Tölt och körning

Tofte

Trådstartare
Hej!
Vi har kört in vårt 14-åriga islandssto och hon går jättefint i skritt och trav, både på väg och bana. Hon älskar verkligen sin rokard och gillar när vi lär oss nya saker. Vi skulle gärna vilja lägga in ett tydligt kommando för tölt, helst direkt från skritt då vi så klart inte vill uppmuntra övergång från trav till tölt.

Ni andra dom kör islänningar, vad ger ni för kommando för töltläggning?
 
Hej!
Vi har kört in vårt 14-åriga islandssto och hon går jättefint i skritt och trav, både på väg och bana. Hon älskar verkligen sin rokard och gillar när vi lär oss nya saker. Vi skulle gärna vilja lägga in ett tydligt kommando för tölt, helst direkt från skritt då vi så klart inte vill uppmuntra övergång från trav till tölt.

Ni andra dom kör islänningar, vad ger ni för kommando för töltläggning?

Lite frågor mest som koll snarare än uppläxning eller motsträvighet.
Ska du tävla din häst?
Varför är tölt i vagn viktigt?
Rider ni inte henne alls?

Svar på mina egna frågor........

Om du ska tävla skulle jag inte blanda in tölt. Mest för renhetens skull och tänker att dra vagn kan vara helt fritt från det så slipper du orenhet. Jag känner några som kör sina islandshästar och tävlar dem så just det känns inte som ett problem.
Jag vet att man säkert kan behålla renhet ändå men din viktpåverkan finns ju inte att "styra upp" på samma sätt.

Jag kan inte se att tölt är viktigt i körsammanhang men dömer inte. Det kan ju vara jäkligt kul att tölta ändå.

Om man inte rider henne alls finns det ju en nytta med att tölta i vagn för att få behålla den gångartens träning. Annars kan man göra det bara vid ridning så har man skilt dem åt mentalt för hästen och den blir inte lika benägen att tölta när man kör.

När jag lär in kommando för något (jag har ju inte islandshäst men man lär ju in kommandon för alla gångarter) så ser jag till att det händer i ridningen, tömkörningen eller longeringen för att sedan lägga till ett kommando när det kommer naturligt eller inom ridningen göra det som krävs för gångarten och lägga till ett röstkommando. Longering fungerar väl inte optimalt för tölt?

När röstkommandot sitter i ridning, tömkörning eller longering för jag över det i körningen. Jag har samma samling i tömmarna som jag har när jag rider/tömkör/longerar och ger kommandot. Det tar några gånger men sedan brukar det sitta som en smäck.
Jag visslar t.ex till när det är galopp där hästen själv får välja vilken medan jag samlar, ställer och säger galopp när jag har en specifik galopp jag vill ha (höger eller vänster).
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
11 988
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 514
Senast: Boj
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 700
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 395
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp