Tölt, ska hästen sänka ryggen..

angelaL

Trådstartare
jag låter säkert som en riktig nybörjare,, (men det är jag ju oxå)

Pratade med hästägaren i veckan och hon sa att hästen skulle sänka ryggen när den töltar,, och därför ska inte börja med travträning för då får hästen svårare att tölta sen??? :confused:

Jag får nog springa ivägg och kolla efter någon bra bok snart.. :crazy:
 
FEL! hästen skall inte sänka ryggen i tölt, även om det är den vanligaste varianten man ser "ute på fältet". Hästen skall , med stark överlinje tölta bäraktigt och använda sin rygg!
"Reynirs ridskola" är ett bra tips!

/Malin
 
Den vanligaste synen på tävlingsbanorna också. Jag har tyvärr aldrig sett en islandshäst i rätt form i tölt. Kanske någon har en bild som kan bevisa för mig att det faktiskt går? :confused:
 
Vad menar du med rätt form :confused:
vet du hur svårt det är att få en häst att tölta på tygel för det va det jag tror du menar ... hästen ska gå i sakta skritt och samla sig och sen ska man ha med sig denna samlingen in i sakta tölt...det går ...men det är svårt :smirk:
 
Jo det är många som kan rida i rätt form FÖR TÖLT!!!!DEt är inte samma form som för trav med hoprullad hals. Det finns många trådar om det. :)
 
En häst som jobbar på ett sätt som gör att den bär upp sig och ryttaren i balans.
Den ska kortfattat länga överlinjen, höja ryggen (dock inte statiskt), tippa bäckenet bakåt och vinkla in bakbenen under sig.
 
En häst i form i trav ska inte gå med hoprullad hals. Lika lite som en häst i rätt form i tölt ska göra det.
Formen sitter inte i halsens böjning!
Dessutom finns det bara ett rätt sätt för hästen att jobba på och det bör vara samma oavsett gångart. (Förutom pass som är en kapplöpningsgångart där det handlar om påskjutskraft istället för bärkraft)
 
Vilken travhäst? Nu hänger jag inte med, du får förklara lite bättre.

En travhäst som springer ett löp använder inte bärkraft utan skjutkraft precis som en islandshäst i pass.
En häst i trav med en ryttare på ryggen ska för att bära sig rätt inte använda mer skjutkraft än bärkraft. Hästar som är på framdelen använder mer skjutkraft än bärkraft, men kan för den delen skyffla in bakbenen långt under sig dock utan att vinkla dem.
 
Dessutom finns det bara ett rätt sätt för hästen att jobba på och det bör vara samma oavsett gångart.

Formen i tölt och trav och galopp skiljer sig åt. För att ryggen ska höja sig, som den gör i trav och galopp, så måste svävmomentet finnas, vilket det inte gör i tölt. I tölt har hästen hela tiden en fot i marken och det är därför fysiskt omöjligt för hästen att gå i samma form som i trav. När hästen går i form i tölt går den därför på ett helt annat sätt. Ryggen kan inte höja sig i tölt, som den gör i trav, det går helt enkelt inte.
 
Tack för svaren,, tyckte det värkar dumt att rida en häst med sänkt rygg. :crazy:. fast man vet ju inte vad isländarna kan hitta på :p

Men till den andra frågan,, vad är i regel bäst (generalisera) att trav träna först el tölt träna el både och.. :confused:
 
Du måste komma å kolla när jag rider Trölli bomlöst i tölt, jag tror nog att det kan vara bra nära rätt form! :love:
Han e så cool! snygg användarbild förresten.. måste komma upp å klämma lite på den däringa godingen snart :d

Var inte du på Strömsholm på Eyolfur-clinicen? Där töltade de i form juh :love: :p :d
 
Hästen kan VISST höja ryggen i tölt! Jag trodde inte heller det förrän vi skaffade nya hästen :love: det är en COOL känsla...
 
Hästen kan höja ryggen i skritt, därför bör det inte vara någon omöjlighet att göra det i tölt det blir bara snabbare intervaller. Precis som du skriver har traven ett svävmoment, där pratar man om scwung, vilket betyder att hästen svingar sin rygg, den är inte statiskt höjd.
 
Ja visst är det häftigt när hästen höjer ryggen i tölten, och när tölten blir lite skunpig för att bogarna rör på sig så mycket :love:

/Malin
 
Det ska jag göra, jag har aldrig ridit bomlöst så det ska blir intressant att se er och kanske få prova?
Jag tror det skulle vara något för Vinur, ingen sadel passar särskilt bra på honom tyvärr. (Ja förutom min Portuguesa då :D men den kan jag ju inte rida omkring i.)

Ja du får komma hit och prova Citrin, så får vi se vad du tycker om honom.
 
Jo, jag har sett det (om jag uppfattat det du beskriver rätt!)hästar som töltar med vinklat bäcken där hela hästen ser ut som om den töltar i en uppförsbacke. Alltså inte bara frambenssparkar eller böjd nacke med tappad bakdel.

Tyvärr är det ingen direkt vanlig syn. Verkar som att det fortfarande på tävlingar är "ajabaja" att rida hästen i lång och låg form i tölt, medan spänd underhals och sänkt rygg är ganska accepterat. Många isisar kanske skulle må bra av att få gå i den långa låga formen (även om de går på bogarna!)och bygga överlinjen, för att sedan kunna samlas på korrekt sätt.
 
Verkar som att det fortfarande på tävlingar är "ajabaja" att rida hästen i lång och låg form i tölt,

Det beror ju helt och hållet på, i de flesta fall rids hästen också ner på framdelen. Ryttaren och kanske även hästen, har inte kapacitet för att resa upp bogen från den positionen. Bogen måste få bli helt fri i sitt arbete, och det blir den först när bäckenet vinklas så att hästen kan sitta mer på baken. För detta krävs en massa muskler, som många hästar inte alltid har. När hästen har tillräckligt med muskler för ändamålet, kan den tölta i korrekt hållning med lätthet och det är detta man strävar efter och det som domaren vill se.

En enkel test man kan göra för att kolla styrkan i aktern på hästen, fräs i fullfart tölt eller pass. Ta sen ner hästen till skritt, kolla stoppsträckan. En häst med svag länd och bakben, behöver en lång sträcka på sig för att sakta av. Varför, jo därför att bakbenen är dom som gör jobbet och inte tvärt om.

Detta funkar på hästar med minst medelvilja eller högre, för hästar med mindre vilja är det svårare att få en rättvis bild.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Detta är nåt som tyngt mig länge så därför har jag valt ett anonymt nick. Jag har en sjuårig hund som jag haft sen han va valp. Vi...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 941
Senast: lilstar
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
3 732
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 066
Senast: Zpunk
·
Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
28 488
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp