tölt el trav först..

angelaL

Trådstartare
Det var ingen som ville svara på min fråga i mitt andra inlägg, så jag försöker igen :rofl:

Vad rekomenderar ni,, (om ni generaliserar) att börja träna hästen i tölt, el i trav el både och??

:smirk: :confused:
 
Jag rekommenderar skritt. :)
Behöver lite mer information om hästen innan jag kan uttala mig. Vilken gångart är hästen starkast i?
 
vad menar du ?
om du menar uppvärming innan ett träningspass så börjar jag alltid med traven efter att jag skrittat och värmt upp hästen :smirk:
 
Jag äste inte din andra tråd först. Det du frågade var hur i vilken gångart man började träna hästen i och då är svaret skritt.
Är hästen (som tydligen i detta fall) inriden redan så är trav den gångart jag väljer efter skritt, men med vissa undantag. Det beror på hur dagsformen är på hästen och vad jag vill centrera mig på.
Så tyvärr inga direkta konkreta svar från min sida, men så är jag också glad amatör! :D
 
Jag hjälpte till att rida in en islandshäst i somras. Då började jag självklart med skritt. Sen kom både trav och galopp före tölt. En unhäst bör man inte träna tölt med, om hästen inte faller in av sig självt i tölt.

Det blev lite rörigt.. :crazy: Hoppas du blev lite klokare i alla fall!
 
Vid inridning börjar jag med att rida i, förutom skritt, den gångart hästen bjuder fram i. A och O är ju att hästen går fram! Gångarten är i början sekundär. Sedan kan man sakta börja reda ut gångarterna. Att träna skritt för mycket på unghästar är ofta att rida bort viljan ur dom.

På inridna hästar, som jag tolkar det som att du menar, bör ju både tölt och trav tränas. Jag tränar trav och tölt ganska 50/50...men det beror ju så mycket på hästen - utbildningsgrad, framåtbjudning osv...

/Malin
 
Om det är en inriden häst du pratar om så tycker jag att man ska träna båda delar ungefär lika mycket!
 
Vid inridningen var min häst "tregångare" i åtminstone 3-4 månader. Sedan kom grisepass, därefter tölt.

Mina normala ridpass nu med en fullt inriden häst börjar med skritt i olika "krumelurer", i bra form, men inte så mycket samling. Sedan trav med krav på form men inte samling. Därefter samlande övningar i skritt och när de fungerar töltträning. Galopp brukar jag lägga in lite då och då, ibland i travarbetet och ibland i töltarbetet. Efter töltarbetet brukar jag gå tillbaka till trav ytterligare en stund och försöker då få hästen att "gå ner i varv" genom att låta honom sträcka på halsen framåt-nedåt och försöka rida i långsam trav. Sedan avskrittning.
 
inriden häst så tycker jag att tölten ska tränas mer än traven då traven försämras av för mycket träning.
 
Vad menar du att traven försämras av för mkt träning? Nyfiken :)!

Tycker för övrigt att galopp är en underskattad gångart, galopp ökar ofta framåtandan, bjudningen och därmed brukar det ha en bra effekt på de andra gångarterna. Om hästen har svårt för galopp så är ju uppförsbackar en bra metod, samt bra för bakdelsmuskler som man(hästen)ju aldrig kan få för mkt av. Galoppen är ju också lösgörande.

Traven är ju bra på hästar som är passaktiga i tölt för det strärker diagonala rörelser. Traven kan ju också vara ett skönt sätt för en del hästar att sträcka ut och slappna av efter en period av tölt eller annat samlande arbete överhiúvudtaget.

Skritten är ju också bra för där har man ju en chans att kunna träna gymnastik och så småningom samla. I skritten så hinner man ju ofta också med att ha koll på sin sits och dessutom hinna känna om hästen skjuter ut bogar, bakdelar åt fel håll mmmmm.

I början är ju tölten bra att träna när hästen bjuder på den så är ju chansen största att den blir bra.

Variera gångarterna tror jag är bra både för hästens muskeluppbyggnad och uppmärksamhet. För att inte tala om för ryttarens känsla och balans. Sen är det ju kul också!
 
>Jga menar att om man har en ganska färsk häst,, som man ska lära skillnaden mellan tölt och trav och galopp, vad tycker ni att det är bäst att börja med, och vad tycker ni det har givit för possetiv / negativ effekt på de andra gångarterna.. och jag tänkte att det var bra att generalisera och berätta om hur man gjorde på sin egen häst..

Han är väll inte direkt pur färsk, han är både tölt och trav och galopp tränad, men han har välldigt lätt för att grissepassa, och att passa i största allmänhet. och att blanda ihopp alla gångarter.

och självklart så börjar man ju i skritt, fast jag tänkte nog att det var så självklart att jag inte behövde skriva det :eek:

nu arbetar jag honom mest i skritt, red lektion igår och det gick så underbart bra, han var så känslig att jag satt och funderade på vad jag gorde för hjälper,,men han löd dom,, :love: :love: hästar är värkligen kännsliga :)
 
traven försämras av för mycket träning.
Och vilken planet kommer du ifrån?

ALLA gångarter utvecklas ALLTID av korrekt träning.
Men det är klart, om man sitter och rider hästen framtung i traven så försämras ALLA gångarterna. Rollkuren eller avknäppt krökt nacke är förödande för ALLA hästar.

"Ner på tygeln" - Är det värsta uttryck jag vet.
Det heter "Bära sig i form".
 
Man börjar med den gångart som hästen har lättast för.
Sedan så lägger man till dem en efter en i enkelhetsordning.
 
usch prata :crazy:inte om rollkuren jag blir så nervös!!
Så fort min häst känns eftergiven i nacken så kan jag inte glädjas utan tänker genast: Oj, tänk om det är rollkuren nu!
Hur känns det med en häst som går bakom hand eller i rollkur? kan ngn förklara! Har försått att det är när hästen knäcker av i nacken men inte har bakdelen med, att sambandent mellan fram och bakdel bryts. Så långt är jag med!
Men....har också hört att det kan kännas som om hästen är väldigt medgörlig och som om ryggen verkligen börjar jobba, och att det går lätt att göra diverse rörelser ändå.
Fattar inte detta!
I går red jag för en instruktör som gav mej intruktioner om att Pållan mäste börja kunna bära sej i form, för att jobba mer med bakdelen. Genom att sänka handen och lätt krama tygeln och ge efter när hon ger efter samtidigt som att driva och göra halvhalter med sätet. Plötsligt fixade Pållan att tölta med kontakt på tygeln i låg form med huvud och hals, och jag riktigt kände hur hennes rygg kom upp, och blev bredare, mer stabil på något sätt. Kan detta vara rollkuren? kan gn i allafall försöka förklara detta närmare?
 
Plötsligt fixade Pållan att tölta med kontakt på tygeln i låg form med huvud och hals, och jag riktigt kände hur hennes rygg kom upp, och blev bredare, mer stabil på något sätt. Kan detta vara rollkuren?
Det är INTE Rollkuren.

Pikeur hade en bra websida om det där och det har stått mycket i ridsport om det. Pröva att söka på Dressyr ochså.

Men Rollkuren går i princip ut på att man krullar ihop hästens hals maximalt, hakan i mellan bogarna, så att den skall knäppa av och bli "foglig", hjärntvättad säger jag.
 
Jo, jag har också varit inne på deras hemsida, men ändå inte riktigt förstått, där skriver de ju också om att rollkuren inte ska förväxlas med "ryttare som omedvetet rider hästen med tredje halskotan som högsta punkt"eller ngt liknande (vilket ju inte heller är korrekt). Det är bara det att det pratas ju så mkt om att hästen inte ska samlas genom tyglarna, och det är ju rätt, men det har inneburit att jag knappt har vågat använda tyglarna alls. Nu när jag använder tyglarna så ger det ju en himla fin effekt, men det är klart jag gör ju annnat samtidigt, och jag håller inte ner hästens huvud med tvång. Ja, sen brukar det ju vara så att när det känns bra, så är det bra. Beviset får man väl när hästen verkligen börjar sätta under sej och lyfta upp framdelen. :angel:
 
nej, hört detta från dressyrtränare. Där har vi ingen pass att förväxla traven med ;)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 598
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 256
Senast: ako
·
Körning Hej! Vi har kört in vårt 14-åriga islandssto och hon går jättefint i skritt och trav, både på väg och bana. Hon älskar verkligen sin...
Svar
1
· Visningar
1 517
Senast: Efwa
·
Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 449
Senast: orkide
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV
  • Att ångra en valp

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp