Tölt-igen vad ska man göra?

fettso

Trådstartare
Innan jag skaffade Islandshäst så trodde jag som dum dressyrryttare att alla Islandshästar kan tölta och att det är lätt.:crazy::eek:
Köpte mitt första sto femgångare med tölten som bästa gångart, vilken jag lyckades sabba red runt i grisepass mest hela tiden.
Traven fick jag bara om jag red utan ngn som helst kontakt med munnen i fältsits.
Nu är hon såld pga två barn som kom ganska tätt.

Köpte ny Islänning i våras Kaela, hon hade tre klockrena mkt bra gångarter och mkt vilja.
Frågade hon so sålde om hon var töltad ngt, hon svarade inte mkt bara att hon var töltsatt några ggr.
Hon var riden endast ngn månad när jag köpte henne och snart är det ett år.
Jag har mest tränat dressyr med henne för dressyr tränare och då går hon hur bra som helst.
Red några ggr för en Islandshäst tränare och i början var hon så positiv.
Hon sa att det var en väldigt vacker häst, och med så bra grundgångarter ska hon nog få en bra tölt.
Vi töltade om än väldigt långsamt men det gick bara om vi var på henne med spö+ att hon "hotade" henne bakifrån.
Men det gick iaf framåt vi kunde tölta iaf en halv långsida på ovalen.

Sedan kom sommaren och Kaela fick en låång vila på två månader, då hon också betäcktes.(dräktig,nu i 6:e månaden)
Efter sommaren i Augusti sattes hon igång igen, först en månad bara arbete från marken.
I September började jag rida igen, vi red mest i skogen och busade varvat med löshoppning och longering.
I Oktober åkte vi till min tränare igen(Islands)då hade jag endast töltat henne några steg hit och dit i skogen.
Mestadels hade jag ju tränat henne i dressyr och även tävlat lite.
Kaela kör upp huvudet jättehögt när hon tror att vi ska tölta,rakt upp med mulen och blir okontaktbar+att hon är spörädd.
Min tränare slog bakut och sa att hon inte kan hjälpa oss mer att det bästa jag kan göra är att fortsätta träna dressyr för min dressyrtränare och när jag ska träna tölten, tvinga ned hennes huvud med en halsförlängare.
För det är inte lönt att tölta med hennes huvud så högt upp.:cry:
Här var jag påväg att ge upp, men jag hade ju ändå fölet i magen på henne att hoppas på+att jag älskar henne.:love:

Nu sedan dess har jag bara tränat dressyr och det mkt.
Givetvis rider vi mkt i skog och mark också.
Tölten har jag mer eller mindre lagt på hyllan:(
Ska förklara hur hon är, se om ni har några tips.

Kaela 7 snart 8 år, riden ett år snart.(Importerades Januari 2007 Island)
När man övht ska samla henne slå slår hon upp huvudet och blir stjärnkikare.
I dom övriga tre gångarterna går hon i form.
Hon töltar aldrig naturligt vare sig i hagen eller när man longerar osv.
Hon har en jättefin skritt trav och galopp,helt rena gångarter.
Hon förstår inte vad tölt är, detta är svårt att förklara men alltså jag får ingen tölt alls.
Bara några steg hit och dit som nästan går långsammare en skritt och med inget lyft alls.
Hon krånglar på alla det sätt som finns när man ska tölta, som sagt huvud upp i himlen, slår mot spöet eller försöker springa bort.
Hade jag kännt ngn med islandshäst så hade det ju varit lättare, ngn som kunnat testa rida henne, hennes föredetta ägare svarar inte i telefon eller på mail.
Hon var ju billig men hoppas ändå på att kunna tölta henne i framtiden.
Ska jag lämna henne till ngn duktig som kan lära henne tölta?
För jag kan ju inte det, och jag kan heller inte känna ren takt osv.
Vad skulle det kosta?Nu går det ju inte för nu är hon ju i 6:e månaden.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Jag förstår din förtvivlan :(

Dessvärre kan jag inte hjälpa dig, jag är inte alls duktig på att tölta och mina hästar undrar nog vad jag håller på med ibland.. :rofl: :o

Var det inte frostimport du köpte henne genom?
Eller nån privat importör?

Om det var frostimport, så borde du få bra hjälp,
hon är enormt duktig!

Det finns många kunniga, duktiga tränare att ta hjälp av.
Det kostar nog runt 4-6000:-/månad att skicka iväg på träning.

Jag skulle isf kanske skicka iväg nån månad å sen gå kurser och ibland rida för tränare.

Hoppas du får bra tips här om inte annat!
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Tack ja det får nog kanske bli att jag lämnar iväg henne till 2009 då, nu går hon ju med föl nästa år.
Ska givetvis försöka hemma, men inte är det lätt inte när man inte kan så mkt om dessa turbohästar.:D:o

Nä det var inte frostimport(tror jag inte iaf) hon jag köpte henne ifrån var tredje ägarinnan på bara en månad.
Hon importerades först till Danmark sen såldes hon direkt till Sverige och sedan köptes hon av personen jag köpte henne av.

Är det vanligt/ovanligt med Islandshästar som inte har tölten naturligt??Som liksom är svårare att lära tölta.
Hon jag köpte henne av var ju väldigt duktig men hon hade ju inte lyckats lära henne....
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Tack ja det får nog kanske bli att jag lämnar iväg henne till 2009 då, nu går hon ju med föl nästa år.
Ska givetvis försöka hemma, men inte är det lätt inte när man inte kan så mkt om dessa turbohästar.:D:o

Nä det var inte frostimport(tror jag inte iaf) hon jag köpte henne ifrån var tredje ägarinnan på bara en månad.
Hon importerades först till Danmark sen såldes hon direkt till Sverige och sedan köptes hon av personen jag köpte henne av.

Är det vanligt/ovanligt med Islandshästar som inte har tölten naturligt??Som liksom är svårare att lära tölta.
Hon jag köpte henne av var ju väldigt duktig men hon hade ju inte lyckats lära henne....



Jag tror tyvärr du har svaret på varför hästen såldes i en sådan raskt takt från en köpare till en annan, förmodligen upptäckte de andra att hästen hade svårt för tölten och valde att sälja vidare.

Töltarbetet är en kombination av teknik, styrka och balans. Tekniken för hästen går ut på att lära sig bära sig själv och sin ryttare genom överllinjen, för det krävs styrka och balans.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det finns islandshästar som har väldigt svårt för tölten och nästan är tregångare eller 3,5 gångare.

När du kör igång efter fölningen bör du nog bygga mycket styrka och balans innan du börjar med tölten. Tölta korta sträckor i lågt tempa (några meter i skritt temo), det kommer inte att vara några fina lyft eller några högretempon den första tiden, som kanske blir ganska lång om du inte har töltat så mycket tidigare. Räkna inte med att komma upp i arbetstempo de första året satsa isället på att hålla takten och formen så kommer tempot eftersom

Jag hade nog skickat iväg henne på träning någon månad för att töltsättas efter att hon är ordentligt igångsatt och har kondition och styrka för att klara tölten.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Håller med, det är svårt!
Kristall har ridits mycket som tregångare o han har sakta men säkert börjat bygga töltmuskler igen o det blir längre o längre sträckor han töltar självmant. Men dit har han kommit tack vare en fantastisk medryttare som ridit mycket islandshäst, visst - jag har också fått honom att tölta när jag ridit för tränare o så, men inte alls så bra som hon får fram det. Hon har alla töltknappar i ryggraden o det krävs nog en del för att komma dit.

Läste i en bok att man kan vinna på att ta lektion på en annan häst än sin egen ibland, så att man i lugn o ro kan öva på det sin egen häst har svårt för. Man får en chans att känna hur det ska kännas, så att säga. Kanske ska du ta lite lektioner nån annanstans medan Kaela väntar föl? Så är du beredd sen!:idea:
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Har du provat "Det magiska tygeltaget" som det stod om i Hästfocus?
Där står en hel del om att få hästar att ge efter i nacken utan våld.
Det är en bra början.
Det verkar som om du får backa lite i utbildningsskalan, och ta om vissa saker från början, så ska det nog lösa sig.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Jag känner igen problemet. Jag kunde bara få min häst att tölta med instruktör. Det fungerade inte hur jag än försökte. Jag beslöt mig för att skicka iväg henne till en tränare som har haft henne i två månader. Vi töltar i stort sett problemfritt idag! Hon har t.o.m börjat gå i ökad tölt! Vår tränare har plockat fram en fantstisk tölt som många kommenterar!

Under sista månaden med träning har vi tagit massor av lektioner för tränaren. Det mesta har visat sig varit min ridstil som har gjort det hela besvärligt, obalans och fel hjälper och ingen timing. Med träningen har vi fått upp ett flyt som jag hoppas håller i sig. Mycket dressyrövningar men också hur jag ska hålla igång tölten och framför allt hur jag sitter och driver! Det känns som om det har liksom "klickat" både för hästen och för mig.

Det har varit värt varenda öre.

Jag föreslår att du satsar på att ge henne ordentlig träning när hon inte är dräktig/med föl längre. Ha tålamod, spara en del pengar och satsa efter fölet istället. Nu ska du nog tänka mera på att hon är prima till fölningen istället. Tre klockrena gångarter är inte att förakta. Ni kan ju ha kul ändå.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Det är sorgligt när man läser att du betäckt ditt sto utan att veta vad hon går för. Risken att hennes avkomma ska få samma problem är därmed stor.

Innan man ger sig in på avel bör man åtminstone hade någon form av kunskap.

Detta främjar absolut inte aveln i Sverige.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

:confused:Tack för detta förstå sig på inlägg.

Hon har väldigt bra gångarter så jag tvivlar inte på att tölten säkert blir bra med träning den också, men har valt en hingst som nedärver bra tölt till sina avkommor.
Avel är alltid en chansning och jag anser att man kan avla på ett sto som är bra byggt och har luftiga stora fina gångarter och bra vilja.
Inte bara ston som visat bra på avelsbedömningar man måste ju få bredd också, återkommer till dig när min stjärnhäst är född, för jag tror det kommer bli en kanon avkomma.;)
Kan tala om att hon har en jävligt bra trav och galopp som jag inte sett på många andra Islänningar, dom flesta jag sett får rida på i nästan sken i galoppen för att få det rent.:devil:
Och formen i traven är det sisådär med, är det enda kriteriet att stoet kan tölta bra så håller jag inte med dig.

Tack för jättemånga bra svar från er andra!!!:):bow:
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Jag tycker du skall börja träna samling UTAN att tölta. Tölt på en häst som inte är naturtöltare kräver rätt hög samlingsgrad, och det kräver en del av hästen - både muskelmässigt och utbildningsmässigt. Rid på mindre volter, träna skolorna i skritt, galoppfattningar osv. Träna på att kunna göra halt med SITSEN i första hand utan att ta så mycket i tygeln, träna också på samma sätt att kunna rygga hästen för sits- och vikthjälper. När allt detta fungerar, rid försiktigt fram några steg i tölt ur en öppna eller sluta UTAN att ta för mycket i tygeln - hästen måste bära sig själv utan drag i tyglarna eller "hot" med spö bakifrån (även om spöt kan vara en bra hjälp, förutsatt att hästen inte är rädd för det).

Sedan tycker jag att du skall ta hänsyn till att stoet är dräktigt. Det kan ju faktiskt vara det som gör att hon protesterar! Just samling, att trampa under sig och bära sig med bakdelen, är ofta det som först blir jobbigt för dräktiga ston, eftersom magen "tar emot". Så kanske skall töltträningen vänta tills efter att ditt sto varit "mammaledigt"?

Det är för övrigt mycket vanligt att hästar inte töltar i hagen - min häst gör det aldrig, till exempel. Honom tog det ganska lång tid att töltsätta (han har mycket pass i sig, så det blev grisepass av alltihop till en början), men han är nu en riktigt BRA tölthäst, våra bästa tävlingsresultat (mellan 5,0 och 5,5) har vi fått i T2. Så tro inte att det på något sätt är hopplöst för att hästen inte töltar "av sig själv"!
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Haha faktiskt! :bow:



nu *kl*

När jag har tränat fram tölten på min häst (och nu hjälper jag för tillfället till med en annan också) så har jag skitit helt i formen. Han får välja själv, väljer han stjärnkikare så fine, det är hans val då. När han har börjat fatta vad det går ut på så har vi försiktigt börjat träna ner huvudet. Nu tycker jag det är riktigt skapligt. :)
Jag vet inte vad andra tycker, men jag anser att man inte ska hänga upp sig Föööörmycket på formen i början.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Jättekloka och bra svar, ja det kan ju vara magen som tar emot.
Annars har hon blivit jättegosig och mysig av dräktigheten och är pigg som en mört.:banana::D
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Hur långt gången är hon då, magen bör väl i nuläget inte vara ett problem.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Problemet är ju också att jag bara kan rida vissa dagar nu vintertid när det blir mörkt fort.
Har heller ingen paddock eller belysning.
Oftast är det bara på helgerna jag kan rida, då maken kan ha barnen eller om jag åker iväg och tränar kvällstid.
Varannan vecka kan jag rida Tisdag,Onsdag då barnen är på dagis och ibland ngn Torsdag,Fredag om maken kan komma hem lite tidigare.
Annars är det longering,löslongering som gäller om underlaget i gräspaddocken tillåter.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Problemet är ju också att jag bara kan rida vissa dagar nu vintertid när det blir mörkt fort.
Har heller ingen paddock eller belysning.
Oftast är det bara på helgerna jag kan rida, då maken kan ha barnen eller om jag åker iväg och tränar kvällstid.
Varannan vecka kan jag rida Tisdag,Onsdag då barnen är på dagis och ibland ngn Torsdag,Fredag om maken kan komma hem lite tidigare.
Annars är det longering,löslongering som gäller om underlaget i gräspaddocken tillåter.

Jaja, du får se det som att du delar det problemet med halva svenska ridfolket. Just nu är ju mörkret som värst, efter jul nångång vänder det tack och lov.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Min man klättrade upp i en av granarna o satte upp en 500 watts bygglampa:love: Så kom igen - stege, lampa o förlängningssladd;)
Min make arbetar med el så han lyxade till det med strömbrytare o nedgrävd ekkj, men det är nog inte nödvändigt bara du ser till att förlängningskabeln inte ligger sa att den kan skadas mekaniskt.
 
Sv: Tölt-igen vad ska man göra?

Han heter Heimdallur Fra Arbakka(Arbakki??men tror det ska vara Arbakka)vet inte så mkt om honom vet du ngt så PM:a gärna har bara en liten bild när han travar i en hage.
Mamman heter Asa Fra Arbakka och ska tydligen ha exporterats till USA?Vet ej om det stämmer??

Hon är betäckt med Bjartur Fra Egilsstödum, en Kaela bild när hon ser ut som en Islandshäst(ej klippt)

http://www.pixbox.se/pic_show_id14664924.html
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 857
Senast: iNHALE
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 391
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 160
Senast: WBanna
·
Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
940
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp