Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

I ökad tölt som beskrivs ovan: hästen sänker sin rygg när den accelererar, man får inte glömma den biten. Sen bör ju ökad tölt funka precis som ökad trav. Och det är ju en jäkla bit innan man har det på plats. Svingning av rygg kallas det.

En häst som bör arbetas korrekt anser jag bör gå något såhär; den del som ska sänkas är ju skanken. Sänker hästen ryggen blir det ju som om den går av på mitten. Bakbenen ska alltid svinga framåt, där sitter nyckeln. Hästen ska ta i med sina magmuskler, inte spänna upp sin rygg. När magmusklerna jobbar och bakbenen svingar framåt under tyngdpunkten bör hästen om allt stämmer bära ryttaren på ett avspänt sätt och därmed svinga sin rygg.

Men hur ser då detta ut? Jag har inte hittills sett en enda vettig, avspänd tölt. Inte heller fått till det på mina egna hästar (vilka jag för länge sedan låtit vila från den fjärde gångarten, lagd på hyllan tills jag vet bättre:-). Lite bilder kanske vore på sin plats? Jag tror allt för många blundar för allt för mycket. Lite hårt av mig kanske men faktiskt, i teorin låter det ju fint. Men hur ser verkligheten egentligen ut?

Tölt under lupp. ;)

Poseidon
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Vad jag menar är att hästen inte ska spänna sina ryggmuskler och bli som en pinne. Många hästar har ryggar som ser "bulliga" ut och är hårda. Stenhårda, vilket folk kan tolka som att deras hästar har fina, musklade ryggar. Hästen ska ha ryggmuskler, men de ska kunna vara avslappnade i vila och under träning svinga och bäras upp av en fin överlinje. Spänning och schwung och den stora skillnaden däremellan...

Jag tycker diskussionen är jättebra och viktig, jag har en vision om en bärig och trevlig tölt men jag kan inte se den riktigt framför mina ögon... någon som har en liknande syn?
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Hästen ska ha ryggmuskler, men de ska kunna vara avslappnade i vila och under träning svinga och bäras upp av en fin överlinje. Spänning och schwung och den stora skillnaden däremellan...

Spänning kallas för styv och den är inget att trakta efter, den kommer oftast när man ber hästen om något den egentligen inte behärskar tex pga orkesbrist eller okunskap.

Schwung är mer den eftergift som hästen presterar i ryggen, den skall ju vara med hela vägen men ändå mjuk och rörlig. Eftersom just tölten är böljande gångart, skall hela kroppen bölja i rörelsen. Hästen skall bära huvudet högt, men inte pga ryttaren drar upp skallen på hästen. Nej men om hästen ökar trycket/belastningen på bakbenen, kan hästen resa bogen. På detta sätt får man som ryttare känslan av att rida i en uppförsbacke, fast då på en våg med skvalpet (manen) i ansiktet.
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

"Nej men om hästen ökar trycket/belastningen på bakbenen, kan hästen resa bogen. På detta sätt får man som ryttare känslan av att rida i en uppförsbacke, fast då på en våg med skvalpet (manen) i ansiktet."

En häst kan inte höja sin bog genom samling, den sitter fast i frambenen som inte har nån kontakt med ryggraden eller övriga kroppen.
En häst kan däremot höja sin manke för att den börjar bära bak, men då åker huvudet ner, inte upp. Då belastar den bakdelen mer och framdelen mindre och framsteget blir lättare och friare. Dock ej att förväxla med tölt.
Böljandet kommer bl. a. av att hästen lutar sig åt vänster när den ska slita upp höger fram, och åt höger när den ska slita upp vänster fram. Hade den varit samlad och gått med höjd rygg hade den inet kunnat slänga sig så åt sidorna i det tempot och åstadkomma dessa extrema benlyft. Den måste spänna upp skallen extremt mkt för att åstadkomma detta, annars ramlar den ju framlänges i det detta bogtunga läge. Denna "samling" eller icke samling som jag kallar det gör inte framsteget lättare, däremot lär sig hästen att frilägga ett framben i taget, ej att förväxla med bogfrihet.

Speciellt i kombination med dessa extremt intrampade raka bakben som man ser i böljande tölt är det den totala motsatsen till samling, i samling vinklas alla leder i bakbenen, tölt är mer som styv triangulering i snabbt tempo, man sparkar in bakbenen men på ett sätt som inte avlastar frambenen.

Finns en jätteintressant studie av en veterinär som beskriver detta ämne. Bl. a. menar hon att för att kunna slänga med benen genom att luta på islänningarnas vis krävs det ett extremt mothåll i rygggraden, därav den sänkta ryggen, det är ju enda läget där en häst kan låsa fast dig.

Ökad tölt är fräckt, cooolt och häftigt, förstår bara inte varför det är så viktigt att försöka få folk att kalla det samling. En idiot kan se att det inet är det. Det är ju ok att det inte är det, det viktiga är att man bygger upp hästen på andra vis för att den ska klara denna belastning utan att gå sönder. Tex att man inet rider ökad tölt 7 dagar i veckan o.s.v.
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

det viktiga är att man bygger upp hästen på andra vis för att den ska klara denna belastning utan att gå sönder. Tex att man inet rider ökad tölt 7 dagar i veckan o.s.v.

Vem skulle vara intresserad av att göra det?, precis av samma anledning som man skulle rida och träna pass 7 dagar i veckan. Grundträningen är ju A och O, tävling en helt annan sak och det är så inom alla dicipliner hur vi än vänder oss. Träningen är tänkt till att stärka och förbättra, samt förbreda hästen men även ryttaren för uppgiften.
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Boj skrev:
Spänning kallas för styv och den är inget att trakta efter, den kommer oftast när man ber hästen om något den egentligen inte behärskar tex pga orkesbrist eller okunskap.

Schwung är mer den eftergift som hästen presterar i ryggen, den skall ju vara med hela vägen men ändå mjuk och rörlig. Eftersom just tölten är böljande gångart, skall hela kroppen bölja i rörelsen. Hästen skall bära huvudet högt, men inte pga ryttaren drar upp skallen på hästen. Nej men om hästen ökar trycket/belastningen på bakbenen, kan hästen resa bogen. På detta sätt får man som ryttare känslan av att rida i en uppförsbacke, fast då på en våg med skvalpet (manen) i ansiktet.

:bow: :bow: :bow: Det var en jäkla bra och vacker beskrivning av tölten och formen! :bump: Anette
 
Sv: Tölt, ska hästen sänka ryggen..

Djurjouren skrev:
"Nej men om hästen ökar trycket/belastningen på bakbenen, kan hästen resa bogen. På detta sätt får man som ryttare känslan av att rida i en uppförsbacke, fast då på en våg med skvalpet (manen) i ansiktet."

En häst kan inte höja sin bog genom samling, den sitter fast i frambenen som inte har nån kontakt med ryggraden eller övriga kroppen.
En häst kan däremot höja sin manke för att den börjar bära bak, men då åker huvudet ner, inte upp. Då belastar den bakdelen mer och framdelen mindre och framsteget blir lättare och friare. Dock ej att förväxla med tölt.
Böljandet kommer bl. a. av att hästen lutar sig åt vänster när den ska slita upp höger fram, och åt höger när den ska slita upp vänster fram. Hade den varit samlad och gått med höjd rygg hade den inet kunnat slänga sig så åt sidorna i det tempot och åstadkomma dessa extrema benlyft. Den måste spänna upp skallen extremt mkt för att åstadkomma detta, annars ramlar den ju framlänges i det detta bogtunga läge. Denna "samling" eller icke samling som jag kallar det gör inte framsteget lättare, däremot lär sig hästen att frilägga ett framben i taget, ej att förväxla med bogfrihet.

Speciellt i kombination med dessa extremt intrampade raka bakben som man ser i böljande tölt är det den totala motsatsen till samling, i samling vinklas alla leder i bakbenen, tölt är mer som styv triangulering i snabbt tempo, man sparkar in bakbenen men på ett sätt som inte avlastar frambenen.

Finns en jätteintressant studie av en veterinär som beskriver detta ämne. Bl. a. menar hon att för att kunna slänga med benen genom att luta på islänningarnas vis krävs det ett extremt mothåll i rygggraden, därav den sänkta ryggen, det är ju enda läget där en häst kan låsa fast dig.

Ökad tölt är fräckt, cooolt och häftigt, förstår bara inte varför det är så viktigt att försöka få folk att kalla det samling. En idiot kan se att det inet är det. Det är ju ok att det inte är det, det viktiga är att man bygger upp hästen på andra vis för att den ska klara denna belastning utan att gå sönder. Tex att man inet rider ökad tölt 7 dagar i veckan o.s.v.

Här har du tölt med höga lyft och samling! Här är det hästen som vill iväg och kastar upp huvudet (bedömer jag efter att ha sett hur hästen beter sig på film).

http://www.isheste.dk/hamur.htm

Ökad tölt innebär ju att hästen sänker huvudet faktiskt men bärighet och samlin är inte riktigt samma sak. Hästen kan bära sig i en ökad gångart och en ökad gångart är inte samling, precis som du också säger. Men korrekt utförd är ändå inte hästen på bogarna! Hamur sätt att tölta ser dock väldigt ansträngande ut för bakbenen och frågan är om detta är nyttigt??? Framför allt bakknäna är jag skeptisk till att kan ta stryk om inte detta byggs upp mycket långsamt och metodiskt.
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 029
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 963
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 090
Senast: Zpunk
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 788
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

  • Löss
  • Fjordingtråden
  • Stora shoppingtråden II

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp