
 
Det är bara det att det pratas ju så mkt om att hästen inte ska samlas genom tyglarna, och det är ju rätt, men det har inneburit att jag knappt har vågat använda tyglarna alls.
Det är bra. Fortsätt att "akta" tyglarna du. Tyglar är bra till att hålla i, uti nödfall, som en säkerhetslina ungefär. Och så har man ju någonstans att göra av händerna.
 
Jo, fast rätt använda är det ju ett hjälpmedel för kommunikation mellan häst och ryttare :smirk:
 
Javisst, och det kommer att bli jättebra när hästen är färdigutbildad.

Men den Akademiska Ryttaren fick vackert klara sig utan att använda tyglarna. Ty i ena handen hade ryttaren svärdet och i andra handen hade ryttaren skölden. Då så blev det bara sätet och benen kvar till att styra hästen med. Snacka om att vara tvungen att "gilla läget".
 
Jag tycker att vi bör införa svärd och sköld för dom som gillar tyglarna. Skämt åsido, traven har klart förbättrat tölten på min pålle, så båda gångarterna behövs på vissa hästar.
 
jo, men å andra sidan har jag aldrig hört någon säga att man inte ska träna för mycket tölt för att den då slits...
 
Jo, håller med, men vill tillägga att man inte ska träna ngn gångart längre än att hästen klarar att bära sej rätt :smirk:.
Det som följer är inte riktat mot dej "inte ung"utan mer allmänna tankegångar.
Sedan är det ju bra om man också klarar att rida hästen utan tyglar (och att den ändå bär sej rätt). Kanske ska vi komma i håg att detta är (i alla fall för mej)ett slutgiltigt mål, kanske en utopi i många fall. Det intressanta är väl hur man uppnår målet på bästa sätt, att veta hur det slutgiltigt bör se ut är ju en helt annan sak. Det finns gott om felridna hästar och ryttare som inte rider rätt.
Måste tyvär erkänna att jag nog tillhör gruppen av ryttare som inte rider min häst i korrekt form och med bärighet i alla gångarter från det första steget på ridturen till det sista, men strävan är att det ska bli så...frågan är om jag hinner dit i detta livet :o.
Kanske bör man fokusera mer på framstegen, även om de är små, ett mål består ju av en hel del delmål. Jag är glad om min Pålla bär sej rätt i några steg, och för att komma dit så krävs både uppvärming, uppmjukning, rätt energi och att jag gör rätt i precis rätt ögonblick, och inte tex kräva för mkt.
Kanske måste jag trava min häst på framdelen under en period för att få in takten, eller få henne att slappna av.
Kanske måste jag träna en icke bärig galopp för att få upp glädjen hos hästen
Kanske måste jag tölta min häst på långa tyglar utan bärighet , för att jag som ryttare ska få in känslan av takt
spöet när hästen inte lyssnar på famåtdrivande hjälper
Kanske måste jag krama tygeln för att hästen ska förstå att jag med detta vill att den ska böja sej.
Nu är jag medvetet lite provocerande, men tycker det bland verkar som om alla på forumet rider sin hästar i korrekt form och bärighet i alla gångarter (utan kontakt med tyglarna). Visst är det bra att veta och läsa hur det bör vara... men ändå mer givande att höra hur ryttare jobbar med sin häst för att komma vidare från det läge de befinner sig i. Det kanske innebär tex att man faktisk får använda tygeln för att visa hästen böjning eller vägen framåt nedåt.
 
Jo, håller med, men vill tillägga att man inte ska träna ngn gångart längre än att hästen klarar att bära sej rätt
Just så.

Och för övrigt så är det bra att veta vad som är rätt, även om man inte alltid lyckas att utföra det. Dåligt blir det när man tror att fel saker är rätt.

Att säga: "Jag lyckas inte göra rätt", det är okej.
Men att säga: "Det här felaktiga som jag gör är visst rätt", det är inte okej.
 
Naturligtvis kan inte en dressyrtränare jämföra trav med tölt, om h*n inte har kunskaper därom.

Men det man vet om just traven är, att om hästen inte är ordentligt uppvärmd sliter just den gångarten enormt på hästens ben. Varför, jo den ledvätska som finns i hästens ben tjocknar succesivt under uppvärming och fungerar som en stötdämpare när den är färdigberedd sas.

I trav behövs det verkligen, då hästens ben annars få ta emot ordentligt med stryk i de fall man slarvat under uppvärmning. Ledvätskan fungerar också som smörjmedel, och den har således ingen smörjande effekt när den är tunn (ouppvärmd).

Tölt skapar inte denna påfrestning på ben, leder och ligament. Därför att gångartern är mer markbunden, till skillnad mot trav som skall ske med sväv.

Med detta kan man säga, vet man med sig att hästen är ordentligt uppvärmd börja med den gångart som hästen har lättast för. Är man osäker, börja med tölt.
 
Är man osäker, börja med tölt.
Det tror inte jag är bra för hästens glidleder. För jag tror inte att smörjeffekten räcker för tölten innan ledvätskan är varm.

Jag skulle vilja säga: Är man osäker - värm upp en stund till i skritt.
 
Eller gå brevid Pållen ett tag (bra uppvärmning även för ryttaren). Men jag tror att inlägget från början handlade om hurvida man ska börja att träna hästen i trav under en period innan man börjar med töltsättning, eller om man ska köra igång med tölten direkt, innan traven är på plats.Men även i det läget så kan det ju vara bra att få till en bärig skritt först.
 
Nu har jag lärt mig nåt nytt! Har mest sett skritten som en självklar uppvärming av alla muskler, men inte vetat detta om ledvätskan som måste "tjockna". :bow:

Flaxa
 
Smörjeffekten finns ju även innan uppvärmning, det är ju en anledning till att ledvätskan finns sas. Men förutom smörjeffekten, tjocknar den även under arbete och fungerar då även som "stötdämpare".

Man vet att hästar som har mycket utegång, ofta har en något mer tjockare/trögare ledvätska. Medan hästar som har lång tid av installning per dygn, har en betydligt tunnare variant innan den är ordentligt uppvärmd.

Det är kanske något man bör ha i åtanke när man rider sin häst, naturligtvis är detta ingen ursäkt för att fuska med uppvärmningen. Men hästar med lång utegång har inte lika ofta problem med leder, kotor etc.
 
Jag tänkte fel. Det är naturligtvis stötdämpningseffekten som glidlederna behöver i tölten.

Min teori är att ledvätskan behöver vara så tjockflytande som möjligt för att skona glidlederna från spatt. Så att det blir ett ordentligt lager av ledvätska mellan "skivorna" i leden.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 765
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 598
Senast: ako
·
Körning Hej! Vi har kört in vårt 14-åriga islandssto och hon går jättefint i skritt och trav, både på väg och bana. Hon älskar verkligen sin...
Svar
1
· Visningar
1 543
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 531
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp